Схоже на те, що тенденція ситуативних змін до Конституції України стала традицією... Коли народ обирає Президентом проросійського політика, Верховна Рада затверджує президентську форму правління, якщо ж перемагає проєвропейський кандидат, парламент миттєво обирає парламентсько-президентську форму правління, кожного разу апелюючи до нібито національних традицій, хоча, насправді, це не відповідає історичним фактам. Натомість у принципі не виключає стабільність держави, зокрема, становлення структурованого парламенту, який віддзеркалював би ментальність і традиції українського народу. Модна іронічна характеристика «Де два українці — там три гетьмани» грунтується на глибокому ментальному корінні. Це — реалії, які потрібно знати та враховувати при державотворенні.
Відомий лінгвіст і філософ, професор Григорій Ващенко у книжці «Виховний ідеал» (Брюссель, 1976// Полтава, 1994) пише: «...властива українцям екзогамія сприяла мирним і приязним відношенням до інших племен. З цього погляду українці значно відрізнялись від народів з ендогамною формою родинного життя, як, наприклад, німці чи москвини. Цим народам, як зазначає професор Щербаківський, властива агресивність і вороже ставлення до інших племен і народів. Але разом матріархат і екзогамія сприяли розвитку серед українців розпорошеності. Тим часом як москвини здавна і аж до ХІХ ст. жили великими родинами, в які входили по кілька поколінь, українці після одруження звичайно відділяються від батьків і живуть своїм окремим господарством. Із цією рисою пов’язана любов до волі, що відзначали часто мандрівники, а також взаємні непорозуміння і сварки, що часто призводили до внутрішньої боротьби». Наші пращури не скаржилися на негативні ментальні риси, а шукали форми управління державою, що враховувала б ментальність суспільства («Хто хоче щось зробити — шукає засоби, хто не хоче — причини»). Велелюдні віча, що представляли територіальні громади, обирали князя (гетьмана) з широкими повноваженнями, а віча періодично здійснювали «люстрацію».
В Україні якісь потужні сили блокують модель сильної президентської влади, врівноваженої сильним парламентом. При цьому незмінною залишається виразна антиукраїнська політика, яка постійно стимулюється і ззовні, і зсередини: низька тривалість життя (фізичне винищення), асиміляція, перехід в іншу етнічну ментальність тощо. Події 2014 року в Криму й на Донбасі не залишають жодних сумнівів щодо відсутності чіткої державної національної політики. Головним інструментом була й залишається мова. Чи цього не розуміє майданівська влада, чи клеїть дурня, що не розуміє?.. Так чи інакше, вона прогнулася під тиском російського лобі, сама систематично ігнорує українську державну мову і у ВР, і в уряді, і в АП, в інших органах державної влади. Паралельно педалюється ідея формування політичної нації, і за взірець «зеленої карти» для ідентифікації української поліетнічної нації пропонується американська модель емігрантської політичної нації, яка не мала виразного етнічного підгрунтя для формування іншої моделі національного об’єднання. А тим часом росте авторитет європейських націоналістів, що засвідчує — ховати ідею етнічних націй зарано. В умовах поширеності в Україні українофобії політична нація означає витіснення, асиміляцію, розчинення українського етносу в анаціональному середовищі; зникнуть українці — з’являться космополітичні громадяни України, яким Україна цікава лише як джерело задоволення соціальних потреб. І Конституція України, на жаль, відкрила зелене світло цьому проекту, підмінивши термін «український народ» терміном «народ України».
Анатолій ЛЮДВИНСЬКИЙ
Полтава