Корпуси для БТРів на ймення «Буцефал», що були виготовлені Лозівським ковальсько-механічним заводом для Харківського КБ імені Морозова, дійсно мають дефекти.
Цю новину, яка спочатку з’явилася на рівні чуток, днями офіційно підтвердили в Міністерстві оборони.
Йдеться про пошкодження так званої зміцнюючої наплавки на зварних з’єднаннях корпусних бортів.
Цей, м’яко кажучи, недолік виявили у ході перевірки фахівці спеціально створеної робочої групи, до складу якої ввійшли представники військового відомства та ДК «Укроборонпром».
Наразі прийом бронетранспортерів тимчасово призупинено. Точну кількість машин, що мають характерні тріщини, контролери не назвали.
«Зараз члени робочої групи разом із представниками підприємств з’ясовують обставини та причини виникнення згаданих дефектів, — ідеться у повідомленні міністерства. — Водночас проводиться розробка організаційно-технічних заходів із недопущення виникнення дефектів при подальшому виробництві».
Скандал уже прокоментували і на лозівському заводі. Там стверджують, що подібні пошкодження виникають у процесі зварювання і є невід’ємною частиною технологічного циклу виробництва корпусів. Мовляв, недоліки легко усуваються при випуску вже готової продукції. Але, схоже, в Укроборонпромі мають іншу думку.
«Керівництво державного концерну буде вимагати від ЛКМЗ у повному обсязі та за власний рахунок виконати зобов’язання з якості комплектуючих у відповідності з вимогами технічної документації, — повідомили там. — Крім цього, керівництво концерну доручило директору ХКБМ з’ясувати кваліфікацію робітників, які проводили зварювання, і посилити контроль за якістю продукції, що випускається».
Як «УМ» уже повідомляла, претензії у харківського конструкторського бюро до лозівських виробничників виникли ще минулого року. Тоді у ХКБМ не могли виконати план із випуску броньовиків, оскільки ЛКМЗ затримував постачання комплектуючих.
Через відсутність замовлень і, відповідно, заробітної плати на підприємстві почали масово звільнятися кваліфіковані робітники.
Водночас з’явилась інформація, що харків’яни могли б використовувати у виробництві імпортні корпуси, які не мають проблемних швів при зварюванні й не потребують додаткової обробки. Але з різних причин, у тому числі й соціальної, ЛКМЗ таки отримав шанс залишитись у проєкті.
Втім результат фахівців не порадував.
«Перші нові комплектуючі «з Лозової» мають чітко виражені ознаки браку, — розкрив деталі скандалу директор інформаційно-консалтингової компанії Defense Express, військовий експерт Сергій Згурець. — Йдеться про неякісне зварювання броні, тобто пустоти під тонким шаром металу, що можуть бути легко пробиті ворожими кулями. А також тріщини, які приховуються під фарбою. Крім цього, кожен із цих залізних напівфабрикатів ще належить «допилювати напилком» з колосальною втратою часу, щоб потім можна було встановити вузли та агрегати».