У ніч проти 19 березня в аеропорту Ростова-на-Дону розбився пасажирський літак «Боїнг-737» авіакомпанії «Флай Дубай» (FlyDubai), що здійснював рейс із Дубая. Всі 62 особи, які перебували на борту, загинули. Серед них було й восьмеро українців.
Завадила погода
Літак Boeing 737-800, що прямував рейсом FZ 981, вилетів з аеропорту Дубая ввечері 18 березня. Згідно з розкладом, він мав прибути до Ростова-на-Дону о 1:40 за московським часом. Політ проходив у штатному режимі і тривав близько чотирьох годин. Однак, за даними сайта flightradar24, що відслідковує в реальному часі переміщення літаків, посадити літак із першої спроби пілотам не вдалося, після чого вони пішли на друге коло. При цьому, за даними сайта, лайнеру довелося кружляти над містом ще близько двох годин і зробити аж десять кіл.
Приземлитися лайнеру завадили складні погодні умови в районі аеропорту. Там спостерігався невеликий дощ і поривчастий вітер швидкістю до 22 метрів на секунду, а видимість становила близько трьох iз половиною кілометрів. Зрештою, екіпаж вдруге спробував приземлитися о пів на четверту ранку. Записи переговорів iз диспетчером, які з’явилися в інтернеті, свідчать, що технічних проблем на борту лайнера не було. Командир повітряного судна був спокійний, отримав від диспетчера всю необхідну для посадки інформацію і сказав, що починає приземлення. Потім він усе ж вирішив піти на друге коло.
Достеменно не відомо, що саме трапилося з літаком під час посадки. Слідчий комітет Росії заявив, що літак розбився відразу після того, як торкнувся землі. Однак відомство не уточнює, як саме це сталося. Спершу джерела інформагентств повідомляли, що під час посадки лайнер зачепив землю крилом або хвостовою частиною. Згодом з’явилася неофіційна інформація, що літак міг на висоті 100-200 метрів піти у піке і врізатися в землю практично під прямим кутом.
На думку експертів, таке могло статися, якщо пілот під час спроби зайти на друге коло надто різко задер носову частину, що на таких літаках призводить до втрати швидкості і падіння в піке. Але офіційних підтверджень цієї версії немає. У мережі з’явився зроблений з камер спостереження відеозапис, на якому видно, що лайнер знижувався дуже швидко і вибухнув одразу після удару об землю. При цьому через низьку якість відео складно зрозуміти, наскільки контрольованим було це зниження і якою саме частиною фюзеляжу вдарився літак.
За даними слідчих органів і рятувальників, уже вдалося знайти обидва бортові самописці літака — мовний і параметричний. Cамописці мають пошкодження, але спеціалісти працюють над розшифровкою інформації. Очікується, що розшифровка допоможе зрозуміти, що саме трапилося з літаком.
«Остаточне рішення про посадку приймає екіпаж»
За даними Ростуризму, більшість пасажирів лайнера були туристами. Серед загиблих — депутат обласних законодавчих зборів Ігор Пакус і його дружина. Також повідомлялося, що в авіакатастрофі загинули дружина і донька керівника Азовського району Ростовської області Валерія Берзюка. Їхні прізвища журналісти знайшли в оприлюдненому списку жертв авіакатастрофи. До ростовського аеропорту приїхали близько 600 родичів і друзів загиблих. Унаслідок пошукової операції рятувальники знайшли 200 фрагментів тіл, їх відправили на експертизу. Родичі пасажирів здали кров на ДНК, щоб якнайшвидше ідентифікувати загиблих. Влада області вже розпорядилася виплатити родинам жертв авіакатастрофи по мільйону рублів.
Російські слідчі органи порушили за фактом події кримінальну справу за статтею про порушення правил безпеки та експлуатації повітряного транспорту, що призвело до загибелі людей. Слідчий комітет Росії заявив, що розглядає три основні версії авіакатастрофи: технічна несправність, складні погодні умови і помилка екіпажу та інші чинники. Версію теракту не розглядають.
Експерти не можуть зрозуміти, навіщо літак дві години кружляв над містом і намагався приземлитися у складних умовах, якщо міг відразу піти на запасний аеродром. Так, зокрема, зробив літак «Аерофлоту», якому теж не вдалося з першого разу сісти у Ростові. Російська служба Бі-Бі-Сі запитала в оглядача журналу «Взльот» Олександра Веловича, як приймають рішення про посадку літаків за складних погодних умов і чому літак не пішов на запасний аеродром, якщо така можливість була. Він пояснив: «Остаточне рішення про посадку приймає екіпаж. Командиру не дозволено здійснити посадку лише тоді, коли аеропорт закритий для прийому літаків. Аеропорт Ростова-на-Дону не був закритий, хоча там був сильний вітер, що створює потенційну можливість для обледеніння літака. Але вся відповідальність покладається на командира судна. Кожен екіпаж має так званий метеомінімум — інформацію про те, за яких погодних умов він може здійснити посадку. Там видимість визначається за висотою нижньої межі хмар. Згідно з повідомленнями, що надійшли, в цьому випадку видимість була нормальною, і єдиною проблемою був різкий поривчастий вітер. Щиро кажучи, мене дивують повідомлення про те, що після першого заходу на посадку літак приблизно півтори години кружляв над аеропортом, хоча за цей час міг піти на якийсь сусідній аеропорт. Чому він цього не зробив, поки що абсолютно не зрозуміло».
Авіакомпанія FlyDubaі була створена у 2008 році. Її флот складається із 49 літаків Boeing 737-800, середній вік яких — 3,5 року. Boeing 737-800, що розбився, був випущений у 2010 році і тоді ж здійснив свій перший політ. FlyDubai була його першим та єдиним власником. За даними порталу flightradar24, літак, що розбився в Ростові-на-Дону, в п’ятницю виконував рейс до Києва і повернувся до Дубая. Раніше цей літак використовували переважно на внутрішніх рейсах в ОАЕ. Авіакатастрофа стала для FlyDubai першою в її історії. Компанія висловила співчуття родичам загиблих і пообіцяла надіслати до Росії власних фахівців, щоб ті допомогли у розслідуванні. Екіпаж лайнера – а це семеро осіб — був інтернаціональним. Командував ним кіпріот. Керівництво авіакомпанії FlyDubai повідомило, що екіпаж «Боїнга», який розбився, вже мав досвід посадки в аеропорту Ростова-на-Дону, і що погодні умови в момент катастрофи були нормальними для приземлення.