Введена в жовтні Укрзалізницею схема розподілу вагонів-зерновозів викликала бурхливі суперечки між зернотрейдерами.
Обурення агробізнесу новою процедурою розподілу в умовах дефіциту публічно проявилося під час проведеного Європейською бізнес асоціацією (ЄБА) інфраструктурного дня.
Дискримінація за розміром
Українська зернова асоціація закликала Укрзалізницю стабілізувати ситуацію, яка почала ще більше лихоманити внутрішній ринок зерна та ускладнила для багатьох експортерів-«середняків» виконання міжнародних контрактів.
«70-90% операторів не можуть сформувати повні маршрути (ешелони з 54 вагонів) і тижнями стоять без вагонів», — обурювалися трейдери.
За словами представника компанії «Дельта-Вілмар», iз приблизно 900 зерновозів можливість сформувати маршрути мають лише 30-50, які належать найбільшим зернотрейдерам, таким як «Нібулон», «Кернел», «Райз», що поставило учасників ринку в нерівні умови.
Заступник генерального директора компанії «Нібулон» Володимир Клименко підкреслив, що в умовах, коли щоденна подача зерновозів скоротилася з 1 тисячі 800 штук у минулому році до 1 тисячі 200 штук у нинішньому, тільки прийнята маршрутна система здатна забезпечити вивезення зерна з країни.
За його словами, саме такий підхід переважно застосовується в багатьох країнах, зокрема в США, тоді як подача до зернових складів по 3-7 зерновозів неефективна і в умовах їх дефіциту призведе до падіння експорту.
Директор iз фінансів Укрзалізниці Андрій Рязанцев пояснював необхідність введення маршрутного підходу тим, що компанія потребує компактних точок навантаження, щоб підвищити ефективність використання зерновозів і збільшити їх оборотність.
За його словами, подібні проблеми неефективного використання вагонів існують і в інших вантажовідправників.
Противники такого маршрутного підходу заявили, що ініціюватимуть звернення Української зернової асоціації до Укрзалізниці, Мінінфраструктури, Прем’єра і, ймовірно, Антимонопольному комітету з вимогою перегляду нинішньої формули розподілу вагонів, щоб забезпечити рівний доступ усіх учасників ринку до них.
Міністр інфраструктури Володимир Омелян, коментуючи ці претензії, висловив думку, що введена система розподілу вагонів справді є дуже сирою.
Прискорення під тиском
Уже в листопаді Укрзалізниця таки покращила основні показники використання хопер-зерновозів, що входять в інвентарний парк компанії.
За словами директора філії «Центр транспортної логістики» ПАТ «Укрзалізниця» Сергія Подгородецького, загальний оборот вагонів у листопаді склав 8,09 доби — принаймні на півтори доби швидше, ніж у жовтні.
При цьому місцевий оборот зерновозів прискорився на 0,21 доби. Також в УЗ заявляють про скорочення в минулому місяці часу обороту навантажених транзитних вагонів майже на 16 діб — до 20,04 доби.
«Ми оптимізували деякі напрямки відправки вантажів, об’єднали окремі маршрути і виконали адресні маршрутні відправки, завдяки чому поліпшили роботу з вивезення зерна. Також, щоб задовольнити потреби зерновиків у рухомому складі, відкоригували свої плани і вдосконалили методики застосування зерновозів у піковий сезон», — зазначив Подгородецький.
Однак деякі підприємства, зацікавлені в зручній логістиці, максимально убезпеченій від зовнішніх чинників, уже думають, як вирішити цю проблему власними силами.
Днями агропромхолдинг «Астарта» повідомив, що на наступний рік вивчає можливості ексклюзивної оренди або й придбання вагонів-зерновозів.
Як заявив основний акціонер компанії Віктор Іванчик, логістичну проблему треба вирішувати якнайшвидше, і один із двох вищезгаданих варіантів оберуть після конкретних розрахунків.
Як відомо, минулого місяця «Астарта» отримала кредит Європейського інвестиційного банку, який планує направити на нові технологічні рішення в управлінні агробізнесом.
Проект ЄІБ виявився дуже доречно спрямованим на вибудовування серйозних інфраструктурних і логістичних об’єктів, у рамках яких цілком можна використати його й на створення власного «вагонопарку».