«Як пережити перші тижня вересня — не знаю, — ділиться знайома. — Старша донька цьогоріч переходить до середніх класів, менша йде в перший клас. Останній час — увесь на нервах: хвилююся, як воно буде... Здається, менша зовсім не готова до школи». Початок вересня — прогнозований стрес як для малюків, які вперше сядуть за парти, так і для їхніх батьків, яким доведеться освоїти таку важливу науку адаптації до нових умов. Для вчителів цей період також непростий і відповідальний: знайти підхід до кожного учня, «навчити вчитися». Психологи, педіатри застерігають: головне — не забувати про зваженість і почуття міри.
Шість іноземних мов — а не занадто?
Готовність дитини до школи психологи і педагоги визначають насамперед тим, наскільки вона бажає йти до навчального закладу. Є також певні параметри інтелектуальної, соціальної та психофізіологічної зрілості дівчинки чи хлопчика. Для того аби дитина, переживши ажіотаж 1 вересня, могла підтримувати в собі його настрій бодай до моменту переходу в середню школу, необхідні спільні зусилля — і сім’ї, і громадськості, і, звичайно, школи. Багато в цій ситуації залежить від батьків, адже насамперед вони готують дитину до школи. Психолог Ірина Шапошникова радить мамам і татам бути пильними, особливо впродовж першого періоду навчання. Якщо раптом після того, як мине адаптаційний період (а це перші два-три тижні), батьки помічають, що в дитини виникли проблеми зі здоров’ям — погіршився сон, втрачається апетит, треба відразу ж звертатися до шкільного психолога, лікаря. І тут уже, зазначає пані Ірина, потрібне колегіальне рішення педколективу — чи залишати дитину далі в школі.
У малюка, який іще вчора безтурботно бавився в пісочниці й «досліджував» калюжі, а нині має опановувати непросту науку спілкування з однокласниками та вчителями, призвичаюватися до нового режиму дня і разом зі шкільною формою приміряти новий соціальний статус — «учень», — виникає цілий спектр емоцій. Хоча серед дітей є такі, що вже у п’ятирічному віці готові йти до школи. Лікар-педіатр Алла Дума нагадує про велику кількість методик, за якими малюка починають активно розвивати буквально з пелюшок. Більшість із таких вундеркіндів до п’ятирічного віку приходить iз певним вантажем знань, уміє читати, рахувати, навіть говорити іноземною мовою. «Популяція дітей, які зараз народжуються, дуже розвинена, — вважає лікар. — «Гальмувати» їх розвиток ми не маємо права так само, як і помилково «підганяти» цей процес. Однак хочу застерегти батьків від того, що не варто шестирічній дитині, скажімо, давати шість факультативів з іноземних мов — вона може не впоратися з таким навантаженням». Фахівець наводить невеселу статистику: тільки 30% дітей, які йдуть до школи, належать до першої групи здоров’я. Інші 70 відсотків — хворі. А кількість старшокласників, які мають хронічні захворювання, прогресує з кожним роком. «Першокласники починають хворіти найчастіше тому, що не мають змоги проводити на свіжому повітрі достатньо часу, відпочивати. З іншого боку — як відмовитися від вимог часу? Адже коли дитина не буде володіти всіма навиками, які вимагає від сучасної людини технічний прогрес, вона просто випаде з соціуму», — наголошує Алла Дума.
Дитинство після першого вересня не закінчується
Для першокласника дуже важливо безболісно перейти від ігрової до навчальної діяльності. «Враховуйте побажання дитини, — радить Ірина Шапошникова. — Адже до школи йде ваша дитина, а не ви. Тож варто дослухатися, який вона хоче портфель, яка форма їй більше до вподоби. І якщо ваш малюк хоче взяти з собою до школи щось нестандартне, скажімо, маленьку іграшку, — дозвольте їй. Батьки помиляються, намагаючись навіяти дитині, що відтепер вона стає дорослою. Дитинство після 1 вересня не закінчується. Цей процес довготривалий».
