Черешня цього року в Україні продавалася за рекордною ціною

10.07.2019
Нинішнього сезону українська черешня продавалась за рекордно високою ціною: уроздріб її ціна іноді доходила до 90 гривень за кіло. Втім, враховуючи уніфікацію купівельних тенденцій з виходом вітчизняних виробників на ринки ЄС, дивуватися такому не варто. Як вважає фінансовий директор групи компаній «Мелітопольська черешня» Каріна Станчевська, така ціна за черешню цілком виправдана: цього року надто великих врожаїв немає ні в нас, ні в європейських країнах.
 
В Італії, Сербії, Греції, які є традиційними постачальниками плодів, не було валу черешні.
 
«Наша компанія виходила на експорт із ціною у 3 євро за кілограм, — каже менеджер одного з найбільших ягідних підприємств України. — Звичайно, сезон на сезон не приходиться: якщо наступного року буде перевиробництво, то і ціна просяде. Проте виробничі витрати ростуть, фермери не можуть і не хочуть працювати собі на збиток. Тому надто дешевих ягід та фруктів і в наступні сезони чекати марно».
 
Вітчизняні садiвники вже завершили збирання основного валу черешні. Цей сезон став непростим: заморозки наприкінці квітня не виправдали очікування по урожаю. Були суттєві втрати, проте завдяки опадам на початку травня вдалося скоригувати урожайність масою ягід, — вони дуже гарно налилися. Сьогодні багато виробників вважають черешню, а особливо старі насадження, нерентабельними і викорчовують. Мелітопольські ж садівники площі під нею зберігають і розширюють: із 275 гектарів черешні 75 — молоді насадження, 200 — старші 5-10 років.
 
«Мелітопольська черешня» від держави отримала дотацію у грудні минулого року, потрапили і в дотаційні списки на червень. Загалом сума компенсації в господарстві становить близько півмільйона гривень. Попри зростання попиту на ягоду за кордоном експорт тут залишився на рівні минулого року, бо мелітопольці й досі експортували 90 відсотків вирощеної черешні. У поточному році експортували свій товар до Італії, і тамтешні покупці, за словами Станчевської, були у захваті: жодного відсотку відбраковки.
 
Тому уявлення європейців про українських постачальників як про виробників відносно дешевого товару змінюється, — зрозуміли, що Україна теж може забезпечувати преміум-клас. «Ми вкладаємо у розвиток підприємства, майже все обладнання та технології — іноземного виробництва, прив’язане до валюти, тому доводиться саме за кордоном шукати все нові та нові канали збуту. Цього року експортували понад 600 тонн черешні», — пояснює керівниця одного з найуспішніших експортоорієнтованих ягідних агропідприємств.
 
Географія експортних продажів підприємства на сьогодні — країни Європейського Союзу та Білорусь. Для останньої спеціально створили вільні карантинні ділянки, бо цього вимагає законодавство Євроазійського Союзу. Цього сезону багато запитів із країн Близького Сходу. Йдеться про великі партії, які обмежуватимуться тільки вантажопідйомністю літака: можна відправляти по 7-10 тонн черешні щоденно. Працювати з цими ринками нелегко, бо виставляють надвисокі вимоги щодо пакування, сортування, до кольору та одноманіття плодів. Через високу конкуренцію другого шансу постачальнику, який завинив, можуть і не дати. Але всі виробники світу зацікавлені саме в цьому регіоні, бо там ціни на черешню найвищі: роздрібна вартість одного кілограма доходить до 20 доларів.