Цього тижня Верховна Рада України прийняла в першому читанні за основу законопроект № 7000 «Про державний бюджет України на 2018 рік».
«За» проголосували 260 народних депутатів при мінімально необхідних 226 голосах.
Відзначимо, що прийняттям бюджету в першому читанні вважається ухвалення в цілому проекту постанови про висновки і пропозиції до проекту закону України про державний бюджет.
Для голосування документа спікер ВР Андрій Парубій навіть продовжив вівторкове вечірнє засідання парламенту.
А перед тим, як депутати мали натиснути кнопки, слово взяв Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман, який підкреслив, що цей бюджет є «бюджетом економічного розвитку».
Ще один «бюджет розвитку»
«Я хочу підкреслити, що цей бюджет є бюджетом економічного розвитку. Там повністю враховуються інтереси децентралізації. Тож хочу подякувати кожному народному депутату, який підтримує це рішення... У нас буде час, щоб опрацювати кожну пропозицію і врахувати її. Розвиток національної економіки — це пріоритет номер один», — відзначив Гройсман.
Нагадаймо, що, відповідно до закону, крайнім терміном для розгляду проекту держбюджету в першому читанні є 20 жовтня.
В цей термін Рада не вклалася, незважаючи на те, що уряд вніс проект бюджету в парламент вчасно — 15 вересня.
Для прийняття бюджету в другому читанні у ВР є час — до 20 листопада. Ймовірно, і цей термін буде пропущено.
Третє читання, якщо таке знадобиться, має відбутися не пізніше 25 листопада. Крайній термін прийняття закону про бюджет України — 1 грудня.
Таким є дедлайн. А тепер про основні показники бюджету. Законопроект у парламенті представили заступник міністра фінансів Сергій Марченко та в.о. голови Рахункової палати Олександр Яременко, який закликав депутатів звернути увагу на те, що проект бюджету розроблений на «досить оптимістичних прогнозах по економіці».
Яременко впевнений, що це несе ризики для виконання бюджету.
У проекті бюджету вперше закладені трильйонні доходи і витрати. Дохідна частина запланована в 1,118 трлн. грн. (в 2017 році — 974 млрд. грн.), видаткова — 1,19 трлн. грн. (було 992 млрд. грн.).
Проект бюджету передбачає зростання валового внутрішнього продукту (ВВП) на 3%. Також у 2018 році очікується скорочення дефіциту держбюджету до 2,4% ВВП з 2,7% ВВП за підсумками 2017 року. При цьому уряд очікує рекордно низьку за останні роки інфляцію — 7%.
(Зауважимо в дужках, що партнер України — Міжнародний валютний фонд — дає зовсім інші прогнози. Так, згідно із розрахунками МВФ, прогноз інфляції на 2018 рік погіршився на 0,4 процентних пункти — до 10%, на 2019 рік — на 0,5 процентних пункти — до 7%. Як бачимо, в цьому погляди уряду та Фонду аж ніяк не збігаються).
У пояснювальній записці до проекту бюджету вказується, що розрахунки здійснені з використанням прогнозованого курсу гривні на кінець 2018 року 30,1 грн./дол.
До того ж, і в Мінфіні, і в НБУ запевняють: цей курс слід сприймати як технічний показник, взятий для розрахунків заради створення «подушки безпеки».
Бюджет-2018 також передбачає підвищення соцстандартів — мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму. Згідно з базовим сценарієм, середньомісячна заробітна плата становитиме 8 629 гривень і в реальному вимірі збільшиться на 10,9%.
Фінансування загального фонду бюджету в 2018 році планується за рахунок державних внутрішніх та зовнішніх запозичень.
Обсяг державних запозичень на 2018 рік прогнозується в сумі 214,9 млрд. грн., що на 40,17 млрд. грн. більше того, що планувалося на 2017 рік.
Зовнішні запозичення в 2018 році становитимуть 42,4% від загального обсягу надходжень, а внутрішні — 57,6%.
Загальний обсяг державного боргу, обрахований у національній валюті, складе 1,99 трлн. грн. і становитиме 61,5% від ВВП.
