Рекламувати не відповідати: кожна четверта партія не звітує про витрачені на піар гроші

31.01.2018
Комітет виборців України ініціює внесення змін до законодавства щодо анулювання реєстрації політичних партій, які регулярно не подають фінансову звітність про використання виділених коштів.
 
«Наша позиція — на законодавчому рівні це питання врегулювати, і якщо, скажімо, партія двiчi-тричi поспіль не подає фінансову звітність, то це має ставати підставою для анулювання реєстраційного свідоцтва», — каже генеральний директор КВУ Олексій Кошель.
 
Що й казати, згідно з дослідженням КВУ, кожна четверта партія в Україні порушує законодавство і не подає до НАЗК фінансову звітність.
 
«Але, знову ж таки, ми вбачаємо позитивну динаміку. Якщо за перший квартал 2016 року подали звіти лише 195 партій, за другий квартал — 200, третій — 243, четвертий — 257», — зазначив пан Кошель.
 
За його словами, торік у І кварталі прозвітувала 271 партія, у ІІ і ІІІ кварталі — по 273.
 
«Тобто, тенденція зростає, але попри все кожна четверта партія звіту не подає і мала бути притягнута до відповідальності», — зазначив голова КВУ.
 
І додає, що за рік державного фінансування з вересня 2016 року по вересень 2017 року партії сукупно витратили майже півмільярда гривень — 436 мільйонів, із яких 407 млн. — кошти держ­бюджету. Найбільше коштів, 109 мільйонів, партії витратили на рекламу в ЗМІ.
 
За даними дослідження Комітету виборців, найбільший відсоток коштів на рекламу витратили «Радикальна партія Олега Ляшка», «Самопоміч», «Опозиційний блок» та «Народний фронт».
 
Зокрема, «РПЛ» витратила на рекламу 41 відсоток коштів (19 із загалом 47 мільйонів), «Самопоміч» — 38 відсотків (39 зi 104 мільйонів), «ОБ» — 33 відсотки (5 із 15 мільйонів), «НФ» — 30 відсотків (33 зi 109 мільйонів), «БПП» — 21 відсоток», — йдеться у дослідженні КВУ.
 
Прикметно, що на рекламу вказаними партіями було витрачено більше коштів, згідно з даними КВУ, аніж на заробітну плату та оренду приміщень разом узятих.
 
Тоді як на зарплати партії витратили 57 мільйонів — 13 відсотків, на оренду приміщень 46 мільйонів — 11 відсотків, на матеріальні витрати і оплату послуг було спрямовано 66 мільйонів, або 15 відсотків.
 
А от на утримання місцевих організацій українські партії витратили лише 16 відсотків коштів — 68 мільйонів. 

ДО РЕЧІ

В Україні припинився партійний бум, у 2017 році було зареєстровано всього три політичні партії: «Союз Міста і Села» (СМС), Велика Країна та «Національний прагматизм».
 
При цьому, як повідомляє ГО «Комітет виборців України», партію «Слуга народу» зареєстровано ще в 2016 році і вона перейменована з іншої політичної сили. Зазначається, що у 2016 році було зареєстровано 43 політичні партії, в 2015 році — 79, а у 2014 році — 37.
 
«Таким чином майже половина з нині існуючих українських політичних партій з’явилися впродовж 2014—2016 рр.», — повідомляють у КВУ.
 
За словами голови Комітету виборців Олексія Кошеля, всього в Україні діють 354 політичні партії, що є одним із найвищих показників у Європі.
 
Пан Кошель стверджує, що фактично у масовій реєстрації політсил «діє принцип нерухомості, коли масштабні темпи будівництва збивають ціну на квадратні метри».
 
Тобто створення нових партій було своєрідним бізнесом, але нині попит на цей вид «товару» впав.