Зрештою, не кожна дитина готова в шість років сісти за парту. Як наголошують педіатри, деяким дітям необхідно продовжити період, коли вони залишаються малюками, коли ігрова діяльність переважає навчальну. Хоча те, що малюк нині йде до школи в шестирічному віці, пані Шапошникова називає штучно нав’язаною нормою. Проте й переживати, що дитина «не дограє», не варто — вона своє «добере», якщо фізіологічно готова до навчання в школі.
Перше вересня — стрес не тільки для дітей, а й для вчителів. «Усі говорять про те, як адаптувати дитину до навчального процесу, а як на мене, вчителі також потребують психологічної підтримки. Переважно йдеться про те, що вчитель має знати і вміти масу всього, а ніхто не думає, як йому з цим упоратися — зі своїми знаннями, навиками, запитами сучасного життя. «Завдання вчителя — надскладне: перебувати між Сциллою і Харибдою недосконалої освітньої системи, високих вимог батьків, непростих характерів дітей, — вважає психоаналітик Світлана Уварова. — Іноді емоційна сфера педагога не витримує навантажень. Адже вчитель — це мати для всіх дітей, які є в класі».
До речі, вчителі, які багато років працюють у школі, випускаючи четвертий клас, не завжди хочуть брати під свою опіку шестиліток. Адже, як вважають психологи, «класична» семирічна дитина, потрапляючи в нові умови, сприймає їх адекватно. Вчителі нарікають, що з сучасним першокласником доводиться насамперед гратися, а не кожен учитель, який звик спілкуватися з дітьми як із дорослими, до цього готовий.
«Те, що майбутній першокласник навчився рахувати до 100, знає столиці європейських держав, уміє читати — це все зайве, — переконана столичний педагог Наталія Коваль. — Дитина, яка звикла до свободи, має висидіти 30 хвилин уроку. Це перший серйозний бар’єр, який доводиться долати малюку. Мені незрозумілий підхід, що в класі має бути 30 дітей, бо інакше його не відкриють. Як на мене, клас шестиліток мав би складатися з десяти, максимум 15 дітей, тільки тоді можна організувати збалансований навчальний процес». Пані Наталія на власному досвіді пересвідчилася — для дитини в шестирічному віці школа часто стає шоком. Іншим незвичним моментом для дитини стає спілкування з однокласниками. Крім того, його, спілкування разом із відпочинком необхідно «втиснути» в короткі хвилини перерви між уроками. І так — щодня.
Не критикуйте школу при дитині!
Батькам, які прагнуть безболісно пережити з дитиною «шок 1 вересня», Наталія Коваль радить... самим полюбити школу, в яку вони віддали свою дитину. У жодному разі не можна дозволяти собі некоректних коментарів про школу та її вчителів, особливо у присутності дитини. Дитині важко відразу сприйняти авторитет учителя. Тому якщо мама підтримуватиме педагога, доньці чи сину буде набагато легше ввійти в нову життєву ситуацію. Не залишайте дитину на самоті, навчайтеся разом із нею і робіть трохи більше, ніж дає вчитель. «Я працювала з дітьми, якими опікується дуже багато гувернанток, нянь, репетиторів, — ділиться пані Коваль. — Однак тільки мама має сама показати, що їй процес навчання дитини важливий і цікавий. Тоді це буде цікаво й дитині, і вона ходитиме до школи з задоволенням».
Діти, виховані нянями, більш самостійні, каже Алла Дума. І хоча це важлива якість, та все ж... «Дуже важливо, щоб зв’язок дитини з мамою не переривався так різко. Підіть із дитиною до школи, приготуйте сніданок не нашвидкуруч, а з любов’ю. Це ж просто — полюбити свою дитину більше, ніж роботу», — переконана педіатр.
Більшість дітей, які йдуть до школи вперше, психологічно не готові пережити такий стрес — вони не розуміють, в який «вулик» потрапили, кажуть психологи. А накопичення стресів ні до чого доброго не приводить. Батькам, які віддають шестирічну дитину до школи, важливо пам’ятати, що навчити читати й писати малюка — це ще не все. Дитину треба підготувати насамперед психологічно, привити вміння спілкуватися, навіть гратися, збагатити її обсяг уявлення про навколишній світ. Тоді рубікон 1 вересня малюк здолає легко і природно.
ПРЯМА МОВА