Упокорення системою

27.01.2015
Упокорення системою

Реформи потрібні й учителям, і учням. (з сайта zn.ua.)

Це інтерв’ю можна сміливо розмістити під рубрикою «Схід і Захід разом», оскільки його герой зателефонував до редакції після того, як у номері за 15 січня прочитав статтю своєї львівської колеги. Підтримати її ініціативи він вирішив тому, що вірить у силу колективного прагнення змінити змертвілу систему освітянської галузі на більш демократичну і живу. Задум його простий: якщо всі школи вдарять у наявні у них дзвони, то, можливо, там, нагорі, нарешті зрозуміють, що далі так жити не можна. При цьому, на відміну від учительки з Галичини, педагог зi Слобожанщини не захотів назвати свого прізвища, бо не виключає, що його, пенсіонера, який учителює у сільській школі, можуть попросити з роботи за недоречну активність. «Не висовуйся, і в тебе не буде проблем — головний девіз української освіти», — переконаний чоловік, бо вже мав неприємності через спробу діяти інакше.

«Крайнього не знайдеш, а знань немає!»

— Пане учителю, а якби особисто вам запропонували провести зміни в освітянській галузі, з чого б ви почали свою реформу?

— З відміни показовості в оцінці знань. Потрібно розрізняти рівень успішності учнів, виражений балами у класному журналі, і реальний рівень знань, який часто дуже відрізняється від формального. Причин необ’єктивного оцінювання у школах декілька. Одна з них така: ставлячи погану оцінку, морально нестійкий учитель вважає, що він автоматично показує низьку якість своєї роботи. А якби адміністрація школи вказала йому на недопустимість штучного завищення балів, то такі випадки були б поодинокими. Тільки біда в тому, що подібна практика у шкільній системі вже давно стала чимось звичним. Міністерству освіти подібне «окозамилювання» вочевидь дуже вигідне, бо там категорично (правда, в неофіційній формі) заборонили оцінки початкового рівня — «один», «два» і «три».

Зараз робота області, району, школи, вчителя оцінюється за кількістю переможців олімпіад, конкурсів, турнірів, за кількістю учасників, які взяли участь у цих заходах. Як кажуть — «показник править бал»! Аби забезпечити потрібну «картинку», учнів і вчителів нерідко знімають з уроків. Заради цієї показовості можуть навіть відмінити по кілька навчальних днів. А як же знання? Так за них же ніхто не питає! А якщо й запитають, то вчитель може послатися на поганий підручник, слабку навчальну програму, на зниження загального рівня інтелекту у сучасних дітей. Якщо запитати директора, то він може сказати, що вчитель низької кваліфікації, але іншого у нього немає. У будь-якому випадку крайнього не знайдеш, а знань немає!

Утім крайній є — це міністерство. Саме міністр своїм окремим офіційним наказом повинен дозволити оцінки початкового рівня і заборонити тиск на тих учителів і ті школи, де існує об’єктивна оцінка знань. Хоча повинен сказати відверто: усі рівні середньої освіти настільки «заражені» неправдою, що одними чиновницькими наказами рівень грамотності і вихованості наших дітей не підвищити, бо з місць будуть доповідати, що всі міністерські накази «виконані і перевиконані»! Тому необхідний цілий комплекс заходів для кардинальної зміни ситуації в шкільній освіті, щоб у центрі уваги був не показник, а навченість і вихованість кожного окремого учня.

«Директори шкіл — всевладні королі у своїй «єпархії»

— Будь-які спроби ентузіастів провести в Україні реформи завжди завершуються тим, що втомлені й зневірені реформатори констатують той-самий факт: окремі нововведення не допоможуть, бо треба змінювати всю систему. У вас теж є таке відчуття?

