Днями стало відомо, що Друга київська міжнародна бієнале сучасного мистецтва Аrsenаle скасовується. Наймасштабнішу виставку за кількістю відвідувачів і проектів від провідних митців, започатковану під час Євро-2012, планували провести наприкінці літа. Загалом, за законами бієнале (що означає раз на два роки), вона мала пройти ще минулоріч, проте через початок війни найважливішу подію сучасного мистецтва перенесли на 2015-й. А тепер узагалі відклали на невизначений період.
Генеральний директор «Мистецького арсеналу» Наталія Заболотна сподівалася, що нова влада докладе зусиль і бієнале таки відбудеться. На її думку, Міністерство культури мало б усвідомити виняткову роль бієнале для культурного життя країни і включити її у план своїх заходів та передбачити відповідне фінансування. «Проте на сьогодні Мінкультури не займається розвитком культури, а опікується тими закладами, які йому підпорядковані. При цьому сотні закладів культури, як і «Мистецький арсенал», де-факто для нього просто не існують. Нашим чиновникам уже давно потрібно збагнути, що справжні реформи не народжуються у затхлих кабінетах. Реформу можуть розробити і втілити винятково граючі тренери, а її головний вектор має бути направлений не по вертикалі, а по горизонталі», — розповіла «Слову і ділу» Заболотна.
Вона, як і багато музейників, митців та арт-кураторів, не покладає великих надій на міністра В’ячеслава Кириленка, а його рішення про фінансування лише заходів, які пов’язані з АТО, називає абсурдом. «На передовій інша музика, там співають «Гради», — пояснила пані Наталя і додала, що сьогодні Україна — на межі гуманітарної катастрофи. Саме в таких умовах довелося прийняти складне рішення щодо скасування Аrsenаle та припинення співпраці з її кураторами — австрійцями Георгом Шьолльхаммером і Хедвіг Саксенх’юбер.
«У зв’язку з тим, що збройне протистояння на сході України не припиняється, а економіко-політична ситуація лише ускладнюється, реалізація мистецького проекту такого значного масштабу, як бієнале, є неможливою», — пояснили ситуацію в «Арсеналі».
Основною причиною організатори називають неможливість виконати зобов’язання, пов’язані зi страхуванням творів мистецтва, їх транспортуванням та безпекою учасників бієнале в умовах тривалої мілітарної агресії.
«Наша країна матиме видимі успіхи у соціокультурній сфері лише тоді, коли ми почнемо сповідувати філософію трьох «к» — культивувати культ культури», — резюмувала Заболотна. А поки цього культу немає, то на сході маємо «Гради», а в мистецтві — відсутність перспектив і майбутнього загалом.
А ТИМ ЧАСОМ...
Культурний «провал»
Міністерство культури «дбає» про імідж України на всіх фронтах. Нещодавно у стінах держустанови Кириленко зібрав на нараду щодо підготовки до 56-ї Венеційської бієнале сучасного мистецтва, яка стартує з темою «Всі майбутні світу» (All the World’s Futures) у травні, заступника арт-директора PincukArtCentre Бйорна Гельдхофа, завідувачку відділу мистецтва ХХ-ХХІ століть Національного художнього музею України Оксану Баршинову та співкуратора Музею сучасного мистецтва Одеси Михайла Рашковецького.
«В умовах воєнних дій владі складно виділити необхідні кошти, щоб гідно представити Україну на Венеційській бієнале. Гадаю було б доречно долучити меценатів. А всі організаційні питання Мінкульт бере на себе», — тоді прокоментував ситуацію міністр Кириленко. Згодом він пообіцяв виділити мізерну суму, якої, за словами кураторів, було недостатньо навіть для оплати проживання митців. Та через деякий час і від цієї затії відмовився.
Це стало причиною виходу з кураторської групи музейників Рашковецького та Баршинової. Монополістом у представленні українського павільйону на Венеційській бієнале відтепер буде PincukArtCentre. Оксана Баршинова у своєму блозі пояснила: «Ми з моїм колегою Михайлом Рашковецьким опинилися в дуже дивній ситуації, коли, по суті, обслуговуємо інтереси приватної інституції, яка отримала право на представництво держави на Венеційській бієнале тільки з однієї причини — держава не хоче і не бачить необхідності цим займатися».
У Пінчука відходом від справи кураторів не засмутилися. До участі у Венеційській бієнале вони готують вибудований у спеціальному місці прозорий павільйон. У ньому будуть представлені українські арт-проекти художників, які не перший рік співпрацюють із центром і нещодавно там виставлялися: Євгенії Бєлорусець, Артема Волокітіна, Микити Кадана, Жанни Кадирової, Миколи Рідного з Сергієм Жаданом, Анни Звягінцевої та «Відкритої Групи».
«Месидж про нову Україну, а також про надії, пов’язані з новою Україною, прозорою, яка спілкується з усім світом, яка є частиною цього світу і запрошує всіх ставати з нами поруч, — стали частиною архітектури цього павільйону. І це буде продовжено в роботах художників. Це голос надії на майбутнє, голос країни, яка зараз бореться», — підкреслив тепер уже єдиний куратор Бйорн Гельдхоф.