Білорусь відновила митний контроль на кордоні з Росією, не зробивши про це жодної офіційної заяви. Зате подію активно коментують ЗМІ обох країн, посилаючись на слова водіїв-далекобійників i співробітників російської митної служби. Ситуація справді позаштатна, адже, за правилами Митного союзу, в який входять обидві країни, на кордоні між ними не має бути контролю.
Опозиційний мінський тижневик «Наша ніва» на своєму інтернет-сайті повідомляє, що на білоруському кордоні з боку Росії утворилися великі черги автотранспорту. А автомобілі, які прямують із Калінінграда в центральну Росію транзитом через Білорусь, у цій країні зараз простоюють на перевірці по три-чотири дні. Очевидно, таким чином Мінськ намагається змусити Росію відмовитися від дискримінаційних обмежень на постачання білоруської сільгосппродукції.
Скандал між соратниками по Митному союзу виник минулого тижня. Президент Білорусі Олександр Лукашенко фактично виставив Росії ультиматум, вимагаючи зняти обмеження на імпорт білоруських харчів упродовж найближчих десяти днів. Раніше Россільгоспнагляд, починаючи з 24 листопада, заборонив ввезення продукції низки білоруських підприємств нібито через виявлене в ній мікробне забруднення, і запровадив обов’язковий контроль усієї без винятку рослинної продукції з Білорусі на російському кордоні.
Мінськ з алаверди не забарився: останніми днями місцева преса повідомляє про факти затримання білоруськими митниками та міліцією товарів, які ввозяться з території Росії з порушенням процедур. Це стосується, серед іншого, пального, алкогольних та тютюнових виробів і навіть бананів.
Як і належить «старшому брату», фактично симетричні кроки у відповідь Москву страшенно роздратували. Російська преса не шкодує дошкульних слів на адресу партнерів по МС, хоча насправді росіяни мали б бути білорусам вдячні, адже тільки завдяки реекспорту й білоруському маркуванню в РФ досі можна купити заборонені до ввезення з Євросоюзу французькі сири, італійські вина, норвезькі креветки тощо.
Російські далекобійники, які змушені вистоювати по кілька діб у 15-кілометровому заторі перед білоруським кордоном, упевнені, що стали заручниками політичних розбіжностей між двома країнами. Тим паче, що легковий автотранспорт пропускають досить вільно.
У російських водіїв білоруські митники особливо довго перевіряють документи, а коли чують претензії з цього приводу чи мають щонайменшу підозру стосовно вантажу, то ухвалюють рішення про повний огляд фур. Це при тому, що з квітня 2011 року, після підписання Митної угоди Росії, Білорусі та Казахстану, такий огляд узагалі не проводився.