Закарпатське місто Мукачеве повільно перетворюється на справжній залізничний хаб: пересадковий майданчик, з якого можна вигідно подорожувати з різних українських міст до Угорщини, Словаччини та Чехії.
Завдячувати «мукачівському», «пшемишльському» та іншим транспортним проектам можна насамперед безвізовому режиму між Україною та державами ЄС, який суттєво збільшив кількість українців, що прямують на Захід: працювати, подорожувати, відпочивати.
А колією швидше!
Свою вигоду від географічного положення (неподалік від кордону сусідніх Угорщини і Словаччини) Мукачеве навчилося використовувати зовсім недавно. Сприяла цьому наявність вузької залізничної колії, так званого європейського стандарту завширшки 1435 міліметрів, збудованої ще кілька десятиліть тому, яку тривалий час не використовували за призначенням.
Наявність такої колії дозволила організувати залізничне сполучення між закарпатським містом та двома європейськими державами без зміни колісних пар, що, з одного боку, дозволило зменшити час на подорож, а з іншого — знизити ціну квитків.
Першою ластівкою, як відомо, став прямий потяг «Мукачеве—Будапешт», що почав регулярно курсувати з імпровізованої залізничної зупинки, розташованої на відстані кількох сотень метрів від головного залізничного вокзалу цього міста.
Експеримент виявився навіть більш ніж вдалим: залізничникам вдалося швидко заповнити вагони та навіть збільшити їх кількість. Другою спробою стало відкриття лінії Мукачеве—Кошице, міста у Словаччині. Перший рейс між двома містами відправився 10 червня нинішнього року. Ним скористалися 14 пасажирів: іноземці зі Словаччини, Німеччини, Австрії та Канади. Зі станції Мукачеве в Кошице вирушило 20 пасажирів. Вагони були заповнені на чверть. До складу поїзда входять два вагони на 78 місць, залежно від потоку рухомий склад збільшуватимуть.
З Кошице поїзд виїхав о 09:10, а вже менш ніж за 4 години прибув у Мукачеве. О 14:54 поїзд вирушив назад у Кошице. Сьогодні цей потяг курсує двічі на день: окрім ранкового рейсу, з Кошице він відправляється також о 12:01, а з Мукачевого додатковий рейс стартує о 18:20.
Ціни на проїзд доволі демократичні: вартість пасажирського місця на відтинку Кошице—Чоп обійдеться для дорослого у 6,8 євро, а для дитини — в 3,4 євро. З Чієрна над Тисою — прикордонного пункту зі словацького боку — в Мукачеве дорослий квиток коштуватиме 4,5 євро, а дитячий — 2,25 євро. Вартість проїзду на відрізку Чієрна над Тисою—Чоп (тобто проїзд з одного кордону до іншого) становитиме для дорослого пасажира 3,8 євро, для дитини — 1,9 євро.
На думку пасажирів, такий варіант проїзду є значно вигіднішим за автобусний. Адже, по-перше, він дешевший, а по-друге, залізничний варіант не передбачає тривалих черг на кордоні, час перебування у яких неможливо спрогнозувати наперед.
До Праги. Або Хорватії...
Днями стало відомо, що словацький маршрут буде продовжено, до Праги. У Кошице пасажири матимуть змогу пересісти на інший потяг. Пересадку організовано так, що у пасажирів залишається запас часу. Також передбачено можливість їхати через Кошице до хорватського міста Загреб. Для цього необхідно зробити дві пересадки, окрім, власне, у Кошице доведеться міняти потяг у чеському Оломоуці. Онлайн-квиток із Мукачевого в Загреб або Спліт, як і до Праги, також можна придбати онлайн.
Як повідомляють чеські ЗМІ з посиланням на місцеву залізничну компанію, ціна квитків стартує від близько 30 євро, у зворотному напрямку квиток наразі майже удвічі дорожчий. Чеські компанії «Лео Експрес» та «Регіо Джет» зараз пропонують своїм пасажирам варіант поїздки із Мукачевого до Праги через Кошице, але на першому сегменті — з України до Словаччини — вони подорожують автобусом.
Ідея залізничних мандрівок із Західної України до Чехії, яка має запрацювати наприкінці нинішнього року, одразу ж стала напрочуд популярною у цій країні. А тому про власну зацікавленість працювати не тільки комбінованим маршрутом, а й повністю залізничним, майже одночасно підтвердили і «Лео», і «Регіо». Перша планує пустити потяг від польсько-українського кордону до Праги через Краків з 11 грудня 2019 року до 10 грудня 2024 року щодня до чотирьох разів на день, а «Регіо Джет» вирішив не коментувати деталі. Начальник відділу пасажирських перевезень Укрзалізниці Олександр Красноштан в одному зі своїх інтерв’ю розповів, що наша влада готова дозволити приватним залізничним перевізникам працювати в республіці. За його словами, перші запити від іноземних перевізників, в тому числі від «Регіо Джет», вже отримані. «Перша зустріч відбулася, вони дуже зацікавлені у відкритті залізничного сполучення з Мукачевим», — додав Красноштан.
Не відстає й Укрзалізниця, яка має намір створити прямий рейс Київ—Перемишль—Берлін. Однак дата запуску рейсу ще не відома.
Стартуємо у Мукачевому
Але, за запевненнями посадових осіб Укрзалізниці, вже до кінця нинішнього року в Мукачевому має запрацювати повноцінний залізничний хаб — разом із відповідним пересадочним сполученням. «На сьогоднішній день ми створили один із хабів у польському Перемишлі. Зараз ми працюємо над створенням хаба в сполученні Україна—ЄС в Мукачевому, куди заходить європейська колія. Поїзди з Будапешта і, я сподіваюся, також із Праги та інших європейських столиць в’їжджатимуть углиб України», — сказав Красноштан.
Усього ж за два роки дії безвізового режиму між Україною та державами Євросоюзу Укрзалізниця перевезла майже 1,6 мільйона пасажирів у західному напрямку. За повідомленнями відомства, йдеться про понад десятиразове зростання кількості пасажирів, які, мандруючи на Захід, обирають рейковий транспорт. «Із початку цього року вже перевезено в країни ЄС і назад 374 тис. пасажирів», — зазначив голова правління АТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов.
«Прямий пасажиропотік у напрямку Україна—ЄС за два роки дії безвізу становив 980 тис. пасажирів, назад — 615 тис. осіб», — він розповів, додавши, що залізничним транспортом з України можна відправитися в Латвію, Литву, Угорщину, Австрію, Румунію, Польщу, Словаччину, Болгарію.
ЗАБОРОНИ
ГЛОНАСС як допуск
Президент РФ Володимир Путін дозволив транзит української продукції через російську територію при використанні системи контролю на основі пломб із технологією ГЛОНАСС. Відтак водії, які мають товар з України, зобов’язані мати облікові талони, що стають недійсними при знятті пломб.
Як відомо, російський президент Володимир Путін запровадив транспортні санкції для України у вересні 2018 року, мотивуючи їх «недружніми діями» нашої країни і уточнивши, що санкції проти його країни існують не через окупацію Донбасу і Криму, а для того, щоб «знизити економічне зростання РФ».