Скандал світового масштабу: Цукерберг визнав витік даних 50 млн користувачів «Фейсбуку»

23.03.2018
Скандал світового масштабу: Цукерберг визнав витік даних 50 млн користувачів «Фейсбуку»

Лише за день Цукерберг втратив 4,9 млрд. доларів.

Коментуючи скандал навколо несанкціонованого збору даних користувачів «Фейсбук» компанією Cambridge Analytica, Марк Цукерберг у середу, 21 березня, визнав те, що соцмережа «припустилася помилок».

 

Він зазначив, що інцидент підірвав довіру до «Фейсбука» людей, які ділилися з соцмережею своїми даними і очікували захисту.

 

«Ми мусимо це виправити», — написав Цукерберг на своїй сторінці у «Фейсбуці».

 

Керівник соцмережі також розповів про плани вжити заходів щодо моніторингу підо­зрілих додатків і розробки засобів, за допомогою яких користувачі зможуть бачити, які додатки мають доступ до їхньої персональної інформації.

 

У компанії також повідомили, що розпочали у зв’язку зі скандалом відповідне розслідування.

Українські дівчата як компромат 

Скандал довкола найбільшої інтернет-соцмережі світу спалахнув після того, як стало відомо, що британська компанія з аналізу даних Cambridge Analytica зібрала у 2016 році дані профілів 50 мільйонів користувачів соцмережі «Фейсбук» без їхньої згоди.
 
Про це повідомили 17 березня на підставі широкого журналістського розслідування американська газета «Нью-Йорк Таймс» та британські «Обсервер» і «Гардіан».
 
Cambridge Analytica допомагала штабу тодішнього кандидата в президенти США від республіканців Дональда Трампа під час передвиборчої кампанії 2016 року.
 
Метою збору і обробки даних було створено програмне забезпечення для передбачення політичних симпатій виборців, а також впливу на них.
 
Газети «Обсервер» та «Гардіан» в неділю, 18 березня, подали окремі матеріали про те, що фірма Cambridge Analytica була активно задіяна у британський референдум 2016 року з метою переконати британців проголосувати за вихід їхньої країни з ЄС.
 
У цьому скандалі фігурує й Україна, повідомляє Бі-Бі-Сі. Соціальна мережа «Фейсбук» передавала інформацію щодо користувачів аналітичним компаніям Cambridge Analytica і Strategic Communication Laboratories, а остання працювала на «помаранчеву команду» в 2004 році.
 
Cambridge Analytica працює з 2013 року і спеціалізується на аналізі інформації із соціальних мереж.
 
Проте її материнська компанія Strategic Communications Laboratories (SCL) працювала ще з 90-х років. Обидві компанії могли працювати в Україні як у 2004, так і 2014 роках.
 
 
Як дізнались у своєму розслідуванні журналісти британського телеканала Channel 4, компанія Cambridge Analytica у своєму міжнародному портфоліо не приховує успішної роботи під час виборчих кампаній.
 
Журналісти змогли знайти на сайті компанії інформацію про участь у близько 200 виборчих кампаніях на п’яти континентах. Сама компанія заперечує будь-яку протиправну діяльність.
 
Але, судячи з сайта компанії, вона мала кілька проектів в Україні.
 
Найперша згадка — про президентські вибори 2004 року та перемогу Віктора Ющенка. У своєму портфоліо SCL стверджує, що допомогла Помаранчевій революції, щоправда, ця згадка містить суттєву фактологічну помилку.
 
Зокрема, там вказали, що «помаранчева» коаліція звернулась до них у 2004 році по допомогу після розпуску парламенту. Насправді, Верховну Раду розпустили аж у 2007 році.
 
Журналісти також знайшли більш сучасну історію про співпрацю SCL та України. Українська влада нібито уклала угоду з компанією для збирання інформації, аналізу та розробки стратегії повернення під контроль Донецька.
 
Аналітики дійшли висновку, що підтримка центрального уряду України у цьому регіоні була надзвичайно низькою.
 
Фірма вважала, що будь-яка загальнонаціональна інформаційна кампанія у цьому регіоні могла провалитись.
 
«Ці висновки застосували для розробки локалізованих комунікаційних кампаній для послаблення «ДНР», — йдеться у повідомленні. Звіт нібито передали Президенту України та Міністерству оборони Великої Британії. 
 
Ще раз Україну згадали на прихованому відео, на якому директор Cambridge Analytica Александр Нікс розповідав про можливу тактику дискредитації політиків у мережі.
 
Як приклад можливого «глибокого копання» під кандидата, він розповів про можливість підіслати до будинку опонента чи кандидата «українських дівчат.., які дуже гарні».

Жорсткі правила для соцмереж 

У центрі скандалу опинився професор психології Кембриджського університету Александр Коган, який розробив мобільний додаток This is your digital life («Це твоє цифрове життя»).
 
Ця програма складала психологічні портрети користувачів на основі постів у «Фейсбуці», особистих даних, зазначених у соціальній мережі, і реакцій на публікації інших користувачів.
 
А ще додаток мав доступ до особистих даних друзів 270 тисяч користувачів, які встановили This is your digital life.
 
Всю зібрану інформацію могли використати у приватних бізнесових цілях. Загалом у розпорядження компаній могли потрапити дані понад 200 мільйонів користувачів «ФБ».
 
Хоча фірма Cambridge Analytica стверджує, що, на вимогу «Фейсбука», негайно видалила всю отриману інформацію про користувачів додатку This is your digital life. 
 
Американські та європейські політики закликають засновника та виконавчого директора «Фейсбука» Марка Цукерберга надати свідчення щодо ситуації зі збором даних користувачів приватною компанією.
 
Вже відомо, що заслухати керівника «Фейсбука» планує Європарламент, а також парламенти США, Великої Британії та Німеччини. 
 
Офіційний Берлін вважає неприйнятним, коли користувачів соціальних мереж «просвічують проти їхньої волі».
 
Те саме стосується й протиправного аналізу особистих даних користувачів, щоб потім використовувати це для поширення «ненависті проти політичних супротивників».
 
У німецькому уряді вказали на нові, суворіші, правила захисту особистих даних громадян у ЄС, що набудуть чинності з травня цього року.
 
Один iз пунктів нововведень передбачає штрафи за порушення проти компаній у розмірі до чотирьох відсотків від обсягів обігу.
 
Крім того, інтернет-компанії, більшість з яких походять із США, тепер уже не зможуть у якості виправдання посилатися на відсутність тих чи інших норм у законодав­стві США, де розташовані штаб-квартири самих компаній. 
 

ДО РЕЧІ 

Хоча Марк Цукерберг приніс вибачення та висловив готовність з’явитися для надання свідчень у парламентах США, Великої Британії та Німеччини, але цього вже замало.
 
Скандал спричинив стрімке зниження ціни акцій «Фейсбука» на 6,8%, що означає падіння вартості компанії на 24 млрд. доларів.
 
Сам бізнесмен втратив на цьому за один день 4,9 млрд. доларів своїх статків. А у «ФБ» шириться кампанія із закликами видаляти свої акаунти у мережі через те, що вона погано захищає персональні дані.