Експерти попереджали про цю небезпеку давно: разом із неконтрольованим зростанням вартості долара почнуть дорожчати й інші групи товарів. Насамперед автомобільне пальне. Але навіть вони здивувалися, яким стрімким, всеоохопним і незворотнім вийшло це подорожчання у виконанні українських нафтотрейдерів.
У ніч на 12 серпня вартість А-95 зросла одразу на 20—40 копійок. Ще позавчора «розрив» цін у різних операторів на один і той же продукт становив 2,2 гривні за літр! Найдешевшим бензин виявився у «росіян» — ТНК, «Лукойлі» — та на заправках КЛО. Найдорожчим — у ОККО. Абсолютний рекорд — 19,39 за літр елітного «Пульсару».
Самі продавці пояснюють цю тенденцію подорожчанням долара. «Певний час ми стримували ціни, сподіваючись на укріплення гривні. Але зараз ми не можемо цього робити, оскільки «вимиваємо» свої обігові кошти», — сказали у прес-службі АЗС «ОККО». Експерти навіть порахували, як саме зросте пальне внаслідок рекордного здешевлення національної валюти. «Якщо курс долара затримається на позначці 13,8 гривнi, то бензин у найближчий час подорожчає на 1,5 гривні, а дизельне пальне — на 1,20 гривнi», — каже співголова Фонду енергетичних стратегій Дмитро Марунич.
Таке подорожчання — величезна проблема для українців, прибутки яких в останній час стабільно знижуються. Трейдери та близькі до них експерти з цим назагал погоджуються. «Я взагалі не розумію, хто у нас купуватиме бензин за 17,5 гривнi, — каже директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн. — Це непідйомна ціна для наших співвітчизників. Із початку року попит на пальне знизився на 20%. Якщо тепер матимемо падіння ще на 10%, то це буде ще дуже хороший, оптимістичний результат».
Але складається враження, що трейдери трохи лукавлять. І попри падіння обсягу продаж вони отримують свій зиск на великій маржі. Іншими словами, продають меншу кількість товару, але із значно завищеними цінами. Такої думки дотримується й вітчизняний Антимонопольний комітет. «Ми вже отримали достовірні дані, які дозволять стверджувати про завищення цін на світлі нафтопродукти, дизельне пальне та бензин», — сказав виконувач обов’язків голови АМКУ Микола Барабаш. За словами чиновника, у зловживанні він запідозрив заправні станції ОККО, ВОГ, «Шелл», «Паралель», «Укрнафта», «Авіас» тощо.
Якщо простежити уважно за виступами посадових осіб нашого АМКУ, то одразу впадає у вічі — компанія, яку контролери підозрюють, не змінюється уже кілька років. І що прикметно — практично без жодних серйозних наслідків для «підозрюваних»! Але найцікавіше звучать дві тези від пана Барабаша. Перша, що його підозри у змові ґрунтуються в тому числі й на даних Митної служби — отже, докази про маніпуляції трейдерів є не лише у столі Антимонопольного комiтету, а й митників. І друга: ціни на заправках окупованого Криму — нижчі на 2-3 гривні від середніх в Україні. Це попри ризик, складнощі логістики, через які всі інші товари у Криму коштують суттєво дорожче, ніж на «не російській» частині України!
Приємно було почути обіцянку голови АМКУ, що він планує суворо покарати змовників. І тут головний антимонополіст ні на крихту не зрадив собі! Він, як і його попередники, традиційно планує карати — безжально і без прощення. Але... Останню таку обіцянку ми чули у квітні — коли після того, як «рвонув» долар, одразу підстрибнули ціни на пальне. Долар потім повернувся, а ціни — ні!
Найгірше, що зовсім нічого не заважає, аби і цей виток подорожчання відбувся за тим самим сценарієм: дорогий долар — «об’єктивні умови» для підвищення ціни, дешевший долар — мовчання й цілковитий ігнор. Насамперед — з боку беззубого, склерозного і тому трохи кумедного Антимонопольного комітету, який уже завтра готовий забути про найстрашніші свої підозри. Якщо це комусь вигідно.