Член Української академії архітектури Віктор Глеба: Немає будівництва без корупції

10.09.2019
Член Української академії архітектури Віктор Глеба: Немає будівництва без корупції

Віктор Глеба.

Член Української академії архітектури, експерт державного управління у сфері містобудування Віктор Глеба відомий своєю активною позицією у протистоянні незаконним забудовам.

 

Свого часу на посаді заступника головного архітектора міста Києва він разом з однодумцями втілив у життя 80 проєктів підсвітки.

 

За його проєктами світиться Володимирський собор, Києво-Печерська лавра й навіть головна будівля СБУ на Володимирській, 33.

 

Утім, замовивши чай у затишному кафе BURЯК, говоримо про будівельну корупцію, яка, на думку співрозмовника, поширюється завдяки Державній архітектурно-будівельній інспекції (ДАБІ), якою, у свою чергу, роками керують певні «сірі кардинали» галузі.

Зграя тих, що в долі

— Пане Вікторе, ви неодноразово публічно наголошували на проблемі тотальної корупції керівництва ДАБІ. За цей час президентом України став Володимир Зеленський, обрано новий склад Ради, сформовано уряд Гончарука. Тоді як ДАБІ й надалі очолює Сергій Кузьмін. Що це означає? 
 
— На корумпованості керівництва ДАБІ наголошував не лише я. Зокрема, нині вже ексзаступник профільного міністра Лев Парцхаладзе заявляв про це під час засідання у липні. Рік тому екс­генпрокурор Юрій Луценко збирав всіх керівників ДАБІ і звинуватив деяких у тотальній корупції. В результаті зі своїми кріслами попрощалися ставленики будівельної мафії в Одеській та Херсонській областях.
 
Пізніше міністерство регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ почало створювати нову систему в ДАБІ, колишній керівник ДАБІ Олексій Кудрявцев цим активно займався і я йому допомагав. Тому ця тема не від мене, вона кілька років артикулюється різними експертами. У тому числі команда нинішнього прем’єра Гончарука з офісу ефективного регулювання BRDO понад рік займалася виявленням корупційних ризиків у ДАБІ. І грантоїди всіх мастей — експерти, активісти, архітектори — говорять про те, що далі це терпіти не можна.
 
Адже голова ДАБІ Сергій Кузьмін та його команда: Наталія Чекомасова, що координує видачу дозволів на будівництво, Олена Айхель, яка координує діяльність територіальних органів ДАБІ, та горе-радники перетворили державний орган на грошовий станок, який лише друкує для них та їхніх  кураторів кошти, а будівельна галузь змушена платити данину, ще більшу, ніж за часів Януковича.
 
— Нещодавно глава уряду анонсував звільнення голови ДАБІ в найближчі місяці. У своєму блозі ви навіть порадили прем’єру Олексію Гончаруку і профільному міністру Альоні Бабак не відпускати чиновників ДАБІ у відпустки чи «за власним бажанням», а терміново створити комісію з перевірки діяльності ДАБІ, а за її результатами передати матеріали до правоохоронних органів. Вас почули?
 
— Розігнати це середовище було б правильно. Але не просто звільнити, бо там за кожним плаче 7-12 років із конфіскацією. Бо хто тоді відповість за Платонівський провулок у Києві, де Кузьмін написав експертний звіт, що немає порушень, а зараз закривають школу ім Рильського за пожежними нормами, бо школа програла суд. Хто відповість за садочок №7, який руйнується? За всі дозволи, які повидавала Чекамасова? Впевнений, що там є багато цікавих рішень та видано безліч дозволів з грубими порушеннями містобудівного законодавства.
 
Щодо моїх порад, то це все одно, що я порадив би Трампу, як з буревієм боротися! Я можу порадити, та чи мене почують? Бо відстань від мене до Трампа, так само, як і до Зеленського чи Гончарука, дорівнює безкінечності. Тому потрібно зменшити відстань між суб’єктами, які потребують консультацій чи роз’яснень із тими, хто ці консультації може надати. Але якщо посадовець оточений зграєю тих, хто роками в долі, то хіба ж їм потрібні мої поради?
 
Сім років я волаю про корупцію в ДАБІ, але всі поради ідуть у пісок. Я був радником урядовців і голови комітету в Раді, думаєте, мене хтось послухав? Нині членам уряду достатньо виконувати закон про будівельні норми, закон про регулювання містобудівної діяльності. А ми чуємо від нової влади, що закони погані. Але хто буде дотримуватися законів, доки не ухвалені нові?
Тому я не плекаю надій жодних, але й не хочу критикувати нову команду, принаймні їм треба дати пробігти хоча б один круг, щоб визначити швидкість, чи в правильних трусах біжать, чи номер на місці. А тоді вже аналізувати.

«Кузьмін — це знахідка!»

