Наговоритися, насміятися і подумати
«Суспільне мовлення планує бути з вами завжди і всюди — там, де ви цього захочете, коли ви цього захочете і на тому, на чому вам буде зручно слухати й дивитися. Такий концепт і складний, і простий водночас. Складний він, бо кожен мовник обирає собі аудиторію і мовить для неї. Суспільне мовлення вибирає собі всю країну. Попереду в нас величезна робота. Планку, яку озвучили перші особи держави — стати українським ВВС чи CNN, — ми візьмемо згодом, але колись потрібно починати», — це слова гендиректора НТКУ, який активно проштовхує ідею створення для України нового типу телебачення і радіо.
Іншими мають стати Перший і телеканал «Культура» (поки що має лише супутникову ліцензію), три канали нині державного Українського радіо. «Дуже чітко прописано у законі, що має бути з обласними державними телекомпаніями, — каже «УМ» голова Держкомтелерадіо Олег Наливайко. — Вони мають бути реорганізовані, а не ліквідовані, як про це раніше говорили, і приєднані до суспільного мовника. Йдеться вже не про перетворення на продакшни чи корпункти — країні потрібне повноцінне регіональне мовлення. Зараз два кроки треба зробити: внести зміни у постанову Кабміну, створити комісію і створити дорожну карту. Ми для себе бачимо, що процес займе десь півроку. Перший шлях — третій телеканал, для регіональної громади. Друге — робота на основні два канали суспільного мовника».
Уже не перший місяць на Першому виходять «Схеми» — проект журналістських розслідувань «Радіо «Свобода». В одному із сюжетів йшлося про земельну ділянку Президента Порошенка біля історичних будівель у Києві, законність права володіння якою викликає великі сумніви. Іронічно-саркастично показує дійсність і багатьох політиків «Утеодин з Майклом Щуром». Віднедавна в ефірі суспільно-політичне ток-шоу «Дебати PRO», яке модерує Роман Вибрановський, і камерні бесіди — одночасно жорсткі і філософські — з узагальненою назвою «Війна і мир», в яких з гостем програми дискутують ведучі Юрій Макаров і Євген Степаненко.
Новим обличчям на UA:Перший стане Ольга Герасим’юк, яку багато хто ще пам’ятає у програмі «Без табу». Нині перший заступник голови Нацради з питань телебачення і радіомовлення заявила, що йде на суспільне ТБ волонтерити: «Я розмовляла з західними колегами, як зробити так, щоб суспільний мовник переміг в умовах, коли немає коштів. І мені сказали: «Так, це важка проблема, але ви можете перемогти без копійки грошей, просто залучивши тих людей, які дуже люблять свою справу». Я подумала: хороша ідея, і вирішила, що почну з себе». Проект називатиметься «Подорожні» і, напевно, буде подібним до того, який Ольга робила на «Плюсах». Журналістка нагадала: «Я безмежно люблю історії наших потрясаючих людей, абсолютно звичайних, які ходять вулицями, не є зірками, які завжди жили по ту сторону екрана. Це історії, які хочеться слухати день і ніч, і які дають тобі силу жити. Програма називатиметься «Подорожні», це попутники, з якими нам по дорозі. Коли ви будете вмикати в понеділок, у перший робочий день, програму, ви зможете наговоритися з ними усіма. Ви зустрінете таких людей, які змусять вас встати і аплодувати».
Зі світу — по проекту
Далі буде більше суспільно важливих проектів. «Наша професійна відповідальність нині — давати українцям правдиву, перевірену і виважену інформацію, щоб суспільство могло робити усвідомлений вибір. Я й мої колеги з «Голосу Америки», Міжнародної мовної корпорації США й Американського громадського телебачення плануємо допомагати у перетворенні державного мовника на справді суспільний ресурс — незалежний від держави і відповідальний перед глядачем», — сказала учасникам презентації суспільного мовлення у відеозверненні Мирослава Гонгадзе. На Першому виходитимуть спільні з американцями телепроекти. В одному з них Мирослава говоритиме про Україну та її майбутнє з людьми, які впливають на вирішення і творення цього майбутнього.
Безкоштовно надати суспільному мовнику України приблизно 600 годин високоякісного медійного контенту планує, наприклад, Данія разом з іншими європейськими країнами. Ці дитячі програми, документальне кіно, репортажі, мистецькі та історичні програми упродовж двох років транслюватимуть на Першому українською.
Національна телекомпанія навіть знімає молодіжну соціальну веб-драму 5baksiv.net, перші чотири коротенькі серії якої (по 8 хвилин) покаже у травні. Проект фінансується міністерством закордонних справ Великої Британії в рамках Проекту про зміцнення взаєморозуміння та громадської свідомості громадян України, зокрема молоді. Серіал розрахований на вікову групу від 15 до 24 років. Це буде соціальна тримовна драма — українською, російською і кримськотатарською». Угода про виробництво серіалу була укладена у січні цього року. Якщо МЗС Британії схвалить результат, то зйомки продовжаться і на екранах серіал з’явиться восени. Серіал, в якому два персонажi будуть у костюмах кроликів, має на меті зорганізувати навколо себе й інтернет-користувачів; людей до обговорення залучатимуть за спеціальною схемою.
Ставка — на новини
За даними компанії Research & Branding Group, за результатами недавнього дослідження громадської думки жителів України, медіа зараз перебувають на четвертому місці в рейтингу довіри — після церкви, громадських і волонтерських організацій та армії. У більшій мірі засобам масової інформації не довіряють (58% опитаних), ніж довіряють (32%). (Дослідження проводили упродовж десяти днів березня в Україні, за винятком АР Крим, Донецької та Луганської областей та міста Севастополь).
«Не чекайте, що комерційні канали будуть робити новини про корупцію — вони в цьому не зацікавлені. Вам потрібен сильний суспільний мовник, який викриватиме такі історії і публікуватиме їх», — переконаний данський медіа-експерт та екс-директор Європейської мовної спілки Бйорн Еріксен, що вже понад 10 років працює над реформуванням пострадянського медіа-середовища. Нині за ініціативи Mymedia — данської програми розвитку незалежних ЗМІ в Україні, країнах Східного партнерства й Туреччині він консультує керівництво Першого щодо необхідних внутрішніх реформ.
Звичайно, новини Першого — якщо порівнювати з тими, що були за правління Віктора Януковича, — змінилися кардинально. Втім дивиться їх усе ще мале число глядачів. Нині канал має лише 0,9% аудиторії. Тоді як у Данії, скажімо, частка аудиторії суспільного мовлення становить 67%. Фактично український Перший сьогоднi поза ринком. «Головний спосіб повернутися на нього — виробляти якісний новинєвий продукт», — вважає Бйорн Еріксен.