Візуалізація майбутнього
Владислав Троїцький, режисер
2014-й для мене особисто був роком ювілеїв. Мені виповнилося 50 років, театру «Дах» — 20, а гурту «ДахаБраха» — 10. Цього року на день народження я собі подарував оперу «Коріолан» за мотивами однойменної трагедії Шекспіра. Це творча історія, пов’язана з руйнуванням учорашнього дня. На жаль, уся культура, а особливо театральний світ, заточені на фіксації минулого. Чиновники, в тому числі Міністерство культури, не займаються візуалізацією завтрашнього дня.
Тож я поставив перед собою та глядачем питання, чи зможемо ми тут, у тилу, зробити ту країну, в яку матимуть сенс повертатися наші герої.
Коріолан — це добровольчі батальйони, волонтери, лікарі. Шекспірівський герой зіткнувся з розкладанням Риму, і цих хлопців чекає те ж саме. Адже стара Україна нікуди не поділася. Я бачу три лінії фронту: «ЛНР»/«ДНР», друга — будь-яка державна установа, (прийшовши в поліклініку, театр, школу, потрапляєш у локальну «ЛНР», у зону фіксації рабського «вчора»). Третя лінія — всередині нас. Це конфлікт між угодником і нормальною людиною, яка волає: «Так жити не можна. Не можна безвідповідально ставитися до свого життя, життя свого міста, країни, світу». Не варто інтерпретувати християнську заповідь про смирення як байдужість і слабкість. Це не означає: ви робіть усе, що хочете, а я буду овочем. Я думаю, що не про це говорив Христос.
У 2014-му ми вчилися більш відповідально ставитися до свого життя і до країни. У кожного з нас в душі є герой-раб, який нашіптує: «Почекай, від тебе нічого не залежить. Нехай порошенки, яценюки чи хтось інший вирішують, вони в усьому винні. Путін поганий, Європа нерішуча». І цього року сталося чудо. Все більше людей відповідає своєму внутрішньому рабу, що я готовий стати відкритою вільною людиною, я маю право, я буду творити майбутнє, я знаю, за що воюю і заради якої мрії.