Цього року традиційне кримськотатарське свято Хидирлез, що символізує прихід літа і дає надію на добрий урожай, відбувалося за новим сценарієм. Меджліс свого часу став ініціатором відновлення свята, на знак протесту проти катастрофічної ситуації в Криму як із дотриманням колективних прав кримськотатарського народу, так і прав людини, що характеризується викраденням і зникненням активiстiв, заборонами на в’їзд до Криму представникам кримськотатарського народу, арештами, штрафами, допитами та обшуками кримських татар, обмеженням свободи ЗМІ тощо. Про це неодноразово нагадував лідер Меджлісу Рефат Чубаров, котрий проігнорував свято, закликавши до цього й інших своїх співвітчизників.
Відтак, «новий» Хидирлез», що відбувся цими вихідними на звичному місці під Бахчисараєм, освятила своєю присутністю місцева владна трійця — Сергій Аксьонов, Володимир Костантинов і Олег Белавенцев (представник президента Росії в Криму). Їх частували кавою, дарували тюбетейки, радянські шлягери у виконаннi спеціально запрошеного з Узбекистану колись досить популярного гурту «Уч-кудук» тощо. У канву традиційної кримськотатарської культури влилися і фрагменти слов’янської культури, наприклад, поруч iз лялькою в кримськотатарському костюмі стояла лялька в російському національному одязі. Досить дивно виглядала і фiгурка свині на тлі кримськотатарського прапора, а також дозвіл на продаж спиртних напоїв.
Віце-прем’єр уряду Руслан Бальбак анонсував безпрецедентну кількість присутніх на святі — 35-40 тисяч осіб. Пізніше поповзли чутки, що саме такою була «рознарядка», яку «спускали» на підприємства та установи з вимогою виділити делегатів на участь у цьому заходi. Хоча з аеровідео, яке було розміщено в інтернеті, чітко видно, що гостей свята направду разів у 8-10 менше.
Зовні організатори свята постаралися дотриматися старого сценарію. За звичним планом розмістили і торгові ятки з різних районів Криму. Однак очевидці зазначають, що їхній крам став набагато біднішими, ніж, скажімо, у найбільш благополучний 2013 рік. Хоча Бахчисарай, як завжди, представив чудову виставку робіт своїх відомих майстрів — золоте шиття, кераміку, гончарнi, ювелірнi вироби, національні костюми, обрядові предмети кримських татар. Відбулися також традиційні перегони на конях, змагання з народної боротьби куреш і головне дійство свята — катання хлібців.
Післясмак від свята залишився різний. «Уподібнюючись нинішній владі, «наші» (провладні меджлісові. — Авт.) теж брешуть відчайдушно, ніби не помічають, що соціально-економічна ситуація стала значно гіршою, що Крим насправді аніскільки не наблизився до Росії, а дуже й дуже віддалився... Змусити бюджетників та інших «залежних» і «вразливих» з’явитися на захід непросто, але ви це зробили. Різниця між справжнім народним святом і тим, що було вчора, дуже велика, приблизно, як між любов’ю і насильством», — зазначив у «Фейсбуці» колишній глава Бахчисарайської райдержадміністрації Ільмі Умеров.
Іншої думки дотримується кримський журналіст Заїр Акадиров. «Люди, незважаючи на всі труднощі й неоднозначне ставлення до святкування Хидирлеза, все ж прийшли. Можливо, їх було не так багато, як у минулі роки, проте... Припускаю, що причиною стало величезне бажання зібратися разом, побачити рідних і друзів, адже востаннє кримські татари масово збиралися торік на День кримськотатарського прапора 26 червня на околиці Сімферополя. Можливо, що когось змусили з’явитися під загрозою звільнення з роботи або з якоїсь іншої причини. Але серед тих знайомих, що я зустрів на святі, не було нікого, хто прийшов би за вказівкою згори», — написав він.