— Так, бо в нашій освітянській системі все поставлено з ніг на голову. Зараз найголовніший у ній — міністр, після нього — його заступники, потім — заступники заступників і далі решта керівного апарату міністерства. Під міністерством — обласні освітні департаменти, де система підпорядкування аналогічна міністерській. Те ж саме і на рівні районних відділів освіти, які беззаперечно підкоряються обласним і, у свою чергу, вимагають беззаперечної слухняності від директорів шкіл. Директори шкіл — всевладні королі у своїй «єпархії»! Під ними — безправні перед усією владною пірамідою вчителі, суспільна свідомість яких сформувалася в жорсткому авторитарному педагогічному середовищі і більшість яких поводиться стосовно учнів так само, як ставляться до них директори та чиновники районного рівня. Тож учні змушені підкорятися будь-яким забаганкам, що надходять «згори». Виходить, що вони — найостанніші у шкільній освіті, хоча теоретично першочергово саме для них повинні самовіддано трудитися всі: від прибиральниці до Президента України!

— І як же перевернути цю піраміду?

— Будь яка система буде ефективно працювати в тому разі, якщо в ній закладений швидкий зворотний зв’язок. У середній освіті зворотний зв’язок між школою і міністерством цілком залежить від бажання високого міністерського чиновника зважати чи не зважати на ситуацію в школах. А оскільки підбір керівного міністерського апарату тривалий час здійснювався за принципом особистої відданості, то говорити взагалі про якусь стурбованість шкільними справами з їхнього боку — марна справа. Висновок очевидний — нинішня управлінська система шкільною освітою дефективна за самою своєю суттю, оскільки не забезпечує залежність міністерства від шкільного навчального процесу. А наслідки такі: навчальні програми з більшості предметів не просто погані, а зроблені так, щоб діти цих предметів не знали. Складається враження, що владі потрібне малограмотне населення, бо ним легко керувати! Підручники відповідно до цих програм пишуть не найкращі методисти, а або особливо наближені до високих кабінетів, або ті, хто заплатив великий хабар. Директорами шкіл у багатьох містах призначають тільки тих, хто забезпечує нескінченні побори з батьків і обов’язкові суми регулярно передає «нагору». Нахабна бюрократизація постійно посилюється, відбирає у вчителів багато життєвих сил та примушує, особливо молодих, покидати школу.

«Головного педагога має обирати педколектив»

— І як зламати цю систему? Йдеться про зміну «Закону про середню освіту»?

— Так. Але ні за жодних обставин не можна довіряти цю справу міністерським чиновникам, бо вони знову напишуть все «під себе». Дещо, можливо, й поліпшать, але залишать недоторканною саму авторитарну управлінську систему.

На мою думку, для цього необхідно створити спеціальну робочу групу з відданих дітям педагогів-практиків, а не з кабінетних теоретиків. Потім проекти законів через педагогічні і всеукраїнські видання винести на всенародне обговорення, бо найбільш зацікавленою стороною у справах дитинства є батьки. Саме вони найбільше вболівають за своїх дітей, а нині ніяк не можуть впливати на навчальний процес. Якщо обговорення буде дійсно всенародним, то надійдуть тисячі пропозицій, зауважень, а то й цілих варіантів законопроектів. І робоча група повинна мати змогу через телебачення і газети дати об’єктивну відповідь на всі пропозиції, щоб зацікавлена частина суспільства могла долучитися до творення цього важливого документа.

Я також вважаю, що очільником школи повинен бути головний педагог, а щоб його не відволікали господарські турботи, доречно ввести одну посаду адміністратора замість нинішніх двох — завуча і завгоспа. Головний педагог повинен займатися винятково педагогічними справами. Його обирає педагогічний колектив таємним голосуванням при неодмінному залученні педагогів-пенсіонерів, які працювали тут раніше. Виборність головного педагога різко зменшить авторитаризм шкільної системи, сприятиме залученню вчителів до демократичних процесів, а через них демократизм неодмінно передасться учням. Цим самим буде забезпечена об’єктивність при виборі очільника школи, адже нині директор — не завжди найавторитетніший учитель у педагогічному колективі, але він завжди — найзручніший для вищого керівництва.

Адміністратор школи може призначатися відповідним державним органом, але його кандидатура мусить бути узгоджена і затверджена педагогічною радою школи.

