Сьогодні вночі іудеї всього світу зустрічали Новий, 5775, рік — Рош Га-Шана. З цієї нагоди в Умань, до могили святого цадика Нахмана, з’їхалося 30 тисяч хасидів із 25 країн світу. До самого ранку паломники не спали і голосно молилися.
Не обійшлося і без традиційних правопорушень — смаження шашлику на балконі багатоповерхівки. Як повідомив речник Управління ДСНС у Черкаській області Костянтин Проценко, опівночі дозорні Уманського зведеного загону по вул. Софії Перовської побачили розпалений мангал на балконі багатоповерхівки і паломників-хасидів поряд. Для запобігання пожежі рятувальники загасили мангал, а оперативна група отримала завдання постійно моніторити ситуацію в місцях тимчасового проживання екстремальних гостей. «Аби уникнути пожежі від смаження шашликів, у місті цього року позакривали на замки горища, бо хасиди й там можуть розвести вогонь», — розповідає «УМ» жителька Умані Олена Долотенко.
Хасиди в Умані є постійно, бо багато хто з них має тут квартири. Але на традиційне святкування Нового року вони масово розселилися в оселях на вулицях Пушкіна, Софії Перовської та Кулика — за п’ять сотень метрів від пантеону цадика Нахмана. Там найвигідніше, але й найдорожче житло, зауважує пані Олена, котра живе в Умані майже тридцять років. У першу чергу тут виграють, наголошує вона, самі прочани. Бо більшість житла — у власності самих хасидів.
Як уже писала «УМ», іудейський Новий рік для Умані перетворюється на стихійне лихо, хоча кожен із нього намагається отримати свій зиск. Власники «новобудов» (серед яких — і самі хасиди) часто хитрують і не здають житло в експлуатацію, утримуючи його у статусі «будівельного майданчика». Це дає змогу заселяти туди під час Рош Га-Шана від 80 до 100 прочан, брати з них солідну плату і не сплачувати податків в уманську міську скарбницю. А одна з місцевих жительок приватизувала у багатоповерхівці підвал і створила там приватний готель, поставивши двоповерхові дерев’яні ліжка. «Ситуація каламутна. І рибку в ній ловлять не лише хасиди, а й місцеві жителі, котрі мають від цього неабиякий зиск. Водночас місту залишаються від приїзду прочан копійки і сміття», — констатує Олена Долотенко.
Після себе гості традиційно лишають гори сміття. Хасиди сплачують комунальникам за прибирання, але гроші ті незначні. Натомість забороняють з’являтися в тих районах жінкам-двірникам — хасидам під час молитви грішно дивитися не тільки на живу жінку, а навіть на її зображення у журналах. Тож комунальники змушені переводити працювати у той мікрорайон чоловіків-прибиральників. А в угодах, які уманчани укладають iз гостями, є навіть пункт про те, аби в оселі не було дзеркал, газетних публікацій із зображенням жінок і щоб самі господині не з’являлися на очі паломників.
Зазвичай після святкування Нового року чимало паломників ще тижнів два лишаються в Умані. Окрім прогулянок дендропарком «Софіївка», вони масово відвідують уманські магазини та ринки, скуповуючи кавуни та дині, а з промтоварного краму — сувої ситцю і навіть марлі.