Разом із гарантованим державою боргом відсоток досягне 84,6% ВВП.
На кінець 2018 року частка внутрішнього боргу становитиме 37,6% від обсягу державного боргу, а частка зовнішнього боргу — 62,4%, розрахував уряд.
Обсяг платежів з обслуговування державного боргу на 2018 рік прогнозується в розмірі 130,2 млрд. грн., що на 16,93 млрд. грн. більше плану на 2017 рік.
На що підуть гроші
Наступного року фінансування силового блоку збільшать до 165 млрд. грн. (5% ВВП), це на 22 млрд. грн. більше, ніж у нинішньому році.
У тому числі армія отримає 60 млрд. (+11 млрд.), на закупівлю озброєння — 16,4 млрд. (+6,5 млрд.), МВС, Держприкордонслужба та МНС — 63,9 млрд. (+10,8 млрд.). На будівництво і ремонт доріг піде 44 млрд. грн. (+12 млрд.).
На освіту обіцяють витратити до 217,5 млрд. грн., причому вчителям мають підняти зарплати ще на 25%. Наприклад, учитель 1 категорії отримає більше 8000 грн. (+1600 грн.).
Медицині додадуть 11 млрд. грн. (до 112,2 млрд.), нарешті, культура отримає 4,1 млрд. грн. (+0,9 млрд.), в тому числі на музей Голодомору — 200 млн., на вшанування пам’яті героїв Революції гідності — 50 млн.
Слід зауважити, що при загальному зростанні витрат скарбниці на 12,7% у порівнянні з нинішнім бюджетом витрати на владу зросли на 17%.
Автори законопроекту пояснюють таке зростання перш за все збільшенням витрат на комунальні послуги, транспортні витрати, відрядження.
Фінансування багатьох соціальних статей також збільшиться. Найбільша процентна надбавка закладена у виплати до свята Перемоги ветеранам — зростання на 28%, або більш ніж на 300 млн. грн.
Набагато менше зростуть видатки на безплатне лікування важких хворих, оздоровлення ветеранів, реабілітацію інвалідів. Найбільша надбавка 10% — на лікування туберкульозу у дітей, у грошах це 40 млн. грн.
Уже на наступний день після голосування бюджету Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман доручив урядовій команді доопрацювати документ до другого читання з врахуванням зауважень народних депутатів.
Як зазначив Гройсман, повторний розгляд бюджету-2018 відбудеться у першій декаді грудня.
Тим часом економіст Андрій Новак коментує представлений бюджет наступним чином:
«Структурно проект бюджету на 2018 рік — тобто структура доходів, витрат, співвідношення між центральним і місцевими бюджетами — нічим не відрізняється від бюджету на цей рік. Так само, як від торішнього тощо. Істотних змін бюджет не несе, але є декілька економічних мін, які будуть по черзі вибухати.
Перша — нереальна стаття доходів від приватизації в 22,5 млрд. грн., яка майже в повному обсязі перейде в реальний дефіцит бюджету. Тобто упродовж року цього або наступного уряду доведеться у терміновому порядку шукати гроші, щоб покривати цю діру. Друга — нереальний показник інфляції в 7%.
Оскільки в самому проекті бюджету уряд передбачає подальшу штучну девальвацію гривні до 30,1 грн. за долар, це ще 16% девальвації в порівнянні з нинішнім ринковим курсом. Якщо гривня девальвує на 16%, то інфляція в 7% ніяк не впишеться.
Проект яскраво демонструє, якими є джерела підвищення соціальних виплат, зарплат і пенсій. Перший — інфляційний ефект, для чого і будуть девальвувати гривню. Другий — збільшення держборгу ще на 231 млрд. грн. Нічого не змінюючи, уряд іде найлегшим шляхом і перекладає проблеми на наступні покоління. Основні виправлення стосуватимуться лобістських інтересів у видатковій частині. Компроміс у торгах — це основна робота, яка буде йти під час підготовки до другого читання», — переконаний Новак.