Нині, коли ми, маючи такі засоби зв’язку між собою, часом зовсім не реагуємо на важливі для нас події та тенденції, все частіше згадується минуле...
Кінець 80-х. Імперія тріщала. Одні її сторожові пси, неспроможні втримати статус-кво, скаженіли ще більше, а інші, маючи добрий нюх і чуття небезпеки, вже шукали шпарки, аби не тільки зберегтися, а й таки урвати собі щось у хаосі...
Після 16 років обструкції та замовчування нарешті, у січні 1988-го, — перша виставка Івана Макаровича Гончара у Виставковому павільйоні на площі Толстого у Києві. Цілісна: його скульптури та художні полотна.
Що то була за подія! Сколихнула не тільки столицю, а й усю Україну. Нелегко далась вона 77-річному митцеві.
Але саме тоді всі близькі до нього і, може, я насамперед, відкрили-збагнули, наскільки могутньою є українська суспільність у державі, підпертій вишколеними охоронними та каральними структурами, наскільки важливим і неподоланним є зв’язок між нами, напоєними живлющою українською народною культурою, за яку стояв і яку так жертовно рятував Іван Макарович.
Мовби за помахом чарівної палички, народ, почувши поклик Краси і Правди Гончара, скидав вериги страху й зневіри — і мчав-летів до його цілющого вогню...
Усі дні зали були переповнені. Невідомо, як передавалась інформація, бо тодішня преса не спішила популяризувати подію, але люди їхали з усіх кінців країни — побачити, причаститися, порадіти, подякувати...
На вимогу народу начальство змушене було продовжити виставку. Починалась ера Свободи. І напористого змагу за неї.
Попереду було створення Товариства української мови, Руху, Ланцюг єднання... І — Незалежна держава. А ще — епоха слави Івана Гончара, епоха торжества його ідей.
Наталка ПОКЛАД,
письменниця