У Раді Європи вибори до місцевих рад в Україні можуть визнати нелегітимними

17.03.2020

Відомо, що в жовтні поточного року в Україні відбуватимуться вибори до місцевих органів влади.
 
Моніторингові місії Конгресу місцевих і регіональних влад Ради Європи заздалегідь узялися вивчати поправки, що були внесені до виборчого законодавства України. І подекуди почали хапатися за голови.
 
Бо вплели туди не хитрі поправки, щоб гепнуло «і вашим», а головне — «і нашим»: низи нехай граються у вибори за всіма цивілізаційними стандартами, а ми будемо ці «демократичні танці на парапеті» регулювати й контролювати своїми людьми. І ми знову вже на мирній території України самі в окопі й приречені на кругову оборону.
 
Власне кажучи, психологічно нас це не лякає, а от iз правовим безчинством справлятись важче, особливо коли воно може відбуватись за мовчазної президентської підтримки.
 
І от, як підтвердив секретар Київської міської ради Володимир Прокопів, європейці стурбовані декотрими нововведеннями української влади до виборчого законодавства. 
 
«Усім зрозуміло, що якісно розвиваються тільки ті громади, де є якісне місцеве самоврядування, і саме якісне воно чи ні, і в яку сторону йдуть зміни,  в кращу чи в гіршу — основне завдання моніторингової місії. Загалом, незважаючи на окупований Крим, на агресію Російської Федерації на сході нашої країни, зміни в розвитку місцевого самоврядування оцінюються позитивно, а от iз приводу нововведень до виборчого законодавства є певна стурбованість», — сказав Прокопів.
 
Запитання у моніторингової місії викликає, скажімо, те, що застава за київського міського голову для того, аби взяти участь у виборах, становить 4 мільйони гривень (раніше вона становила 150 тисяч гривень). А щоб узяти участь у виборах на пост президента України, необхідно внести заставу в 2 мільйони гривень.
 
Теж чимала сума, але виходить, що посада мера крутіша, ніж президента країни. А якщо серйозно, то такі шалені суми застав забирають в українців основне право: обиратися — обирати — бути обраним. І подібних нюансів, за словами Володимира Прокопіва, чимало.
 
Про них представники європейської моніторингової місії мають намір говорити з керівництвом країни та робити все, переконувати, аби виправити такі серйозні недоліки. 
 
Також моніторингова місія негативно зреагувала на повноваження, які мають бути надані префектам. У європейців позиція однозначна: префект не може підміняти суди. Інакше таке місцеве самоврядування (яке буде підконтрольне людині, котру призначає Банкова чи Грушевського) навряд чи можна назвати повноцінним.
 
Як зазначають юристи, зупиняти рішення органів місцевого самоврядування може лише суд і в жодному разі не префект, у нього не має бути таких повноважень. 
 
Там, де для європейців є правові порушення, для нас очевидний політичний вплив Кремля: префектами мають бути ті з колишніх (незалежно від віку), котрі колишніми не бувають.
 
«Для прикладу, — пояснює секретар Київської міської ради, — міськрада може прийняти рішення про збільшення виплат соціально незахищеним верствам населення . А префект може взятись визначати законність цього рішення. Це абсурдна ситуація».
 
Чи можуть такі перекоси у виборчому законодавстві поставити під загрозу проведення виборів та визнання європейським співтовариством легітимності самих виборів та влади, котра буде вибрана?
 
Швидше, так, ніж ні, адже йдеться про виконання Європейської хартії. Наразі для України важливо, щоб виборчий процес до місцевих органів влади України відповідав тим завданням, котрі ставить Європейська хартія місцевого самоврядування, також важливо, щоб наші західні партнери визнали легітимність цих виборів. 
 
А в нас тут повний спектр загроз щодо того, як має відбутись виборчий процес. 
 
«До цього закону подано дуже багато правок. І їх вкрай необхідно враховувати й обговорювати, — вважає Володимир Прокопів, — бо якщо такий закон буде прийнятий у тому вигляді, в якому він є зараз, я прогнозую, що процес підрахунку та встановлення достовірності результатів виборів або забере багато часу, або буде унеможливленим». 
 
Хоча категорично, мовляв, місцеві вибори за такого виборчого закону, можуть визнати недійсними і Європейський конгрес їх оскаржуватиме, ніхто з членів моніторингової місії не говорить.
 
Наразі європейці висловлюються дуже обережно: є певні зауваження, і вони ставлять під загрозу нормальне проведення виборчого процесу.
 
Однак, у свою чергу, це може призвести до того, що резолюція щодо проведення місцевих виборів в Україні буде не дуже привабливою, м’яко кажучи, йдеться про те, що Україну звинуватять у порушенні дотримання демократичних норм.