Денис Богуш: «Десятки мільйонів на президентську кампанію не гарантують перемогу»

06.11.2018
Денис Богуш: «Десятки мільйонів на президентську кампанію не гарантують перемогу»

Денис Богуш.

Політтехнолог, експерт у сфері стратегічних комунікацій, фахівець із антикризових кампаній Денис Богуш розповів «Апострофу», які теми будуть популярні у кандидатів у президенти, а які вони будуть обходити стороною, а також розкрив, скільки сьогодні коштує стати Президентом України.

Усі за мир. Але який?

— Нещодавно з’явилося нове опитування, проведене фондом «Демократичні ініціативи» і центром Разумкова щодо Криму: 42,3% громадян України вважають, що окупований Росією Крим можливо повернути до складу України. І приблизно стільки ж людей вважають, що повернення Криму також можливе, але в тривалій перспективі. Чи будуть кандидати в президенти знову використовувати цей меседж — повернення Криму, відновлення миру на Донбасі, адже ця тема, як ми бачимо, стихла?
 
— Вона стихла з однієї простої причини: тому що жоден кандидат у президенти не може обіцяти це зробити. Ніхто не знає, і навіть у кращих аналітиків у країні немає сценаріїв, як це зробити. Тому що більшою мірою це залежить від дій Росії. Вона ж не зупиняється: РФ анексувала Крим, зайшла на Донбас, її там відкинули трохи, але вона ж продовжує дестабілізувати ситуацію в Україні. Виходить абсолютно навпаки: ми відсунули Росію в релігійному питанні, ми українізували інформаційний простір України, заборонили російські канали. Ми багато зробили правильних і корисних речей на цій території, народ уже згуртований, він не поділений уже на схід і захід.
 
Тема миру, думаю, буде тривати, у всіх біло-синіх — це залишається основною темою. Але ніхто ж не розуміє, що таке мир: віддати Донбас і Крим чи піти на компроміс? Якщо так, то це одна історія. Якщо мир — це «після того, як ми повернемо території, буде мир» — тоді інша справа. Тема миру — це дуже російська тема, тому що вона спрямована на те, щоб ми не порушувати питання ні Донбасу, ні Криму, щоб ми погодилися і сказали: «Ось, ми хочемо миру. От тільки, щоб не було війни. Ми будемо сидіти тут, щоб не було війни, нехай все так і залишається». Ця ж тема є і у Тимошенко, вона теж на бордах пише «Стратегія миру», і в Опозиційного блоку. І там навіть є голуб з паперу — оригамі, це ж їхній символ, вони цю тему і будуть експлуатувати.
 
Думаю, що частина сходу України починає прозрівати, що мир — це компроміс, якась дивна відповідь на все, що відбувається. Повинна бути реальна стратегія, ми повинні знати, що і як обстоювати. Наприклад, запропонували, щоб миротворці з різних країн зайшли на окуповану частину Донбасу. Цієї ідеї не було півтора року тому, а тут раз — і є. Росіяни говорять: «Ні, ми тільки по лінії розмежування». О! Вже у нас є якась логіка. Тобто ми розуміємо, що, якщо там будуть миротворці, то вони помітять, що там є росіяни, і неможливо буде нічого приховати. Росіяни на це не підуть, але на міжнародній арені вже розуміють: «О! У них є логіка!».
 
Щодо Криму у нас узагалі немає ніякої логіки, тому ніхто і не знає, що робити. Наприклад, Ляшко теж спочатку говорив, що він там усе звільнить. Але як? Стосовно Донбасу хоча б є логіка більш-менш зрозуміла, а стосовно Криму нічого не зрозуміло, і тому ніхто не береться в таке грати. Навіть кримчани, які зараз живуть тут, теж нічого не говорять. У нас є Новинський — обраний від Севастополя, є ще купа депутатів із Криму, і вони теж мовчать. І жоден кандидат у президенти, я думаю, не зважиться на цю історію. Або, якщо вирішиться, то це повинна бути дуже серйозна аналітична робота: крок 1, крок 2, крок 3.
 
