Барокова опера без стін: «Ациса і Галатею» Генделя можна буде дивитися онлайн

08.10.2019
Барокова опера без стін: «Ациса і Галатею» Генделя можна буде дивитися онлайн

Партитура опери. (Фото Костянтина ГОМОНА.)

У Великій залі Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського 12 і 13 жовтня відбудуться прем’єрні покази опери Ґ. Ф. Генделя «Ацис і Галатея». Постановку готує Open Opera Ukraine за підтримки Українського культурного фонду. 
 
«Ми провели невеличке дослідження, розіславши запити по всіх оперних театрах України щодо наявності опер Генделя у репертуарі за останнє століття. І з’ясувалося, що Генделя силами українських театрів не ставили, — коментує програмна директорка Open Opera Ukraine Анна Гадецька. — Про постановку у Львові опери «Тамерлан» повідомили львівські колеги. Це було ще за Австрії, 1817 року, у театрі Франца Генріха Булли, ставила австрійська трупа.
 
Іще один цікавий факт виконання Генделя ми знайшли у Києві: майже чотири десятиліття тому, 1980 року, на сцені Оперної студії Київської консерваторії показали оперу «Дейдамія», зреалізовану силами студентів Київської та Лейпцизької консерваторій.
 
Ставив режисер із Німеччини, диригував Лев Горбатенко. Навряд чи йшлося про історично-поінформоване виконавство, оскільки тоді і в Європі цей напрямок лише починав набирати обертів. Отже, наш Гендель є справді першою українською професійною постановкою опери цього видатного майстра бароко на великій сцені в автентичному бароковому звучанні».
 
Диригентом-постановником вистави є Йорґ Халубек — диригент, органіст і клавесиніст, професор Штутґартської музичної вищої школи, авторитетний фахівець із барокового виконавства, засновник та керівник оркестру il Gusto Barocco. На його рахунку — постановки понад 20 барокових опер у театрах Європи. Співпраця з Йорґом — фантастичний досвід для всієї команди. Рівень Йорґа — це сучасний рівень барокового виконавства. Змінюються наші уявлення про текст, про те, як вільно ми можемо його інтерпретувати.
 
Хор на репетиції.
Фото Світлани МОЛЧАНОВОЇ.
 
До прем’єр готуються два склади виконавців, що також незвично для антрепризної постановки. Відбір на сольні партії відбувся іще півтора року тому. Усі співаки пройшли організовані Open Opera Ukraine за підтримки Українського культурного фонду майстер-класи з барокового співу від Ольги Пасічник (Україна—Польща).
 
А 13 жовтня завдяки сприянню Італійського інституту культури в Україні до українських виконавців у партії Ациса приєднається Леонардо Кортеллацці — відомий та затребуваний у Європі виконавець як барокового, так і сучасного репертуару.
 
Для сценічної реарізації «Ациса і Галатеї» Open Opera Ukraine запросила Тамару Трунову — головну режисерку Київського театру драми та комедії на Лівому березі Дніпра. Поставлена нею 2017 року «Дідона та Еней» Генрі Перселла перемогла у першому Всеукраїнському фестивалі-премії GRA в номінації «Кращий музичний спектакль у жанрі опера / оперета / мюзикл».
 
Шанувальники театру цінують Тамару Трунову за креативні роботи, в яких дається авторське осмислення матеріалу. Щодо «Ациса і Галатеї», режисерка вважає: «Важливо наблизити цю історію до глядача — так, щоб він міг ототожнювати себе з оперними персонажами, знаходити в них щось співзвучне».
 
Костюми для «Ациса і Галатеї» розробляли Finch — українські дизайнери Катерина Бякова та Максим Голуб. Колекція, яку створили Finch, на думку авторів проекту, має зняти бар’єр між тим, що відбувається на сцені та публікою у залі. «Автентичне барокове звучання ми подаємо у візуальній обгортці, яка безпосередньо комунікує з глядачем і має привабити молодіжну авдиторію», — вважає Анна Гадецька. 
 
Важлива ідея проєкту — опера без стін, opera for all, опера як жанр, який відкривається кожному. Два покази — це звісно, мало для першої української постановки опери Генделя. Тож 12 жовтня подія транслюватиметься онлайн на платформі OpenTheatre https://opentheatre.net/, і її зможуть побачити меломани з усієї України та світу.