Кому служите? Як реакція Зе-влади на збиття літака МАУ в Ірані обурила українців

14.01.2020
Кому служите? Як реакція Зе-влади на збиття літака МАУ в Ірані обурила українців

Головні «тлумачі» тегеранської трагедії

Кому служите? Як реакція Зе-влади на збиття літака МАУ в Ірані обурила українців
 
Восьмого січня літак «Боїнг» 737-800 Міжнародних авіаліній України, що виконував рейс за маршрутом Тегеран-Київ, розбився одразу після зльоту з тегеранського аеропорту. Загинули 167 пасажирів і 9 членів екіпажу.
 
 
На четвертий день трагедії, 11 січня, іранська влада визнала, що «Боїнг» помилково збили іранські військові.
 
 
Пізніше командувач аерокосмічних сил Корпусу вартових ісламської революції (КВІР) Амір Алі Хаджизаде заявив, що бере на себе всю відповідальність за аварію українського літака.
 
Труднощі перекладу
 
Заяви США та Канади не примусили себе довго чекати: літак МАУ був збитий російською ракетою, що є на озброєнні Ірану — такий висновок зробили слідчі комісії цих країн.
 
Нашому ж президенту знадобилось вісім годин після оприлюдненої заяви провідних держав, щоб відреагувати вслід за їхніми висновками.
 
Причому сказати так, щоб нічого не сказати й, не доведи Боже, українську державницьку позицію не утвердити.
 
А якщо пригадати, що посольство України в Ірані, не розібравшись у ситуації, публічно списувало трагедію на технічну несправність новенького «Боїнга», то взагалі панічно атакує безнадія. 
 
І саме в той момент, коли країна застигла в журбі разом із родичами екіпажу і пасажирів  трагічного рейсу, Володимир Зеленський дуже довго повертався із напівприватного турне до Оману. Підозріло довго. 
 
За добу до трагедії на сайті офісу президента з’явилась інформація, що Володимир Зеленський повертається в Україну. Наступного дня на тому ж сайті майже поряд (о, президентські гуру комунікації!) з’явилась iще одна інформація, що Володимир Зеленський таки перериває робочу поїздку до Оману через трагедію, що сталась з українським літаком, і повертається до України. 
 
Уся основна президентська рать також не відстає від свого керманича, й у мить, коли проти України відкрився черговий інформаційний фронт, вищі посадові особи показали, наскільки вони незграбні та непрофесійні, аби відстоювати нашу країну.
 
Кпинити керівника спецслужб, який у цей час відривався в Куршавелі, ні українські ЗМІ , ні активна громадськість особливого настрою не мали, але помітку на полях зробили.
«Кінчайте кокс нюхати!»
 
А от міністру закордонних справ України Вадиму Пристайку таки дісталось. За майже «інсайдерську» інформацію, що прозвучала вже після оприлюднення заяв Британії та США. Міністр повідомив, що на той момент не може оприлюднити дані, отримані українською владою від інших країн, щодо можливих причин катастрофи «Боїнга» «Міжнародних авіаліній України» (МАУ) в Ірані, оскільки вона є секретною.
 
«Ми не можемо зараз говорити про цю інформацію, передану Великою Британією, США чи іншими країнами. Це секретна інформація, передана розвідками цих країн», — сказав Вадим Пристайко.
 
«Пане міністр. Я розумію, що дипломатія — штука тонка. Але кому ви служите, українському народу чи комусь іншому? Скажіть правду, Україна ще не таке бачила», — в один голос загули соцмережі.
 
Дописувач із Фейсбук-спільноти Віктор Азовцев вилаявся у «відкритому ефірі»:  «Оце номер! Те, про що офіційно й відкрито заявляє, наприклад, прем’єр Канади Трюдо та інші лідери країн, в Україні стало секретною інформацією? А вони розповідають про ракету, що збила... наш літак. А ти не... Пристайко? Що ви там нюхаєте?.. Де робота нашої ... розвідки? Де цей ... Баканов? Ви що, там узагалі всі обдовбані?
 
МЗС «секретить», СБУ розсекречує, хриплий ніяк не визначиться, що це було: чи то гусак, чи то движок «перегрівся», чи то взагалі пілоти «не впорались з управлінням». Висловлює подяки тим, хто збив чи не збив! Кінчайте «кокс» нюхати!». 
 
Справа складна й агресивна
 
Україна мала докази ракетного удару по літаку. Таку заяву для ЗМІ зробив секретар РНБО Олексій Данилов. І ці докази були ще до того, як Іран узяв на себе провину за трагедію. За його словами, українські фахівці знайшли докази того, що це була ракета. «З великою ймовірністю ми знаємо назву цієї ракети, знаємо, коли її купила іранська влада, і знаємо, у кого її купили», — заявив секретар РНБО.
 
Данилов вважає, що саме наявність у Києва цих доказів, а також публічні заяви про те, що серед основних версій є збиття ракетою, і вплинули на Іран.
 
«Ми розуміємо, чому Іран змінив позицію: вони не розраховували, як діятимуть наші фахівці», — сказав Олексій Данилов.
 
А зробити публічну заяву українській стороні завадило те, що необхідно було ще попрацювати. «А Іран — це дуже складна країна, і ми дуже непокоїлися, щоб вони не відправили наших фахівців у зворотному напрямку», — пояснив секретар РНБО.
 
Данилов також додав, що Україна не зупинить розслідування цієї катастрофи, незважаючи на офіційне визнання Іраном ракетного удару, оскільки вимагатиме покарання винних.
 
