У Національному художньому музеї України до 13 серпня працює ретроспективна виставка творчості Федора Кричевського «Майстер і Час».
Загалом вона приурочена до 100-ї річниці від дня заснування Української академії мистецтва (УАМ).
А 30 липня — 70-ті роковини смерті керівника Київського художнього училища, першого ректор УАМ, майстра історичної і тематичної картини, відомого портретиста Федора Кричевського.
Митець із творчого роду, залишивши світ у віці 68 років, підкорював висоти, але його не могла оминути трагічна круговерть періодів становлення більшовицької влади і протиборств фашистської і радянської диктатур.
В експозиції виставки можна почитати лист 67-річного художника Микиті Хрущову (вiн його двiчi малював, портрети зберігають у фондах музею) з виправданням про вiдданiсть радянському народу, коли у 1943 через хворобу вiдправився у Нiмеччину.
Творчість Федора Кричевського це одна з найвизначніших сторінок українського мистецтва ХХ століття.
Найвідоміші твори: «Наречена» (1910), «Три віки» (1913), триптих «Життя» (1925–1927), «Свати» (1928), «Переможці Врангеля» (1934–1935), «Веселі доярки» (1937), цикл картин за поемою Шевченка «Катерина» (1937–1940).
Триптих «Життя», наприклад, експонувався на багатьох виставках в Україні й за кордоном: 1928 року — у Венеції, де мав великий успіх; 1933 року частина триптиха «Повернення» експонувалася у складі виставки радянського мистецтва у Копенгагені та Варшаві.
На виставці представлено близько 200 робіт.
Експонують твори як з власних фондів Національного художнього музею, так і з інших музеїв України — Сумського обласного художнього музею імені Никанора Онацького, Харківського художнього музею, Національного музею Тараса Шевченка.
На особливу увагу заслуговують унікальні архівні матеріали, збережені у родині, що близько товаришувала з удовою Федора Кричевського Наталею Павлівною.
Для кращого сприйняття та осмислення культурної атмосфери, різних етапів творчості, розуміння складних перипетій мистецької долі художника куратори показують архівні матеріали у вигляді фотоінсталяцій.
«Відсутність реклами виставок НХМУ не є виправданням, щоб пропускати золоті ретроспективи, — упевнена мистецтвознавець Валентина Клименко. — Виставка «Майстер і час» — це розкіш, хочеться ходити на неї кожен день, як на прощу.
Багато графіки з приватних колекцій, ескізи до великих полотен, ескізи костюмів, замальовки архітектури, чуттєві портрети, фотографії, документи. Полотна з постійної експозиції не рухали, тому шанувальники Кричевського після трьох залів виставки пішли до триптиха «Життя» і до «Нареченої». Подивишся уважно, і все побачиш — і вплив Уїстлера, і період гуртка Мясоєдова, і Клімта, і вплив на Тетяну Яблонську».
Шанувальники творчості Федора Кричевського сподіваються, що виставку продовжать до 24 серпня.
А тим часом у музеї у вихідні організовують екскурсії, зокрема, можна послухати авторську Алли Зверховської «Федір Кричевський».