У Державному реєстрі нерухомих пам'яток України цей унікальний об'єкт — заповідник «Буша» на Вінниччині — стоїть нарівні з такими всесвітньо відомими пам'ятками, як Софiя Київська, Бахчисарайський та Керченський iсторико-культурнi заповiдники, Києво-Печерська лавра. Так визначено в додатку до постанови Кабiнету Мiнiстрiв України № 1761 від 27 грудня 2001 року «Про занесення пам'яток iсторiї, монументального мистецтва та археологiї нацiонального значення до Державного реєстру нерухомих пам'яток України». Крім того, Державний iсторико-культурний заповiдник «Буша», розташований в однойменному селі Ямпільського району, — єдиний об'єкт такого статусу на Вiнниччинi. На жаль, це зовсім не означає, що місцева влада ставиться до нього з належним пошануванням.
Неповторнiсть пам'ятки визначається цiлою низкою чинникiв, якi вiд сивої давнини накопичувалися з плином часу. Найперший з них — кліматичний. Довколишнiй горбистий ландшафт, який захищає від сильних вітрів родючу долину рiчок Бушанка та Мурафа, які саме тут зливають свої русла, здавна приваблював людей.
На територiї, яка нині вiдноситься до Бушанської сiльської ради, наші предки жили безперервно упродовж тисячолiть. Учені виявили, що тут одна за одною змінювалися різні археологічні культури: кiлька трипiльських поселень раннього та середнього перiодiв, слiди дiяльностi представникiв буго-днiстровської та черняхiвської культур, культури шнурової керамiки... Досить глибоко копнути — i в будь-якому мiсцi можна наштовхнутися на залишки посуду та знарядь працi далеких предкiв. Свою частку у спiльну спадщину внесли скiфськi i сарматськi народи, якi залишили в ближніх околицях кiлька поки що недослiджених курганiв. Узагалі, в археологічному плані територія поки що комплексно малодосліджена, тож майбутнi ретельнi пошуки можуть вiдсунути перше заселення межирiччя Бушанки i Мурафи назад ще тисячолiть на двадцять-тридцять. Як-не-як, стоянки первiсних людей доби палеолiту виявлено у ближньому Приднiстров'ї — за якийсь десяток кілометрів. Можливо, ознаки колишнього стійбища поки що просто не потрапили археологам на очі.
Та навiть того, що є, достатньо, аби вважати Бушу унiкальною. Перш за все привертають увагу залишки язичницького скельного храму з рельєфом ритуального призначення, виникнення якого датується початком першого тисячолiття нашої ери — черняхiвською добою. Згодом храм використовували слов'янськi племена тиверцiв, що населяли цю місцину. Жодного подiбного капища з рiзьбленим на камені настiнним рельєфом в Україні — та й Східній Європі — бiльше немає. Згодом тут розкинулося поселення часiв Київської Русi, яке адмiнiстративно належало Галицько-Волинському князiвству.
Повний iсторичний опис Бушi заслуговує на книгу, але в короткому газетному матерiалі доводиться обмежитись хiба що окремими найяскравiшими епiзодами. А вони i в пiзнiшi перiоди були такими, що їх iз гордiстю можна вкарбувати золотими лiтерами в українську iсторiю. Чого варта лише знаменита оборона козацькою залогою Бушанської фортецi 1654 року вiд переважаючих польських сил. Вiд пiзньосередньовiчної фортецi збереглася нарiжна вежа, яка зараз є окрасою заповiдника. У тi роки тут часто бував прадiд майбутнього класика полковник Остап Гоголь, який командував Могилiв-Подiльським прикордонним полком (Буша входила до його складу). До заповідника увійшов і старовинний цвинтар вісімнадцятого століття, де на зарослих мохом, подекуди повалених і врослих у землю хрестах можна розібрати імена і дати смерті місцевих козаків.
Тут же, в урочищi, кiлометрiв за два вгору по течiї Бушанки, колись збиралися гайдамаки. Ця мiсцина так i називається — Гайдамацький яр. I хоч вiн адмiнiстративно входить до сусіднього Чернiвецького району, проте фактично складає єдине ландшафтне i культурне цiле з Бушею.
Гайдамацький яр має статус геологiчного заказника. Скелі схилiв урочища, що здiймаються на кiлькадесят метрiв, вражають неторканою природною красою, а їхнi вигадливi форми, витворені за багато літ вітряною та водною ерозією, нiби самi напрошуються на те, щоб отримати чудернацькі назви: Мамонт, Двiйнята, Гриб, Баран, Завiшана скала... Остання справдi висить у повiтрi — кiльканадцятитонний уламок не скотився вниз по схилу, а зачепився за сусiдiв i тримається просто дивом.
Окраси заповiдника доповнює сучаснiсть — величезний парк скульптур, який створюють руки митцiв, котрi починаючи з 1986-го приїжджають сюди щороку не тiльки з України, а й з-за кордону на унiкальний кам'яний пленер...
У листопадi 2004-го виповниться 350 рокiв з пори героїчних козацьких змагань, i знов увага українства буде прикута до Бушi. Та коли ми з директором заповідника Олександром Пірняком заводимо мову про те, з чим він збирається зустрічати ювілей, про становище, в якому нинi перебуває заповiдник, доводиться спуститися із захмарних iсторичних висот до банальних бюрократичних буднiв, а на додачу — до нiкому не потрiбного конфлiкту, в який заповідник виявився втягнутим. Справа в тому, що 1998 року, ще до набуття iсторико-культурним комплексом загальнонацiонального статусу, мiсцева сiльська рада вiдвела на його територiї дiлянку для будiвництва церкви, а затим релiгiйнiй громадi УПЦ було видано державний акт на володiння землею.
I це попри те, що територiя вже тодi була охоронною на підставі чинного (ще радянського) Закону «Про охорону культурних пам'яток», тож вирішення цього питання не належало до компетенції сільської ради. Проте ні районна державна адміністрація, ні обласне управління культури, якому безпосередньо підпорядковується заповідник, не поспішають інціювати скасування згаданого рішення.
А тому кошти, видiленi з державного бюджету на генеральний розвиток заповiдника i на створення його генерального плану, «зависають» у повiтрi незгiрше скали з Гайдамацького яру — у дирекцiї загальнонацiонального заповiдника по сьогоднi немає державного акта на земельну дiлянку площею всього-на-всього 6,68 гектара. I справа з мiсця не рухається.
Звичайно, ситуацiя не патова. Можна спробувати домовитися з релiгiйною громадою (хоч насправді зробити це важко!) про будівництво церкви в iншому мiсцi. Врештi, можна було б i на територiї заповiдника реставрувати старовинну церкву, аналогiчну тiй, що стояла тут у XVII—XVIII столiттях і до сьогодні не збереглася. Але ж хто вiзьметься за фiнансування такого дорогого проекту?
Не повинна ж, врешті-решт, доля унiкальної пам'ятки, яка є народним набутком, залежати вiд рішення однієї сільської ради.