Цього року вже вдруге відбувся конкурс для журналістів національних та регіональних ЗМІ «Ні — дитячому курінню!», результати якого було оприлюднено днями. Нагадаємо, що ініціаторами конкурсу є Всеукраїнська благодійна організація «Громадська Рада з соціальних проблем розвитку підростаючого покоління» та Національна спілка журналістів України. Фінансову підтримку конкурсу надало Акціонерне товариство «Філіп Морріс Україна».
І якщо з ініціаторами і їхньою благодійною роллю все зрозуміло, то до спонсора виникають запитання. Адже хіба один із найвідоміших у світі виробників сигарет не зацікавлений у підвищенні попиту на власну продукцію за рахунок тих же неповнолітніх курців?
Крапки над «і» розставила керівник корпоративних комунікацій АТ «Філіп Морріс Україна» Алла Ігнатенко, яка повідомила «УМ», що компанія боротиметься лише за ту частину ринку, де споживачі є дорослими, свідомо визначилися з питанням «палити чи не палити» і знають про наслідки куріння. Щодо дітей, то в компанії переконані: вони не повинні курити, саме тому «Філіп Морріс Україна» підтримує цілу низку програм, спрямованих на попередження і профілактику цього негативного явища в дитячому і підлітковому середовищі. В Україні це і програма Громадської Ради з запобігання доступу дітей до сигарет у пунктах продажу (багатьом знайомі наклейки переважно жовтого кольору «Ми не продаємо сигарети неповнолітнім»), і, власне, конкурс для журналістів, адже завдяки публікаціям у ЗМІ поступово формується відповідна думка громадськості, привертається увага населення до цієї гострої соціальної проблеми.
Лише за чотири конкурсних місяці в провідних національних та регіональних ЗМІ вийшло понад 100 грунтовних матеріалів, автори яких закликають співвітчизників не бути байдужими і не стояти осторонь проблеми дитячого куріння. За словами виконавчого директора Громадської Ради Марини Галябарник, цього року в конкурсі взяли участь удвічі більше журналістів, ніж під час минулорічної акції, і це вже є результатом, адже вплив від матеріалів лише на перший погляд непомітний. Бо боротися дійсно є з чим: за I півріччя було здійснено близько 400 перевірок у вибіркових торгових точках усіх 27 регіонів України. І в жодному випадку підліткам-добровольцям не відмовили у придбанні сигарет!
Компетентному журі важко було визначитися з переможцями конкурсу, адже, за словами голови НСЖУ Ігоря Лубченка, серед поданих робіт виявилося чимало по-справжньому талановитих. Саме тому, а також через масштабність і глибину тематики конкурсу першу премію вирішено було не призначати в жодній номінації, а вивільнені призові кошти було спрямовано на заохочення молодих авторів — представників регіональних ЗМІ. Загальний призовий фонд становив близько 30 тисяч гривень. І якщо в номінаціях «телебачення», «радіо» і «преса» переможці отримали лише другу і третю премії, то заохочувальні премії отримали понад два десятки осіб. Відзначені й деякі зовсім юні автори шкільного віку, які, дізнавшись про конкурс, перейнялися проблемою куріння серед однолітків, а дехто навіть кинув палити, — окремі, зворушливі уривки з їхніх матеріалів процитував під час оголошення результатів конкурсу голова Всеукраїнського центру прес-клубів «Україна — Форум» Максим Рильський.
Але на цьому робота не завершується. В залежності від успішності результатів акції конкурс серед мас-медійників буде продовжено.
Особливої уваги потребує і стихійна, нелегальна, торгівля. Повертаючись на роботу, автору цих рядків звично впали в око бабусі, які продавали цигарки оптом і вроздріб, яких хоч греблю гати мало не біля кожної станції метро, в переходах, на зупинках транспорту тощо. Вони не чіпляють на свої лотки жовті наклейки «Я не продаю...», які не сплачують податків, і саме до них звертаються підлітки, коли їм відмовляють у магазинах і кіосках. Бабуся не спитає про вік, для неї це неважливо, бо головне — прибуток. Отже, працювати ще є над чим.