Хто за кого: яким є «портрет» типового виборця топ-кандидатів у президенти

05.03.2019
Хто за кого: яким є «портрет» типового виборця топ-кандидатів у президенти

(Фото з сайта gazeta.ua.)

До президентських виборів залишається менше місяця, і кожен із кандидатів робить усе можливе, щоб зберегти підтримку своїх виборців.
 
 
Гасла, заяви, обіцянки та передвиборчі програми — одвічна боротьба кандидатів за свій електорат.
 
 
Тому очевидно, що аудиторія кожного з політиків має спільні запити та очікування від свого кандидата.
 
Проте саме в цей період, коли до моменту голосування залишається все менше часу, для кандидатів розпочинається найнебезпечніший етап. Адже будь-яка заява, подія, скандал або ж обіцянка може стати як щасливим квитком у майбутнє, так і поразкою всієї президентської кампанії. 
 
Лише  впродовж минулого тижня в Україні було опубліковано три соціологічні дослідження щодо рейтингів кандидатів у президенти. Лідери залишаються незмінними — це Володимир Зеленський, Петро Порошенко та Юлія Тимошенко.
 
За останніми соціологічними дослідженнями Київського міжнародного інституту соціології, соціологічної агенції «Фама», Українського інституту соціальних досліджень імені Олександра Яременка та Центру «Соціальний моніторинг», а також дослідженням видання «Новое время» ми вирішили змалювати портрет середньостатистичного виборця Володимира Зеленського, Петра Порошенка та Юлії Тимошенко. Хто він — цей виборець, де проживає, скільки йому років та навіть якою мовою спілкується. 
 
Новачок на виборах, проте  з першиим рейтингом — це Володимир Зеленський. За останніми рейтингами КМІСу, він має 26,4% підтримки виборців.
 
Портрет його електорату виглядає приблизно так: переважно — це молоді люди 18-34 років, саме вони складають 41% загальної підтримки актора. Мешкає виборець Зеленського у південній частині України, проте так само значний відсоток готовий підтримати його і на сході країни.
 
Найменше за пана Зеленського готові голосувати виборці 60+, лише 5% електорату зрiлого вiку зазначили, що Зеленський — їхній кандидат. За даними аналітиків, живе виборець Зеленського у великому місті — з населенням понад півмільйона мешканців, має середню спеціальну освіту.
 
Для Петра Олексійовича це будуть другі президентські вибори. У 2014 році він здобув перемогу в один тур. Очевидно, що цього разу повторити це вже не вдасться. Проте рейтинг чинного гаранта, за даними КМІСу, в сiчнi-лютому почав зростати.
 
За останньою соціологією, Петро Порошенко має 18% підтримки електорату. Територіально його найбільше підтримують у Західній Україні. Конкуренцію в цьому регіоні йому не може скласти жоден із кандидатів.
 
Там його готові підтримати майже 36% виборців. А вікова категорія підтримки Порошенка — це від 40 до 59 років. За гендерною ознакою — це переважно жінки з вищою освітою, які спілкуються українською мовою та ходять до ПЦУ. 
 
Політик iз досвідом — Юлія Тимошенко. Вона вже втретє намагатиметься очолити країну. У 2010-му її конкурентом був Віктор Янукович, у 2014-му — чинний Президент Петро Порошенко, проте зараз Леді Ю має вже двох конкурентів.
 
І хто знає, може, з’явиться й ще один. Адже після об’єднання Андрія Садового з Анатолієм Гриценком рейтинг останнього може зрости. Але на скільки — покаже час. Як же виглядає виборець Юлії Володимирівни?
 
За останніми рейтингами КМІСу, вона має підтримку 13,8%. Проживає її електорат переважно у північній частині країни, проте значний відсоток підтримки пані Тимошенко знаходиться і в центральній частині країни.
 
Її виборець — це переважно люди від 45 до 60+. За соціологією, це близько 20% її електорату, а от найменше готова голосувати за Юлію Тимошенко  молодь. Лише 6% виборців від 18 до 29 років сказали, що підтримають її на виборах.  
 
Якщо ж визначати переважну більшість виборців Тимошенко за гендерною ознакою, то це будуть жінки-пенсіонерки. Мешкають вони в селі або зовсім невеликому містечку. 
 
І якщо ще в дослідженнях грудня український виборець був не дуже активним і більшість з опитаних не могли чітко відповісти, за кого все-таки віддадуть свій голос, то, за соціологією, на початок березня 2019 року виборці декларують високу електоральну активність. Відповідно до результатів третьої хвилі опитування, що відбулась наприкінці лютого 2019 року, намір узяти участь у виборах мають 91,8% опитаних, вагаються — 1,3%, а 6,9% не мають наміру голосувати.
 
За місяць до виборів більшість (62,6%) з опитаних вказали, що визначились, за кого голосуватимуть на президентських виборах, тоді як 15,1% схиляються до вибору одного кандидата, 11,4% вагаються між кількома кандидатами, а 10,8% узагалі не знають, за кого голосувати. 
 
Таким чином, за місяць до президентських перегонів картина із запитами та очікуваннями виборців стає все чіткішою. Адже найбільше люди переймаються вирішенням конфлікту на Донбасі, боротьбою з корупцією та сумами в комунальних платіжках.
 
І для кожного кандидата очевидно, що чим більше він говоритиме про «наболіле», тим сильнішою ставатиме підтримка його електорату, який очікуватиме після виборів на вирішення тих чи інших проблем.
 
Проте кожному з виборців варто зрозуміти одне: як в українській приказці «обіцяти — не означає одружитися», так і в українській політиці — обіцянки обіцянками, а лише справи пiдтверджуть, хто на що здатен.