— Оскільки уряд не змінив керівництво ДАБІ одразу, можливо, їм дають шанс?
— Після гучних анонсів про майбутнє звільнення читаю задекларований прем’єром список найкорумпованіших органів — уже ДАБІ там нема. Запитання: воно вже не корумповане? Чи їм дали місяць-два для того, щоб, може, занесли дещо в потрібний кабінет?
Врахуймо ще й ліквідацію Департаменту економічної злочинності МВС під час першого засідання уряду минулого понеділка. Тобто знищуються структури, які могли хоч якось бити по руках тих, хто порушує державні будівельні норми, Земельний і Водний кодекси. Невже для того, щоб бізнесу вже ніхто не заважав захоплювати землю, прибережні території, знищувати рекреації всупереч будівельним нормам?
Я пропонував колишньому керівництву ДАБІ дуже простий механізм рік тому: міністерство як центральний орган влади перебирає на себе функції нагляду і контролю. І міністр має давати доручення щодо нагляду і контролю. Але нинішнє керівництво не розуміє, що це таке.
— Можливо, пан Кузьмін влаштовує усіх: і уряд Гройсмана, і уряд Гончарука?
— Для Гройсмана особа Кузьміна — це знахідка. Бо ця людина не читає, що вона підписує. Такі кадри потрібні бага­тьом! Він, не дивлячись, видавав сотні дозволів. А його попередника — пана Кудрявцева — звільнили після того, як завдяки нашій системі «Прозора-ДАБІ» (яку створили разом із сертифікованими спеціалістами ГІС, за підтримки провідних науковців та профільних асоціацій) ми виявили, що видано приблизно 2 тисячі дозволів в обхід законодавства, з порушенням Державних будівельних норм (ДБН), з фактажем підтасування, недостовірних даних тощо. Тобто звільнили того, хто відкрив цю завісу. Мені тоді були погрози з боку «смотрящих», які вже 9 років керують цією тіньовою галуззю. І тоді я зрозумів, що ми наступили не тільки на хвіст, а й на горло будівельній мафії.
Але дуже швидко було злито в унітаз усе, що було напрацьовано за рік: повністю позакривали реєстри, повністю згорнули «Прозора ДАБІ», яка дозволяє вносити усі данні онлайн. У законі написано, що куратором ДАБІ є Мінрегіон, який кураторство не здійснює. Бо ексвіцепрем’єр Геннадій Зубко виявився беззубим насправді, не зміг вкусити нікого з корупціонерів. Але я не думаю, що він був «у темі» чи в долі. Просто він не впливав на ситуацію.
І хоча у липні 2019 року пан Зубко заявив на засіданні уряду, що Сергій Кузьмін повністю провалив поставленні йому завдання на час випробувального терміну, отже, має бути звільнений з посади голови ДАБІ, прем’єр Гройсман таки погодив це кадрове призначення. Призначаючи Кузьміна на посаду, Кабмін закрив очі на конфлікт інтересів при призначенні. Адже голова ДАБІ контролює видачу дозволів на будівництво, які не можна отримати без експертних звітів. А підписував звіти саме він на посаді директора ДП «Укрдержбудекспертиза».
Після призначення Кузьміна повернули з лікарняної відпустки Чекомасову і в реєстрі протягом доби з’явилися 260 дозволів, які не видавалися протягом півроку! Хтось щось заніс — і дозволи з’явилися в електронному реєстрі заднім числом. І тепер ви ніколи не знайдете номер дозволу на об’єкт. Бо пані Чекамасова присвоює номер стрічці в комп’ютері, і вся база сунеться на один рядок униз. Отже, ви вбиваєте номер, а там Одеська або Харківська область замість Київської.
— При цьому фактично об’єкт з’являється в електронному реєстрі ДАБІ?
— Звісно, утім є нюанси. Раніше ми пропонували, щоб у реєстрі були наступні колонки: адреса, номер дозволу, назва підприємства, і по одному з наступних параметрів: або кадастровий номер земельної ділянки, або територія на карті, яку можна відкрити в електронному вигляді і побачити дозвіл. А зараз у ДАБІ немає копії дозволу, бо дозвіл існує в паперовому вигляді в одному екземплярі, який і видається замовнику. І більше ніхто не може його побачити! І електронна система повідомляє лише, що за даною адресою такий-то замовник отримав дозвіл із таким-то номером. І все. Бо, якщо побачити документ, можна виявити п’ять ознак корупційності документа. А з дозвільною справою я знайду вам ще 50 таких ознак.

