Режим в «установі» був надто суворий. Але попри заборони і паркани литовський «лісовий брат» Баліс Гаяускас і український поет Василь Стус змогли на початку 80-х передати на волю свої концтабірні нотатки. Стусовий текст «З таборового зошита» варто прочитати. Вражаючий документ безкомпромісності — й у ставленні до самого себе, й до облудного комуністично-тоталітарного світу.
«...Спроба щоденника в цих умовах — спроба відчайдушна: таких умов, як тут, люди не пам'ятають ні з Мордовії, ні на чорних зонах, ні з Сосновки. Одне слово, режим, запропонований у Кучино, сягає поліцейського апогею. Будь-яка апеляція до верховної влади залишається без відповіді, або — найчастіше — загрожує карою. Буквально за півроку в мене тричі забирали побачення, чи не через місяць т.зв. «ларьок», підряд три тижні відсидів у ізоляторі. Здається, ніде не було такого, щоб за голодівку забирали побачення, бо голодівка — то порушення режиму. Мене двічі карали за голодівку — 13 січня 1982 року і в річницю загибелі Ю. Кукка, посправника Марта Ніклуса. Ніде не доходило до того, щоб наглядач бив в'язня, як то сталося з Ніклусом. Март сидів у ШІЗО (скорочення від «штрафний ізолятор». — Авт.) і писав скарги. П'яний наглядач Кукушкін відкрив камеру, ударив його кулаком в обличчя, а потім почав копати чобітьми. Ніклус зчинив гвалт. Ми всі почали дзвонити і голосно обурюватися. Але адміністрація взяла його під свій захист, а на вимоги покарати Кукушкіна стала карати Ніклуса: буцімто за наклеп на старанного наглядача.
Ніде в таборі не боронили роздягатися до пояса під час прогулянки, — тут боронять і карають, коли хто хоче піймати кришечку сонця. Обшуки проводяться надзвичайно свавільно: все, що хочуть, відбирають, навіть без акта і без повідомлення. Ми втратили всяке право належати собі, не кажучи про те, щоб мати свої книги, зошити, записи. Кажуть, коли Господь хоче когось покарати, Він відбирає розум. Так довго тривати не може — такий тиск можливий перед загибеллю. Не знаю, коли прийде загибель для них, але я особисто чуюся смертником (ці пророчі слова Василь Стус писав 1982 року. — Авт.). Здається, все, що я міг зробити за своє життя, я зробив. Займатися творчістю тут неможливо абсолютно: кожний віршований запис відбирається при першому ж обшуку...
...Власне безсилля перед кривдою — образливе. Коли знаєш, що десь там, за мурами, Олекса [Тихий] — в критичному стані, а над ним збиткуються — як мовчати? Але голос тут безсильний. Як безсилі скарги до прокурора (в кожній скарзі обов'язково знайдуть «недопустимые выражения» — і покарають: думаю, карають за саму форму скарги-протесту), коли... немічного Скалича примушують сидіти в бушлаті на страшній спеці; образливо розмовляти з прокурором і начальником колонії, що на всі скарги цинічно відповідає, як автомат, «не положено», і тоді зриваєшся з голосу: або перестаєш розмовляти з капітаном Долматовим (начальник дільниці), або називаєш його катом, убивцею і т. д.
...Праця дуже марудна: щоб виконати норму, треба працювати 8 годин, не відриваючись ні на мить. Але до чого тільки не звикнеш... Образливі конфіскації листів: майже ніхто не дістає листів од непрямих родичів і друзів. У кожного є тільки один дозволений адресат, але й до нього листи доходять не так легко. Одне слово, уряд дозволив робити з нами все, що завгодно...»
Інший політв'язень 36-ї зони (щоправда, з дільниці суворого режиму, яка розташовувалася за три сотні метрів) Микола Коц з Волині після відвідин перетвореної на музей тюрми написав: «Скажу зі всією відповідальністю, що ступенем обплутаності дротами, глухими дерев'яними парканами, насиченістю електронною апаратурою, іншими пристосуваннями жоден iз концтаборів світу зрівнятись із «нашими» не зможе. Тут тобі ширина мертвої зони зовнішнього периметру сягає аж до 40—50 метрів. Труб, дроту, лісоматеріалу, цементу, металу тощо на огорожу зони площею в якихось 4-5 га пішло не менше одного важковагового поїзда. Дроту спеціального, схожого на павутиння, або розвішаних спіралей чи антен, кілець Бруно, колючого дроту витрачено, очевидно, не менше тисячі кілометрів. Чомусь не стукнуло комусь у голову відгородити дротами від людей ще й небо. Видно, були переконані, що тут спокутують свої «гріхи» не ангели, а прості смертні люди, безкрилі, вони при житті на небеса не злетять».