— Скільки сьогодні коштує стати Президен­том України? Скільки потрібно витратити на виборчу кампанію? Наприклад, за оцінками експертів із Комітету виборців України, для перемоги на президентських виборах доведеться викласти від 80 до 100 мільйонів доларів.
 
— Це круто дуже — 80 або 100 мільйонів доларів! Це дуже складна історія. Тому що є частина тіньова, яку мало хто розуміє, розуміють тільки всередині штабу, а є відкрита частина, яка складається з внеску в ЦВК — 2,5 мільйона гривень, і від наповнення конкретного штабу. Це прозора історія: зі штабів даються гроші на рекламу на телебаченні, на зовнішню рекламу і на все те, де з’являється кандидат. Ось це все повинно оплачуватися з виборчого штабу, і це дуже прозора цифра.
 
Непрозорі цифри виникають при оплаті членів виборчих комісій, на підкуп. Наприклад, якщо згадати останні вибори до Верховної Ради в Чернігові — кандидати були Корбан і Березенко. Корбан просто роздавав на вулиці величезні продуктові набори, а Березенко — гроші у конвертах. І перемогли гроші. Хоча, я думаю, що багато хто брав і те, й інше. Тому, якщо врахувати підкуп, у вибори вкладається величезна кількість грошей. Просто зробити підкуп у конвертах на рівні країни — це надзвичайно складно. Це більше можливо на мажоритарних виборах. Плюс депутати від БПП або від БЮТу, наприклад, намагаються піднімати свій рейтинг «добрими справами»: якийсь майданчик дитячий зробити, лавку поставити, поміняти поштові скриньки, привітати зі святом якимось. На це теж є бюджет. До того ж гроші потрібні на оплату роботи штабів, агітаторів і так далі. Якщо уявити всю країну — це величезна армія людей. І тому на фінансування виборчої кампанії потрібно було завжди в районі 20-40 мільйонів доларів, але зараз, якщо будуть вкидати дані типу 80-100 мільйонів, то це якісь абсолютно шалені гроші, які можна людям просто роздати у вигляді підкупу, і вони проголосують. І, на жаль, у цій країні це працює.
 
— Тобто, щоб претендувати на пост Президента, потрібно близько 20-40 мільйонів доларів?
 
— Можливо, і 60 мільйонів, дивлячись, як рахувати. Якщо будуть вкладатися по 80-100 — це абсолютно шалені гроші для цієї країни.
 
— Такі гроші — це гарантія перемоги?
 
— Ні, звичайно. Це взагалі не гарантія перемоги. У нас є приклад — Сергій Думчев. Його витрати, наскільки я знаю, у межах 10-12 мільйонів доларів на Київ, і він навіть не увійшов до другого туру. Він розмістив близько півтори тисячі бордів по Києву — рекламу «Голосуй вдумчиво!». Зазвичай політичній силі вистачає півтори тисячі бордів на всю країну. А тут півтори тисячі бордів — на Київ, і взагалі ніякого результату. Тому для Києва це теж скажені гроші, 10-12 мільйонів доларів за кампанію — це дуже великі гроші, але вони були зовсім нерозумно витрачені, поцуплені. І ще, людина, яка пішла на вибори, я маю на увазі самого Думчева, він же хотів бути шанованою людиною, щоб про нього говорили: «О! Ось, він був кандидатом у мери!» А в підсумку він витратив величезні гроші фактично безрезультатно, і тепер про нього думають, що він лох.
 
Те, що буде вкладена величезна сума, не означає, що це принесе перемогу, взагалі не означає. Дуже важлива стратегія, і таких людей, які вміють думати з точки зору країни, дуже мало, дуже мало людей, які розуміють. Коли проводять соціологічні дослідження, то дивляться, на які дії люди реагують — рейтинг то підвищується, то знижується, і ти приблизно бачиш, як думає країна. На мажоритарних виборах ти повинен розуміти, як думає ось цей регіон або округ, і ти щось робиш, а рейтинг десь або підвищується, або знижується, або стоїть, ніяк не рухається — потрібно робити якісь висновки. Тут потрібно думати цілою країною, це дуже непросто, і у дуже невеликої кількості людей є досвід і розуміння, як це робиться. 
Катерина ШУМИЛО
(Інтернет-видання «Апостроф»)