Жоден об’єкт не відповідає ДБН

— Днями народний депутат від партії «Слуга народу» Олена Шуляк заявила, що потенційна корупційна складова ДАБІ становить понад 3 млрд грн на рік. Це реальна цифра?
— Не знаю, як вона рахувала. Це лише на Київщині знімають таку суму щороку. В Україні лише на поверхні лежить 1-2 млрд доларів, а не 3,5 млрд грн, як заявила Олена Шуляк і не де небудь, а під час міжнародної конференції «Прозорі послуги для ефективної будівельної галузі». Я одразу попросив дати мені якісь цифри, аналітику, базу врешті решт, але вона зникла. 
— Якщо цифра занижена, можливо, знаєте реальний рівень корупції, маєте свої прорахунки? 
— У мене є теза: в Україні жоден об’єкт архітектури житлового та торговельно-розважального призначення не відповідає Державним будівельним нормам. Жоден! Аналізував зріз по Києву. Дві третини об’єктів легалізовані, «кришуються» і мають документи, згідно з якими або судом введені в експлуатацію, або Міністерством регіонального розвитку через процедуру погодження і відхилення будівельних норм, або завдяки ДАБІ, де заплющують очі.
Тому, щоб говорити про масштаб корупції треба взяти статистику по мільйонах квадратних метрів побудованого за рік житла і ТРЦ і помножити цю цифру хоча б на 2 долари. Тоді й стане зрозуміло, яку корупційну піну знімають чиновники і «рєшали» від бізнесу — прокуратура, суди, поліція. На будівельних майданчиках корупцію шукати марно.
— Чому ж тоді неефективним є будівельний нагляд і контроль?
— У нашій країні з 2011-го знищено до нуля систему державного нагляду в будівництві насправді. Це знищення основ державності, я вважаю. Коли впав будинок у Дрогобичі — загинули 8 людей. Де заяви прем’єра про це? Де покарання посадових осіб, які дозволили перепланування: знести несучі конструкції на першому поверсі під перукарню внаслідок чого й загинули люди.
Закони говорять про державний нагляд і контроль у сфері містобудування, а постанова Кабміну про державний контроль у будівництві, а це процес створення об’єкта будівництва. Тому корупція — не у процесі, а в оформлених документах: вихідні дані, технічні умови, проєкт і дозвіл. І всі ці чотири параметри не відносяться до процесу будівництва, а до оформлення документів. Тому я ніколи не боровся з бетоновозами. А наші інспектори штрафують прораба, бо в нього кран не в той бік повернутий, чи штрафують будівельну організацію за немитий бетоновоз.
Загалом уряд каже, що треба зруйнувати будь-які перепони на шляху бізнесу. Приклад: забудовник із порушенням генерального плану, детального плану території відбирає 4 га землі в Києві на Дорогожичах. А там квадратний метр вартує 200 доларів, прокалькулюйте. Ми йдемо в суд, доводимо факт, але програємо. Нас відкрито посилають куди подалі. Це захист бізнесінтересів? Авжеж.
Поїдьте подивіться, що зробили в Одесі: забудували Аркадію, вбухали ЖК на місці санаторію всупереч законам і ДБН Так це що? Обличчям до бізнесу повертаємося чи ще якимось місцем?

«Обілечування» і тарифи «під ключ»

— Виходить, що боротися з корупцією все одно, що з вітряками?
— Головне тут результат, ефективність. Рік тому я зробив суспільний резонанс, коли пояснив, у якому ганебному стані мости Києва. Тоді ми пропливли під усіма мостами столиці по Дніпру. Знімали всі негаразди з журналістами. Результат який: Кличко списав близько 30 млн грн на обстеження, дослідження, висновки, розрахунки, креслення! Зауважу, що я не в долі, відсотків не отримував. То навіщо мені розказувати про корупцію, щоб хтось через «Прозорро» «спиляв» із київського бюджету пару-трійку десятків мільйонів? Скажіть, хіба це результативність боротьби з корупцією? Це показник ефективності?
Катастрофічний стан мосту метро. І одразу тендер: утричі збільшився кошторис ремонту дорожнього полотна мосту метро. І ремонт кілометра мосту обійшовся в один мільярд. Але цього мало, Кличко пішов ще далі, тож на 700 метрів Шулявського шляхопроводу поставлено вже 2 млрд! 
— Але ж є і приклади так званого «обілечування» бізнесу. Якими є певні тарифи ДАБІ?
— Коли електронна ДАБІ не працює, дозвіл на кожен квадратний метр коштує від 5 до 7$. Але там утричі тарифікується: початкові роботи декларативного плану і початок будівництва, дозвіл на будівництво і сам процес будівництва, і третя — введення в експлуатацію. Тому назагал, комплексно «під ключ» забудовнику обійдеться у 10-15 доларів за «квадрат». Залежно від того, хто «кришує» — ГПУ, СБУ чи ще хтось.
Якщо ми говоримо про боротьбу з корупцією, чи знаєте ви про те, що Генпрокуратура в нас є найбільшим забудовником у Києві, бо 65 ділянок вони отримали під будівництво житлових комплексів нібито для своїх працівників. У тому числі — й завод «Арсенал». Скажіть, чи буде ГПУ боротися з корупцією, якщо вона є партнером забудовників?
А щодо «обілечування», то такси є різні, але за будівництво ЖК менше 50 тисяч доларів немає. Занесли 50 тисяч доларів — «містобуди» (містобудівну документацію. — Ред.) отримали. Не занесли — не отримали. Дуже простий механізм. У будівництві зараз як: якщо немає корупції, то немає і будівництва. 
Потрібна політична воля, щоб «обілечування» замінити державним контролем. У Польщі, для прикладу, треба пройти чотири етапи, щоб отримати сертифікат або ліцензію на будівництво. І по іншому ніяк. А в нас інспектори ДАБІ пишуть у звітах після виїзду на об’єкт: я не знайшов директора, тому не зміг провести перевірку.