Днями у Харків прибудуть німецькі спеціалісти, щоб продовжити роботи з установки прихованих механізмів і декількох тисяч труб унікального органа.
Власне зал, де вже встановлено музичний інструмент, — частину архітектурного комплексу «Харківська філармонія» — в експлуатацію здали цього місяця.
На відкритті Президент Петро Порошенко слухав виступ оркестру філармонії, яким диригував і композитор-легенда Мирослав Скорик. Настроювання органа, створеного німецькою фірмою Alexander Schuke, — у відповідності з особливостями приміщення та індивідуальними якостями музичного інструмента, буде завершено наприкінці жовтня.
«Це не просто зал, а надсучасне приміщення, оснащене новітніми технічними системами для сприйняття музичного мистецтва. Вперше в Україні застосована новітня система, здатна самостійно змінювати акустичні можливості глядацького залу, в залежності від жанру твору і складу виконавців», — говорить директор та головний диригент симфонічного оркестру Харківської філармонії, заслужений діяч мистецтв України Юрій Янко.
В архітектурному комплексі «Харківська філармонія» заплановано три концертні майданчики — відновлений у первісному вигляді зал Оперного театру (1200 місць), органний (600 місць) і камерний зали, а також балетний клас.
З’являться додаткові площі, де можна буде влаштовувати масштабні виставки. Для відтворення інтер’єру старого приміщення колишнього Оперного театру проведено всі підготовчі роботи і вже виділено 100 млн. грн., а для закінчення робіт усього філармонійного комплексу необхідно ще понад 300 млн. грн.
Нині будівля філармонії — відома пам’ятка архітектури, найстаріша концертна організація України та визначний культурний центр Харкова. Її побудували у 1827 році як Комерційний клуб, а після двох перебудов — 1855-го та 1890 рокiв — тут розмістився Оперний театр.
Велика зала нинішньої філармонії будувалася як аналог славетного залу палацу Тюїльрі. У будівлі свого часу виступали Генрик Венявський, Пабло Сарасате, Маттіа Баттістіні, Тітта Руфо, Петро Чайковський, Сергій Рахманінов, Федір Шаляпін, Арам Хачатурян, Мстислав Ростропович, Дмитро Шостакович та багато інших видатних композиторів та музикантів.
Там ще у 1896 році фотограф Альфред Федецький провів перший в Україні кіносеанс; звідти у 1929-му вийшла в ефір перша українська радіостанція.
Але чверть століття тому будівля була у жахливому стані.
«Облаштування нового органного залу — це дуже давня історія, — розповідає харківська журналістка Лариса Салімонович. — Ще у свій час покійний Кушнарьов віддав Успенський собор, де був органний зал, Московському патріархату, і там наполягли, щоб орган забрали. З того часу й почалася уся ця довга історія. Ремонтом філармонії опікувався Аваков, потім Добкін. По черзі вони намагалися щось вирішити і з органом. При цьому постійно сварилися на предмет того, хто ж із них приклався до цієї справи більше. Ну ось тепер нарешті сталося».
Ще влітку 2012-го Юрій Янко та департамент культури Харківської облдержадміністрації через ЗМІ повідомили громадськість про доставку в ще недобудований концертний зал філармонії нового органа. Упаковані в контейнери механічні частини обережно перевозилися під охороною на спеціально обладнаних трьох величезних фурах — із Потсдама до Харкова. Монтаж органа здійснювали кілька представників фірми-виробника.
За вказівкою німецьких фахівців було необхідно зберегти в хорошому стані транспортувальні ящики, тому що за планами передбачливих німців, вони будуть використані при монтажі як каркаси зовнішніх та внутрішніх конструкцій. Особливо дбайливого ставлення вимагали 326 дерев’яних труб, виточених майстрами з мікроскопічною точністю.
За придбання органа фірмі Alexander Schuke було виплачено 1,2 млн. євро, включаючи витрати на транспортування 354 контейнерів.
Перед установкою органа була проведена акустична розвідка залу, якою займалася берлінська фірма Anert. Це стало гарантією того, що в Харкові з’явилася, окрім органа, унікальна система, що забезпечує досконале звучання 15-метрового гіганта загальною вагою 40 тонн, що складається з 5700 труб різного діаметру.
Сам інструмент — на другому ярусі сцени, поруч з органістом зможуть стати солісти або камерні ансамблі, а внизу на сцені виступатиме великий симфонічний оркестр філармонії з хором.
Над сценою встановлено спеціальні панелі, що рухаються. Ними можна змінювати геометрію простору — таким чином змінюється акустика височезної 18-метрової зали, залежно від вимог концерту. Так облаштовано європейські концертні зали.
«Відкриття вперше за роки незалежності концертного залу світового рівня — безпрецедентна подія в житті музичної України, — каже Олександр Пірієв, віолончеліст, засновник концертної агенції Ukr Artists. — Я впевнений, що ця ситуація зможе дати поштовх іншим містам в Україні, можновладцям, керівникам академічних концертних сцен не тільки відновлювати та реставрувати, а й будувати технічно досконалі зали. Новий органний зал у Харкові — це суттєвий поштовх до розширення гастрольної мапи, потужний стимул і велика надія для українських музикантів. Адже останніми роками інтерес публіки саме до класичних концертів зріс, і це однозначно нова, оптимістична тенденція гастрольного ринку. Тепер, маючи зал такого рівня в Україні, ми можемо розраховувати не тільки на проведення міжнародного фестивалю органної музики, а й на запрошення гастролерів рівня Лондонського чи Мюнхенського симфонічних оркестрів. У такому технічно надсучасному залі з відповідною акустикою можуть звучати і Пласідо Домінго, і Андреа Бочеллі та інші зірки академічної музики класу А. Для мене як музиканта та музичного продюсера цей зал — привід для втілення спільно з Харківською філармонією надзвичайних планів найвищого ґатунку».