Мільйон у виборчому кошику

16.09.2004
Мільйон у виборчому кошику

Лайтбокси з агiтацiєю за Януковича в Києвi — без кiнця i краю. (Фото Олексiя IВАНОВА.)

      Віднедавна величезні зображення «тому що» такого-то кандидата позникали з вулиць українських міст — команда Януковича від гріха подалі (надто вже активно плювалися в його бік виборці) вирішила замінити «бігморди» на усміхнені фото агрономів, шахтарів, спортсменів, пожежників та Леоніда Кравчука, котрі, звісно, всі разом і поодинці підтримують велике «Я.». При цьому у деяких куточках, скажімо столиці, так звані лайтбокси з логотипом «Вибір-2004» витіснили будь-яку іншу рекламу. Замість учорашніх турфірм, цигарок, горілки й напою з дикуватою назвою «Ё!» уздовж проспектів та вулиць розмістилися тисячі  «фанатських» панегіриків Прем'єрові. А чому б, зрештою, й ні? Почуття міри провладній команді явно не притаманне, а скляні, підсвічені ввечері й уночі лайтбокси до того ж значно дешевші за бігборди. Щоправда, останні, попри їх вражаючу на перший погляд кількість, також викачали з бюджету кандидата Януковича  порівняно не таку вже й велику суму. Принаймні так стверджує коаліція громадських організацій «Свобода вибору», яка підрахувала приблизні витрати учасників президентських перегонів на рекламу.

      Як повідомив журналістам представник «СВ» Владислав Каськів, вартість бігбордів політреклами за Віктора Януковича, розміщених у часовому проміжку з 1 серпня по 5 вересня на території України, склала щонайменше 211 тисяч 167 доларів.

      За словами Каськіва, єдиним видом прямої політреклами, яку використовував кандидат від влади, були бігборди (всілякі наклейки й плакатики-календарики, які роздають на вулицях люди у голубих футболках з великим логотипом «Я.», вочевидь, є не вартою уваги дрібнотою. — Авт.). За підрахунками «Свободи вибору», які здійснювалися в рамках програми «Громадський моніторинг фінансування виборчої кампанії», протягом вказаних 36 днів по всій Україні було розміщено не менше 966 бігбордів. Найбільше Януковичів дивилося на виборців у Києві: в першій половині серпня — не менше 165, у другій — не менше 158. За офіційними розцінками, розповів Владислав Каськів, київські бігборди Віктора Федоровича коштували 115 тисяч доларів, хоча це, звісно, не стовідсотково точна сума: коаліція рахувала, скільки політична реклама Прем'єра, як, утім, і всіх згаданих нижче кандидатів, мала б коштувати  згідно з офіційними розцінками. Природно, «комусь» власники щитів могли робити значні знижки.

      Друге місце в табелі сплачених за політрекламу коштів посів головний конкурент Віктора Януковича: рекламні витрати Ющенка, за підрахунками «СВ», становлять близько 128 тисяч 128 доларів. Бігборди В.Ю. бачили у Вінницькій, Івано-Франківській та Рівненській областях (у Києві досі не помічено жодного. — Авт.). У першій половині серпня спостерігачі нарахували аж... 11 бігбордів опозиційного кандидата,  у другій — 12. Зате, на відміну від Януковича, якому підконтрольні владі ЗМІ співають дифірамби абсолютно безкоштовно, Ющенко витрачав кошти ще й на пряму рекламу в газетах.

      Третє, четверте і п'яте місця за кількістю витрачених з кандидатських фондів грошей, за оцінками «Свободи вибору», посіли кандидати Роман Козак (69,5 тисячі доларів), Олександр Яковенко (61 тисяча) та Олександр Базилюк (50 тисяч). За словами Каськіва, саме стільки коштувала реклама цих кандидатів на телебаченні (як відомо, їхні антиющенківські ролики УТ-1 та деякі інші канали всупереч закону крутили до й одразу після реклами лідера «Нашої України»). Головний соціаліст України Олександр Мороз, згідно з підрахунками коаліції, протягом серпня витратив 38,5 тисячі доларів — його рекламу бачили у регіональній пресі та чули по радіо. Цими ж видами ЗМІ користувався і Петро Симоненко —  витрати першого секретаря КПУ коаліція «Свобода вибору» оцінює у 37 тисяч «умовних одиниць». Банкір і депутат Леонід Черновецький розкошелився на 29 «зелених» тисяч, лідер Партії промисловців i підприємців Анатолій Кінах витратив 15, а найпрогресивніша з усіх соціалісток Наталія Вітренко — 6 тисяч доларів.

      Нагадаємо, що, згідно із законодавством, виборчий фонд кожного з кандидатів у президенти може становити не більше 10 мільйонів 250 тисяч гривень.

  • У Верховній Раді оголошено перерву

    Після ранкових голосувань щодо програми діяльності уряду та законопроекту про пропорційну виборчу систему відбулося екстрене засідання фракції “Наша Україна”. >>

  • Почати знизу

    Доки український парламент, попри майданні обіцянки, не поспішає саморозпускатися, а ідея загальної децентралізації влади лишається в проектах, політики місцевого рівня вирішили взяти ініціативу в свої руки і почати ділитися досвідом та налагоджувати співпрацю з колегами, не чекаючи вказівок згори. >>

  • Вiдставили до лiкарнi

    Прокурор Черкаського району Руслан Олійник, він же син екс-мера Черкас і відомого народного депутата України Володимира Олійника, нині у реанімації. Туди він потрапив після того, як районну прокуратуру пікетували черкаські активісти, вимагаючи його відставки. >>

  • «УДАР» коліном

    Верховна Рада, котра ніяк не зважиться на «суїцид», помалу викликає гостре роздратування у найбільш палких прихильників дострокових парламентських виборів. Цього тижня із незвичною для себе різкою риторикою виступив депутат від «УДАРу» Павло Розенко, котрий заявив наступне: «УДАР» наполягатиме, щоб на одному з перших засідань через два тижні було все-таки проголосовано постанову (про саморозпуск), яка була підписана трьома політсилами... >>

  • Морозу відріжуть зв'язок,

    Як уже повідомлялося, спікер розпущеного парламенту Олександр Мороз планує скликати 4 вересня сесію ВР. На заваді цьому можуть стати досить цікаві чинники. >>