У новий театральний сезон столичні театри входили традиційно по-різному. Деякі, навіть не дочекавшись осені, покликали своїх глядачів до глядацьких залів ще наприкінці літа. Серед них — театр «Колесо», який уже встиг відзначити п’ятиріччя «Камінної зали» і заанонсував на листопад прем’єру «Мишоловки» за Агатою Крісті. Театри-важковаговики в активну фазу включилися з середини вересня, але вже озвучити нові назви, які з’являться в їхніх афішах найближчим часом.
Грузинський режисер ставитиме Шекспіра
Національний театр імені Франка 15 жовтня запрошує на прем’єру вистави «Ліс». Спектакль за однойменною п’єсою Олександра Островського репетирує Дмитро Богомазов, у головних ролях — Наталя Сумська, Анатолій Хостікоєв, Василь Баша, Олександр Форманчук, Олег Стальчук, Володимир Ніколаєнко, Олександр Печериця, Павло Піскун. Цікавість до цього проекту підсилює той факт, що вистава з такою ж назвою вже присутня у столичному репертуарі — у Театрі на Подолі минулого року цю п’єсу поставив Віталій Малахов. Затяті театрали не втратять нагоди перевірити, енергетика якого «Лісу» виявиться сильнішою.
Також протягом сезону колектив «франківців» працюватиме над виставами «Три товариші» (спектакль за романом Ремарка готуватиме режисер Юрій Одинокий), «Скупий» (комедією Мольєра зацікавився Петро Ільченко), художній керівник театру Станіслав Мойсеєв обіцяє презентувати «Примадонну» Ноеля Кауарда. На початку наступного року має приїхати відомий грузинський режисер Автанділ Варсімашвілі, який на запрошення «франківців» ставитиме шекспірівського «Річарда ІІІ». 160-річчя від дня народження патрона театру, Івана Франка, тут також обіцяють не залишити без уваги. У репертуарі столичної Української драми є дві вистави за Франком, «Увертюра до побачення» та «Перехресні стежки», зараз розглядається можливість постановки п’єси Тетяни Іващенко «Таїна буття». Датована 1998 роком, вона, за словами авторки, присвячена долі Івана Франка і є спробою документальної драми.
Фінальні крапки
Національний театр імені Лесі Українки обіцяє нарешті поставити фінальну крапку в роботі над виставою за п’єсою Олексія Арбузова «У цьому милому, старому домі», над якою працює Михайло Рєзнікович. Про цю прем’єру говорили ще наприкінці минулого сезону, але з різних причин точну дату вистави не оголошували і врешті-решт перенесли. У головних ролях — Валерія Заклунна, Юрій Мажуга, Тетяна Назарова, Дмитро Савченко. Режисер Кирило Кашликов зараз занурений у репетиційний процес вистави «Вид із мосту» за п’єсою американського драматурга Артура Міллера з Віктором Сарайкіним у головній ролі. (Кілька років тому вистава за цим же твором йшла у Театрі драми і комедії на Лівому березі: тоді спектакль-бенефіс для Ади Роговцевої поставила її донька Катерина Степанкова). Також у Російській драмі розпочалися репетиції вистав «Нора» за «Ляльковим будинком» Генріка Ібсена та «Оголена зі скрипкою» за п’єсою Ноеля Кауарда.
Найближчою прем’єрою у Театрі драми і комедії на Лівому березі буде нова вистава Дмитра Весельського «20 років без повітря». Автор п’єси «Язичники», що продовжить свою активну присутність на театральній сцені, Ганна Яблонська, яка загинула під час теракту в Домодєдово 2011 року. (До слова, у репертуарі «лівобережців» уже є вистава «Сімейні сцени» за Яблонською, яку також ставив Дмитро Весельський). Художній керівник театру Едуард Митницький планує випустити виставу «Орфей спускається в пекло» за Теннесі Вільямсом. Ця назва також була заявлена театром ще кілька років тому, і ось тепер нарешті задумка Митницького має всі шанси постати у вигляді довершеного сценічного твору. Серед подробиць майбутньої вистави: буде жива музика, лунатиме блюз, а головні ролі виконають два Андрії — Самінін та Мостренко. Також театр планує поновити пектораленосну «Комедію про принадність гріха», яку за «Мандрагорою» Ніколо Макіавеллі у 1996 році поставив Юрій Одинокий.