ОМАНлива вишенька на торті
 
Неможливо оминути оманливий візит українського президента до Оману. Як уже зазначалось раніше вітчизняними засобами масової інформації, маршрути пересування приватних літаків 9H-VJN та T7-GEM наштовхують на висновок, що в Омані президент України Володимир Зеленський зустрічався з делегацією з Москви. Для цієї можливої зустрічі було достатньо часу — майже 12 годин. 
 
«Саме стільки часу мали в Омані учасники переговорів iз Москви, якщо вони прилетіли на Bombardier iз номером 9H-VJN і полетіли назад на бізнес-джеті Медведчука з номером T7-GEM», — пише iнтернет-видання «Тексти».
 
Доріжки цих двох літальних апаратів зійшлися дивним чином. 
 
Українські експерти зазначають, що чартер для Зеленського був замовлений ще до катастрофи «Боїнга» МАУ в Тегерані.
 
Однак замість того, щоб після звістки про трагедію одразу відлетіти з Оману ще зранку 8 січня, Зеленський чогось чекав. Можливо, він чекав на зустріч iз кимось, хто прилетів в Оман iз Москви?
 
Зеленський: усі винні будуть покарані. Гончарук: уряд виплатить сім’ям загиблих допомогу
 
Президент України Володимир Зеленський пообіцяв, що всі винні в тому, що український літак компанії МАУ був збитий 8 січня в Тегерані, будуть покарані.
 
«У ці важкі дні я хочу сказати наступне. Я поверну всіх загиблих близьким і рідним. Вони зможуть iз ними попрощатися як слід. Ми гідно вшануємо їх пам’ять. Усі винні будуть покарані», — сказав він після розмови з президентом Ірану Хасаном Рухані у зверненні до українського народу про ситуацію зі збитим літаком авіакомпанії МАУ в Тегерані.
 
У свою чергу, прем’єр-міністр Олексій Гончарук заявив про те, що український уряд виплатить сім’ям загиблих в авіакатастрофі лайнера в Ірані по 200 тис. грн допомоги і проконтролює належне виконання страхових виплат, повідомила прес-служба прем’єр-міністра України. 
 
Також авіакомпанія «Міжнародні авіалінії України» (МАУ) виплатить компенсації сім’ям членів екіпажу, згідно з колективним договором.
 
Не «Тегеран-43»?
 
Оговтавшись після першого шоку, українці почали проводити паралелі, робити власний аналіз і пошук аналогій, висловлюючи й конспірологічні версії. Згадався сюжет політичного детективу — радянського фільму 1980 року «Тегеран-43». Його сценарій відтворено на реальних подіях часів Другої світової війни.
 
Історія розкручується довкола спланованого фашистами теракту — замаху на вбивство на Тегеранській конференції лідерів тогочасної «великої трійки» — Йосипа Сталіна (секретар комуністичної партії СРСР), Франкліна Рузвельта (32-й президент США), Вінстона Черчилля (прем’єр-міністр Великої Британії). Теракту вдалось запобігти. 
 
Однак, за словами декотрих експертів, у нинішній ситуації про спланований теракт iз метою взаємної дискредитації двох протиборчих, лідируючих у світі сил не йдеться, мовляв, це всього лиш жахливий, фатальний, трагічний збіг обставин. Звісно, від того горя не менше й людські життя, на жаль, не повернути.
 
Отже, підсумовуючи різні виклади в публічному просторі, хронологія трагічного досвітку в порту Тегерану виглядає так: Іран завдав ракетного удару по американських базах в Іраку.
 
Сили ППО Ірану були приведені в стан повної бойової готовності — іранці очікували повітряного удару у відповідь. Далі фатальну роль вiдіграла затримка вильоту рейсу PS752. Як пояснили іранці, командир корабля попросив вивантажити частину вантажу, щоб вага повністю заправленого літака не перевищувала допустиму.
 
Літак мав вилетіти о 5.15 за Тегераном. Отримав дозвіл на виліт о 6.05. Відірвався від землі о 6.07. О 6.12 він зник iз радарів, оскільки його збила іранська ППО. Аеропорт імама Хомейні прикривають сили ППО не армії Ірану, а Корпусу вартових ісламської революції, на озброєнні котрих є російський зенітно-ракетний комплекс ТОР-1. Цей комплекс працює у двох режимах: ручного та автоматичного супроводів.
 
До 6.00 іранці здійснювали роботу в режимі ручного супроводу. О 6.00 муедзін традиційно скликає правовірних на фаджр — ранковий намаз, тому вмикається автоматичний режим роботи ЗРК ТОР-1, аби особовий склад розпочав молитву. Ранковий фаджр iз шостої ранку триває до сходу сонця, і в цей час ніщо не має відволікати правовірних від намазу.
 
А тим часом ЗРК ТОР-1 автоматично знайшов повітряну ціль — український «Боїнг», зробивши запит, відповіді не отримав. Запит зазвичай робиться декілька разів, і якби оператор або офіцер наведення були на бойовому посту, вони б повторили процедуру розпізнавання... Не отримавши позитивної відповіді, система автоматично відкрила вогонь.
 
Полетіло дві ракети, після чого воїни ісламу побачили старт ракет і почали панікувати. Зупинити ракети можливості вже не було — відстань до цілі була маленькою, і ракети влучили в наш «Боїнг». Він втратив управління і, не подавши сигналу тривоги, впав. 
 
Звісно, йдеться про те, що збили його не свідомо, а таки випадково. Але... Хіба іранці не знали, що американці у відповідь на їхні ракетні обстріли можуть завдати ударів по іранських об’єктах? Наш літак збили через три години після обстрілу американських баз в Іраку! І не припинили польоти цивільної авіації, а свою систему ППО привели в повну бойову готовність... 
 
Тетяна ГОДОВЕЦЬ