Поки у школярів канікули, про навчання вони не дуже замислюються.
Міністерство освіти і науки оприлюднило 40 оновлених навчальних програм для 5-9-й класів.
Як зазначають у Міністерстві освіти і науки, основні зміни — це орієнтація на результат навчання, а не на зміст.
Оновлення здійснено в межах чинного Державного стандарту і має стати важливими кроком до подальшої роботи з формування принципово нового стандарту освіти.
Впровадження компетентного підходу та наскрізних змістових ліній — основна вимога, що постає перед освітою.
Формування наскрізних змістових ліній проходять через усі предмети та формують у дитини ключові компетенції, спираючись на зміcт навчального матеріалу.
Поки що детально прописані чотири з них, які відповідають чотирьом ключовим компетентностям із десяти, визначених концепцією нової української школи: «Здоров’я і безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність», «Громадянська відповідальність», «Екологічна безпека та сталий розвиток».
Додано по годині на творчість Зірки Мензатюк та Євгена Гуцала
Як же запроваджені зміни виглядатимуть на практиці? Приміром, у межах наскрізної лінії «Підприємливість та фінансова грамотність» учні дізнаватимуться, як правильно формувати свій бюджет, робити заощадження, інвестувати чи брати кредит.
І вивчатимуть це не лише на уроках математики чи інформатики, а й на уроках мови, літератури та навіть біології.
Цікаво, що у 5-му класі під час читання твору Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра» звертатимуть увагу на менеджерські здібності головного героя, який перетворив неприємну роботу з фарбування паркану на яскравий та ефективний підприємницький проект.
Щодо конкретних предметів, то зміни не оминули жоден предмет.
Приміром, з української мови всі творчі роботи матимуть виразне практичне спрямування.
Діти писатимуть твори на теми, наближені до життя; а з тієї ж фінансової грамотності чи екологічної безпеки — у форматі есе (його додано як обов’язковий вид роботи).
Також до програми включено рекомендовані види робіт, які обиратиме вчитель на свій розсуд.
З української літератури в усіх класах частково перерозподілено кількість годин на вивчення творів.
Так, у 5-му класi вилучено по 2 години на вивчення народних казок та загадок, прислів’їв та приказок.
Натомість додано по годині на творчість Василя Симоненка, Леоніда Глібова, Зірки Мензатюк та Євгена Гуцала.
Із предмету «Історія» для 5-го класу замість програми, що складалася з певних історичних нарисів, створили програму початкового курсу «Вступ до історії».
Працюючи з цим матеріалом, учні дізнаватимуться про історію як науку, складову життя суспільства.
Крім того, експерти представили варіант для синхронізованого вивчення курсів історії України та всесвітньої історії. Послідовність вивчення тем запропоновано для 7, 8 і 9-х класів.
Відтепер значно розширено список для альтернативного вивчення зарубіжної літератури — перелік поповнився «Сніговою королевою» Г. Х. Андерсена (5-й клас) та «Собачим серцем» Михайла Булгакова (9-й клас).
А у список для додаткового читання потрапили твори «Мій дідусь був черешнею» Анджели Нанетті, «Чи вмієш ти свистати, Юганно?» Ульфа Старка.
Відповідно до загальноєвропейських рекомендацій iз мовної освіти, вперше чітко виписані очікувані результати з предмету «Іноземні мови».
Визначено, що після 9-го класу учні загальноосвітніх шкіл, які вивчають першу іноземну мову, досягають рівня А2+; учні спеціалізованих шкіл iз поглибленим вивченням іноземної мови — B1, а ті, хто оволодіває другою іноземною мовою, — рівня A2.
Гратимуть у корфбол і займатимуться чирлідінгом
Оновлено перелік видів спорту для уроків фізичної культури. Крім традиційних видів спорту, до послуг школярів — регбі, корфбол, фехтування, військово-спортивні ігри, степ-аеробіка та чирлідінг.
Якщо з регбі та фехтуванням усе зрозуміло, то про корфбол (командну гру з м’ячем, схожу на баскетбол) та чирлідінг (вид спорту, який поєднує в собі елементи шоу і видовищних видів спорту — танців, гімнастики та аеробіки) не всі навіть чули.
Змін зазнає і навчальна дисципліна «трудове навчання». Відтепер, як наголошують у Міністерстві освіти і науки, цей предмет не матиме «обов’язкового поділу за гендерним принципом»; тобто будь-який учень зможе обирати той вид діяльності, який йому до вподоби.
Та й загалом, школярі вивчатимуть не окрему технологію та виконуватимуть чітко визначене в її межах завдання, а створюватимуть проекти, які поєднуватимуть різні технології.
Кожен проект повинен мати практичну цінність.
У межах програми «Основи здоров’я» учні дізнаватимуться більше про безпечну поведінку в iнтернеті та соцмережах.
А замість великого обсягу теоретичного матеріалу з’явиться більше практичних робіт і занять поза межами класу.
Під час онлайн-обговорень передбачених змін у програмах багато нарікань було на надмірну завантаженість курсу з математики.
Тож, враховуючи численні побажання, зменшено обсяг громіздких математичних обчислень та перетворень, а більшості задач надано практичний зміст.
Ще одна важлива новація — зміна хронології вивчення матеріалу таким чином, щоб він узгоджувався з іншими предметами.
Зокрема, в межах теми «Раціональні вирази» (8-й клас) тему «стандартний вигляд числа» переставлено так, щоб її вивчали саме тоді, коли її проходять у курсі «Хімія».
Інформатика також зазнала різноманітних перенесень.
Спочатку учні вивчатимуть комп’ютерну графіку (6-й клас), текстовий процесор (8-й клас), створення та публікацію веб-ресурсів (8-й клас). Натомість, у 9-му класi вивчатимуть 3-D графіку та основи бази даних.
Змін зазнала також програма з біології. Зазначимо, що саме на перевантаження зайвою інформацію цього предмету найбільше нарікали і батьки, і вчителі.
Відтепер 40% матеріалу з кожної теми виділено в так зване «опційне навчання». Що це означає?
Певні елементи змісту, які є необов’язковими, але містяться у надрукованих підручниках (наприклад, історія дослідження певних об’єктів), можуть вивчатися за вибором учителя.
Фактично кожна тема з біології передбачає виконання дітьми міні-проекту: кожен учень упродовж навчального року має взяти участь хоча б в одному з них.
Учитель отримав набагато більше автономії та свободи вибору в організації освітнього процесу.
Відтепер вiн може самостійно визначати обсяг годин на вивчення окремої теми та змінювати порядок вивчення тем у межах класу, а також формувати тематику навчальних проектів, лабораторних робіт.
«У нас багато творчих педагогів, але вони були «затиснуті» в рамки, і ця свобода вчителя дозволить їм набагато простіше втілювати в життя власні ідеї, не боячись відійти від типових програм», — зазначив заступник міністра освіти і науки Павло Хобзей.