Останнім часом у соцмережах пішла хвиля паніки. Мовляв, посилки з телефонами марок Meizu і Xiaomi почали зупиняти при проходженні української митниці, за заявою правовласника.
Це неабияк схвилювало як споживачів, так і власників інтернет-магазинів, адже придбання товарів через комп’ютер останнім часом завойовує все більше прихильників в Україні.
Пізніше було оприлюднено перелік, до якого увійшли 1148 відомих брендів, серед яких «Адідас», «Нокіа» та інші.
Як з’ясувалося, причиною паніки стала інформація, яка прозвучала в ефірі телеканалу «112» про те, що в Росії (!) деякі посилки з зарубіжними товарами марки Xiaomi, Sony, Philips і Chuwi митниця не пропускає в країну, а повертає продавцям через вимоги представника правовласника в Росії.
А слідом за цим у них на сайті з’явилася новина «Прощай, Китай: українська митниця слідом за Росією не пропускає техніку...».
А далі — пішло-поїхало. Видання, які передруковували інформаційний вкид, не зупинило навіть те, що у переліку були товари президентської солодкої корпорації.
Директор департаменту організації митного контролю ДФС Олексій Василенко також спростував інформацію про тотальне завертання товарів поштою, заявивши, що обмеження митницями ввезення товарів відомих брендів, придбаних в іноземних інтернет-магазинах, відбувається тільки на вимогу правовласників або їхнiх представників.
Мовляв, випадки підробок почастішали не лише в нас, а й за кордоном, тому «обмеження застосовуються тільки в разі, якщо продукція контрафактна або якщо її походження не вдалося встановити».
Він також наголосив, що, відповідно до Митного кодексу України, всі надходження проходять обов’язкову перевірку, а правовласнику надається можливість визначити, чи є даний товар оригінальним.
За його словами, якщо буде підтверджено оригінальність товару, правовласник інформує митницю про можливість відновлення його митного оформлення, і покупці отримують свій товар.
«Така сама процедура застосовується в Україні давно. З одного боку, вона захищає права споживачів на отримання якісного оригінального товару, з іншого — захищаються авторські права виробника», — зазначив представник ДФС.
Попри це експерти стверджують, що скандальна інформація таки вплинула на український сегмент інтернет-ринку.
«Можлива мета цього інформаційного вкидання — посіяти паніку серед споживачів, показати недоліки існуючої системи митного контролю та ні в якому разі не допустити можливих змін у законодавство, які посилюють і вдосконалюють контроль за перетином фірмових імпортних товарів митного кордону України», — цитує видання «Право» слова юриста Олександра Мамуня.
З іншого боку, цей скандал може бути на руку і нашим «кулібіним».
Адже недарма ще Остап Бендер стверджував, що «вся контрабанда виготовляється в Одесі на Малій Арнаутській».
А буде менше товарів iз-за кордону — більшим попитом користуватимуться їхні підробки популярних марок. Бо бренди змінюються, але мода на бренди — вічна.