Правила мають винятки
Наприкінці жовтня Театр на Подолі випускає комедію «Замовляю любов» за п’єсою Тетяни Іващенко. Над спектаклем працює режисер з Херсона Сергій Павлюк, у ролі Віри Миколаївни, самотньої жінки, яка, засліплена коханням, потрапляє на гачок до ловеласа, — Лариса Трояновська. Ця п’єса — яскравий приклад того, що будь-яке правило має свої винятки. Якщо сучасні драматурги в один голос скаржаться на те, що сучасний театр їх ігнорує, то цю драму Тетяни Іващенко українські режисери просто-таки обожнюють. Тривалий час вона йшла у Київському українському малому драматичному театрі з Тетяною Стебловською у головній ролі, її ставили у Ніжині, Вінниці, Луцьку…
Особливо насиченим цей сезон обіцяє бути для Молодого театру. У найближчих планах — спектакль «Однорукий» за Мартіном Макдонахом (режисер — Андрій Білоус, у головній ролі — Станіслав Боклан), «Фрекен Жюлі» Августа Стрінберга (режисура Сергія Корнієнка), «Там же, тоді ж…» (комедію Бернарда Слейда ставитиме Тарас Криворученко), психологічна драма «Це все вона» за Андрієм Івановим, у головній ролі — Римма Зюбіна.
«Цього сезону на мікросцені «Сузір’я» вперше в Україні з’явиться вистава за п’єсою корифея російської Нової драми — Івана Вирипаєва, — розповідає художній керівник «Сузір’я» Олексій Кужельний. — Пронизливий текст «Танець «Делі» поставив молодий режисер Артур Невінчаний, який уже встиг зарекомендувати себе як драматург-учасник «Тижнів актуальної п’єси». Ще одна прем’єра «Сузір’я», яку театр анонсує на жовтень — «Чудики» за оповіданнями Василя Шукшина. Головні ролі у цій виставі виконують випускники КНУТКіТ ім. І.К.Карпенка-Карого, художній керівник курсу — Микола Рушковський.
Цієї осені ТЮГ на Липках вже випустив вистави «Меланхолійний вальс» (спектакль присвячений 70-річчю режисера Костянтина Дубініна) та «Всі миші люблять сир». У планах — «Без вини винні» за Олександром Островським і «Різдвяний вальс» за Чарльзом Діккенсом.
І Новий рік не за горами
Театр опери і балету для дітей та юнацтва нещодавно презентував прем’єру «Хорової абетки для дітей та їхніх батьків». Це вже четверта програма пізнавального лекторійно-освітнього проекту театру «Музичні класики», до якого входять «Симфонічна», «Балетна» та «Оперна» абетки. Найближчі прем’єри — мюзикл «Пригоди Гекльберрі Фінна», присвячений 180-річчю Марка Твена та 85-річчю від дня народження українських композиторів Жанни та Левка Колодубів, комічна опера «Червона шапочка» та балет «Мауглі».
У Національній опері України готують прем’єру балету за мотивами однієї з найвідоміших казок Андерсена, «Снігової королеви», до Новорічних свят. «Задуму поставити суто дитячу виставу не було. Швидше, ми вирішили «зіграти» на таємному бажанні дорослих опинитися у казці, та й у театру значно ширша аудиторія», — анонсує хореограф-постановник Аніко Рехвіашвілі. Музика до балету, за словами Рехвіашвілі, «сама його народжує»: «90 відсотків — це Петро Чайковський. Делікатні вкраплення Антона Рубінштейна та Анатолія Лядова. Ми не запозичуємо фрагментів з інших балетів Чайковського. Єдине, чим дозволили собі скористатися, це антракт із «Сплячої красуні», котрий у нас у театрі не виконується». Над постановкою «Снігової королеви» працюють також диригент Олексій Баклан та художник Наталя Кучеря. Також Національна опера планує поновлення опери «Набукко» Джузеппе Верді та прем’єри двох одноактних балетів: «Служанка-госпожа» Перголеззі та «Джанні Скіккі» Пуччіні.
ДО РЕЧІ
І за прозою Марії Матіос
У Києві із 2 по 7 жовтня проходить ХII міжнародний Фестиваль жіночих монодрам — «Марія». Фестиваль, що традиційно відбувається на сцені Національного театру імені Франка, є даниною пам’яті першої Народної артистки України Марії Заньковецької. Цьогорічний фест присвячено діалогу європейських культур: Україна — Польща. Фестиваль презентує моновистави з України, Польщі, Білорусі, Угорщини, а розпочнеться він 2 жовтня спектаклем Лариси Кадирової за прозою Марії Матіос «Не плачте за мною ніколи».