Невиправдані сподівання: у 2019 році український ринок тракторів почав просідати

23.04.2019
Невиправдані сподівання: у 2019 році український ринок тракторів почав просідати

Габаритних тракторів українці накупили, тепер уважніше придивляються до міні-моделей.

Після дещо невиправданих сподівань фермерів та середніх агропідприємців на анонсовані урядом держкомпенсації за придбану техніку український ринок тракторів в 2019 році почав просідати.

 

Як підрахували в Державній фіскальній службі України, у першому кварталi імпортовано тракторів на 153,6 мільйона доларів, що на 25 відсотків менше, ніж торік.

 

Експерти сайта agravery.com вважають, що таке падіння можна назвати стабілізацією після стрибка в попередні роки. 

Ходимо по базару

В умовах відсутності доступних фінансових інструментів і певних цінових коливань зернового ринку очікувати потужного зростання попиту на трактори намарне. Очікувальну позицію аграрії зайняли ще й через нестабільну передвиборчу ситуацію. «Ми розуміємо, що для більшості головним фактором прийняття рішення щодо оновлення є майбутній розвиток країна. Тому фермери поки що притримують великі покупки», — прокоментував тенденції Іван Гордієнко, продакт-менеджер iз самохідної техніки компанії «Мінетех».
 
За даними «Українського клубу аграрного бізнесу», минулоріч був сплеск імпорту тракторів у кількостi 113,2 тис. одиниць проти 22,8 тис. у 2017 році. Якщо зазвичай трактори активно завозять iз кінця зими по кінець квітня та в липні, то у 2018 році продажі активно йшли в осінні місяці — наприклад, понад 30 тисяч одиниць у листопаді. Проте у вартісному виразі пікового значення імпорт тракторів сягнув у 2017 році ($493 млн.), а у 2018-му пішов на спад ($431 млн.). На думку експертів, це може вказувати на те, що відбувся певний зсув від дорожчої до дешевшої техніки та від більш потужних до менш потужних тракторів.

Банки зацікавилися «малюками»

«Ми зараз йдемо до більш дрібних агрокомпаній. У нас було обмеження в тисячу гектарів, потім ми знизили до 500 гектарів. Зараз намагаємося знайти продукти для компаній, що мають 100-200 гектарів», — пояснив політику кредитних установ заступник голови правління з корпоративного бізнесу Першого Українського Міжнародного Банку (ПУМБ) Олексій Волчков.
 
Інші банки також зрозуміли, що безпечніше працювати з декількома тисячами контрагентів, ніж з трьома великими гравцями. Почали прихильніше ставитися до невеликих фермерів, запропонувавши їм інструмент для оновлення застарілих МТЗ та ЮМЗ на малопотужні імпортні моделі.
 
Невеликі господарства нині мають набагато кращі позиції, ніж 4-5 років тому, через по­ступки банків та самих дилерських компаній. А також — через колосальну кількість пропозицій, якими переповнений ринок невеликих тракторів.
 
Власне, такою є й тенденція світового ринку: все більше виробників техніки зміщують акцент iз високопродуктивної техніки для агрохолдингів у бік малопотужних «фермерських» тракторів. На­приклад, на нещодавній британській виставці LAMMA 2019 міні-новинки пропонувала більшість профільних компаній. 
 
Активно переглядається і модельний ряд для України. За цінами МТЗ на внутрішньому ринку вже кілька років доступний трактор Massey Ferguson MF6713. Близько третини всіх поставок CLAAS припадає на «легковики» ARION 400 серії.
 
Агрохолдинги та середні господарства стандартно купують трактори великої потужності. Найбільш затребуваними лишаються трактори потужністю 300-400 кінських сил — 45% з загального обсягу імпорту тракторів.
 
Але, донедавна поставлені в ситуацію без вибору, всі без винятку користувачі стали вимогливішими до сервісу та постачання запчастин, бо цей ринок теж став конкурентним. Самої техніки та статусу регіонального дилера вже недостатньо. Фермери хочуть розуміти, які вигоди від співпраці вони отримають.
 
Серед головних вимог: відповідність фактичної потужності заявленим характеристикам, можливість працювати з системами автопілота, ISOBUS, комфорт кабіни для оператора, а головне — професійний та швидкий сервіс зі складом запчастин з оперативною доставкою.

Перспективи модернізації

Очікується, що цьогоріч ринок тракторів буде надзвичайно конкурентним. Дефіцит обігових коштів у фермерів, недофінансованість сільського господарства в цілому та розмаїття дешевої китайської техніки цьому сприятиме. Прогнозують, що ми, як і розвинені країни, потроху почнемо відмовлятися від дизелів, віддаючи перевагу екологічним аналогам у вигляді електродвигунів. З точки зору енергоефективності, електродвигун із його 90% ККД не залишає шансів ДВЗ з його 35%. Посприяють цьому й відновлювані джерела енергії.
 
Удосконалення систем точного землеробства також у тренді. «Фактично зараз трактор може працювати у полі без участі оператора. За наявності заданих меж поля трактори без участі оператора можуть розвертатися, піднімати знаряддя, зменшувати швидкість і заходити в новий гон», — коментує продакт-мене­джер компанії Case IH Анатолій Мацюк.
 
За словами консультанта з техніки Руслана Оляднічука, сьогодні часткова автономія цієї потужної техніки вже проходить перевірку на реальних полях, слабким місцем поки що лишається система розвороту та безпека роботи трактора в цілому. Тому саме ці рішення в якості новинок очікує ринок тракторів. Традиційна літня виставка сільгосптехніки покаже, наскільки ці очікування справдяться.