Ямкові схеми: активісти виявили грубі порушення в ремонті тернопільських шляхів

21.11.2018
У Тернопільському прес-клубі підбили підсумки громадського моніторингу ремонту доріг Тернопільщини, що його проводило в рамках Програми розвитку ООН громадське об’єднання «Нівроку».
 
Активісти провели візуальне обстеження майже 123 кілометрів трас місцевого та державного значення, де ремонтні роботи здійснювали впродовж двох останніх років. Відтак проаналізували відповідні закупівлі, укладені договори та оплату послуг.
 
А за результатами розслідування випадків недоброчесного проведення ремонту зняли 20-хвилинний документальний фільм (подивитися його можна за посиланням).
 
За словами керівника об’єднання «Нівроку» Олександра Домбровського, найбільше порушень виявлено на дорогах місцевого значення.
 
«Для нас залишився незрозумілим навіть принцип вибору ділянок для ремонту. Найбільше ж подивувало, що договори підписували щодо одних ділянок, а роботи виконували на інших, — зазначив він. — Наприклад, якщо взяти дорогу «Жовнівка—Коржова», то в системі Prozorro є 32 звіти про договори з надання послуг поточного ремонту на кожних її 40 метрів. При тому, що ремонт там узагалі не проводили».
 
«Щодо частини доріг у закупівлях не збігаються їх індекси та назви, — повідомив представник «Нівроку» Іван Марчук. — Приміром, індекс «С-200810» в усіх документах стосується дороги «Глина—Медова—Будилів», проте в закупівлі її назва вказана як «Козова — Літятин». Вважаємо, це маніпуляції, які ставлять за мету унеможливити якісний контроль за ремонтом».
 
«Складається враження, що для виконавців робіт i тих, хто укладав із ними договори, законодавства не існує, — зауважила експерт громадської організації Ольга Мазаєва. — Бо значну частину робіт проводили в обхід системи ProZorro».
 
Висновок моніторингу: в області відсутня стратегія розвитку дорож­ньої мережі, тому кошти на ремонт доріг місцевого значення використовують неефективно.
 
Ділянки, на яких проводили середній поточний ремонт, не відповідають пікетажу, вказаному в договорах, що ускладнює можливість проведення моніторингу якості виконання робіт.
 
На більшості доріг місцевого значення задля уникнення процедури відкритих торгів відбувався поділ на дрібні ділянки по 40 та 60 метрів.
 
Попри те, що громадські активісти відзначили й позитивні зрушення — зокрема, якісне проведення ремонту на дорозі Тернопіль—Рава-Руська (крім ділянки між Озерною і Зборовом) та на ділянках дороги Доманове—Ковель—Чернівці—Тереблече на в’їзді в Тернопільську область iз боку Рівного — в цілому залишилося дуже багато неприємних запитань як до виконавців робіт, так і до чиновників облдержадміністрації.
 
Однак, як зазначила Ольга Мазаєва, на три інформаційних запити, направлені Службі автомобільних доріг Тернопільської області, управлінню капітального будівництва та управлінню регіонального розвитку, інфраструктури та дорожнього господарства облдержадміністрації, відповідь було отримано лише від останнього.
 
Проігнорували представники Служби автомобільних доріг i Тернопільської ОДА й запрошення на зустріч із журналістами та громадськими активістами в прес-клубі (прийшов представник лише однієї з організацій-підрядників — «Технобудцентру»).
 
Тим часом навіть присутній на обговоренні регіональний координатор ПРООН у Тернопільській області Ігор Стефанів зауважив, що питання якості ремонту доріг сьогодні належить до розряду тих, що мали б цікавити замовників навіть більше, ніж громадських активістів.
 
Найжорсткіше підсумував почуте на засіданні прес-клубу представник тернопільського «Автомайдану» Ігор Василів.
 
«Радує, що не тільки наш «Автомайдан» займається контролем ремонту доріг, — сказав він. — І шкода, що владу не цікавлять висновки громадських активістів. Начальник управління капітального будівництва Тернопільської облдержадміністрації Віктор Кузяк, коли громадські активісти вказують йому на грубі порушення, називає їх непрофесіоналами. При тому, що отримав купу доган і стос зауважень від держаудиту про порушення в тендерах. А ще в минулому — судимість за незаконну діяльність, пов’язану з корупцією. Як таку людину можна було ставити на цю посаду після Революції гідності?! Тернопільщина сьогодні за ситуацією з ремонтом доріг — друга знизу після... Луганщини! На грубі порушення в цій сфері в регіоні вже вказували і галузевий міністр, і навіть Укр­автодор. Лише голова Тернопільської облдержадміністрації разом із начальником управління капітального будівництва їх бачити не хочуть. Вони сидять, ділять дороги і вперто твердять, що всі проблеми «надумані» активістами!».