Я не виключаю, що запропонований мною механізм викличе критику з боку нинішніх директорів і завучів, які скажуть, що такі зміни призведуть до різкого перевантаження головного педагога у роботі. Дійсно, так і буде, якщо не скоротити обсяг документації до того рівня, який був у радянські часи. Між іншим, рівень знань тодішніх учнів був вищим, і однією з причин цього було те, що вал бюрократичної паперотворчості не заважав тоді вчителю займатися основною своєю роботою — вчити дітей.

Я б також вніс корективи і в статтю Конституції, де записано, що «повна загальна середня освіта в Україні є обов’язковою».

— Тобто ви вважаєте, що далеко не кожна дитина може засвоїти програму 11-річки, тому «обов’язковість» потрібно відмінити?

— Так, у середньому десь п’ять відсотків учнів iз різних, суто об’єктивних, причин не в змозі осилити не те що програму старших класів, а й навіть восьмого та дев’ятого. Є також педагогічно запущені діти, які не здатні або категорично не хочуть проявляти необхідні вольові зусилля у навчальній роботі. Таких у середньому ще відсотків п’ятнадцять. Тобто, п’ята частина учнів змушена просиджувати по 6-7 уроків без жодної користі для себе. Ви навіть не уявляєте, скільки нервової енергії витрачає учитель, аби втихомирити цих дітей. Іноді почуваєшся замалим не в ролі тюремного наглядача. Але найгірше те, що учні зростають в атмосфері навчального насилля, псевдоосвіти, брехні і «показухи»! І ці набуті у школі моральні «навички» вони понесуть у доросле життя!

  • За що воюємо на Донбасі?

    У Станично-Луганському районі Луганської області, більша частина якої підпорядкована Україні, із 24 середніх шкіл усього дві школи є українськомовними. Одна з таких шкіл — Чугинська загальноосвітня І — ІІІ ступенів, де впродовж 15 останніх років навчання здійснюється винятково державною мовою. >>

  • «Ми розробили тести, здатні розпізнати справжнього вчителя»

    Останнім часом в iнтернеті з’явилися повідомлення про суперечності та недоліки, що нібито притаманні визнаному лідеру педагогічної освіти України Національному педагогічному університету імені М. П. Драгоманова, помилки, допущені його керівництвом тощо. Складається враження, що «хтось» прагне системної дискредитації вишу. >>

  • Майбутнє пам’яті

    Якою була б сьогодні Україна, якби 25 років тому на полицях наших книгарень з’явилися сотні видань про українську історію і культуру — для дітей і дорослих? А школи отримали б новенькі комплекти репродукцій картин видатних українських художників на історичну тематику, портрети знаних постатей, краєвиди природних перлин України? >>

  • «ХНУРЕреволюція»

    Міністерський аудит виявив у Харківському національному університеті радіоелектроніки багатомільйонні розтрати, у результаті чого одразу три проректори позбулися своїх посад. Але, незважаючи на сенсаційність цього повідомлення, його важко назвати фінальним акордом війни, що триває у цьому ВНЗ з осені минулого року. >>

  • Луцький уже йде на посадку?

    Максим Луцький та весь екіпаж колишніх керівників Національного авіаційного університету чекає для себе «льотної погоди». Екс-депутат ВР від Партії регіонів, екс-голова Солом’янської райдержадміністрації Києва, екс-проректор НАУ, близький товариш сановитих утікачів Дмитра Табачника та Рената Кузьміна, Луцький прагне позбутися хоча б одного «екс» — разом із чотирма колегами з керівної верхівки НАУ, звільненими в.о. ректора університету через незаконне призначення та заключення контрактів екс-ректором Миколою Куликом з перевищенням службових повноважень. >>

  • Усе почалося з Брейгеля...

    Не кожна школа може похвалитися багаторічною історією. Столична Предславинська гімназія №56 функціонує в ошатному приміщенні колись міського училища для однорічного навчання грамоти дітей малозабезпечених киян, ухвалу про створення якого прийняла Київська міська дума ще у 1902 році. >>