Вердикт Зарічного суду зобов’язав комунальне підприємство Сумської міської ради «Електроавтотранс» возити студентку Юлію Трофімцеву за половину вартості квитка до 30 червня наступного року — кінця року навчального. Таким чином Юля стала першою студенткою в Україні, яка в законному порядку відстояла це право. Поки що рішення суду ще не набрало чинностi, однак і Юля, і її друзі переконані, що прислужилися всьому студентству міста, довівши, що мають право на пільговий проїзд.
Це право студентів обласний осередок громадської організації «Молодь Демократичного альянсу» почав відстоювати ще з початку 2013 року. Тоді, пригадує голова осередку Дмитро Шестерньов, аби довести міській владі свою правоту, він першим подався до суду. Але програв: невірно визначив сторону, до якої позивався. Юля зробила другу спробу і пред’явила претензії не до міської влади, а до безпосереднього виконавця — «Електроавтотрансу». І отримала результат.
Наступний крок, який хоче зробити молодь, — запросити всі зацікавлені сторони за «круглий стіл». І ще раз наголосити: студенти займаються цим не задля піару — вони відстоюють свої права, закріплені і в попередньому, і в новому законі про вищу освіту. Останній, до речі, набув чинності з 16 вересня, але про пільгове право студентів на проїзд ніхто досі й не згадав, наголошує Дмитро.
Студенти переконують, що не мають наміру наживатися на комунальному транспорті, а навпаки, підтримають його. Адже в Сумах упродовж останніх років тролейбусне управління ледь животіє. Тролейбус почали називати транспортом пенсіонерів, бо більшість людей пересіли на «маршрутки» — так швидше, хоча не завжди зручніше й безпечніше. Студенти ж не будуть повними пільговиками: хай і півціни, але платитимуть за проїзд. І якщо тролейбусний квиток для них коштуватиме 50 копійок, а у «маршрутці» — дві гривні чи й більше, бо загроза підвищення ціни вже існує, то студент обере тролейбус. «Це нормальна практика: якщо твій товар не купують, ти знижуєш ціну, збільшуєш кількість покупців і виграєш!» — кажуть «альянсівці». І обіцяють агітувати молодь користуватися саме тролейбусом.
Чи погодиться влада зі студентами, стане ясно незабаром. Першим кроком до порозуміння молодь вважатиме те, що тролейбусники не подадуть апеляції на рішення суду. Потім слід буде вирішити, яким стане механізм отримання пільги. Адже, пригадують, був момент, коли студенти їздили за півціни. Але дуже недовго. Бо пільгові проїзні квитки продавалися в одному, досить віддаленому, місці, «погасивши» цим пільги.
До речі, тролейбуси — перший етап на шляху відстоювання студентами своїх прав. На черзі — «маршрутки». Хоча активісти розуміють, що це — транспорт приватний, і знають, хто за ним стоїть у Сумах, усе ж мають намір змусити й їх рахуватися із законом. «Уже три тижні кілька наших активістів їздять у «маршрутках» за півціни, — розповідає Дмитро. — Ми зробили для них виписки із законів щодо прав студентів на пільговий проїзд і щодо відповідальності водіїв за невиконання закону. А покарання визначене — штраф 170 гривень! Конфлікти були двічі, а загалом закон спрацьовує».