Міжнародне право знає про таку війну теоретично
Утім наразі у всіх на вустах інша дефініція — гібридна війна. Саме до неї Росія вдалася на українському Донбасі. Уперше ж про гібридну війну аналітики НАТО на підставі власних досліджень заговорили ще десять років тому, пояснивши, що це — змішане класичне ведення війни із використанням нерегулярних збройних формувань — бойовикiв, груп місцевого населення, організацій, зв’язок iз якими формально повністю заперечується. Ці виконавці можуть робити такі речі, на які відкрито не відважиться сама держава-замовник, позаяк це буде відвертим порушенням Женевської та Гаазької конвенцій про закони сухопутної війни тощо.
Ніхто й не сподівався на покращення ситуації після скасування Радою Федерації Росії сумнозвісної постанови «Про використання Збройних сил РФ на території України». Адже за умов гібридної війни у цьому немає потреби. Не кажучи вже про саму вартість слова Путіна.
Доречно провести ще одну історичну паралель, цього разу з Хасав’юртською угодою, підписаною у серпні 1996 року між визначеними представниками РФ і Чеченської Республіки. За цією угодою, Росія зобов’язалась вивести свої каральні війська з території самопроголошеної республіки, визнати її незалежність і навіть своїм коштом відбудувати зруйновані міста. Але вже через півтора місяця Рада Федерації РФ визнала підписаний документ таким, що «не має державно-правового значення». А ще через три роки вже президент РФ Володимир Путін заходився затято «мочити в сортирі» сепаратистів-екстремістів включно з тамтешньою владою, розпочавши ще більш затяжну, десятирічну, другу чеченську кампанію. Себто почав робити те, від чого нині наполегливо відмовляє Київ...
Наші бійці вчаться «гібридно» воювати на практиці
Речник АТО підполковник Владислав Селезньов розповів «УМ», що за два з половиною місяцi антитерористичної операції ситуація з польовим вишколом вітчизняних ЗСУ покращилась кардинально. Десантники і розвідники, піхота й артилеристи, правоохоронці і прикордонники набувають практичного бойового досвіду. А це вкрай важливо для вітчизняної армії, яка ніколи, за винятком хіба що кількох епізодів в Іраку, реально не воювала.
«Кожен боєць уже знає, як організовують службу на блокпосту, як там убезпечити себе. Геть усе перевіряється практикою. Адже тут ніхто не жартує. Ціна прорахунку — поранення чи смерть. Відтак спрацьовує чітка раціональність і адекватність реагування на ситуацію. Про справжню мужність я вже й не кажу. Наприклад, під Ямполем (Луганщина) у наш танк бойовики влучили щонайменше разів десять. Екіпаж був контужений, але продовжував вести бій», — каже пан Владислав.
Навіть терористи з ДНР і ЛНР на своїх форумах і радіоканалах визнають зростання рівня професіоналізму українського війська на Донбасі. Та її швидко зростаючий професіоналізм у ході проведення АТО. «Укри, на наш подив, дуже швидко навчилися воювати, мерзота. Спочатку наступають. Виявляють нашу лінію оборони і вогневі точки, потім відступають, блокують, позбавляючи маневру, і єб...ть iз вертольотів і артилерії. Потрібно визнати — грамотна тактика. Несемо великі втрати», — наводить у «Фейсбуцi» слова одного з прибічників «Новоросії» журналіст Роман Бурко.
Це, ясна річ, не може не втішати. Але цього недостатньо. Хоча б тому, що досі гинуть українські солдати, добровольці й офіцери. Часто-густо через банальний непрофесіоналізм і злочинну халатність вищого командування і штабів, де планують і приймають рішення щодо дій на східному фронті. Принаймні уникнути численних жертв на збитих літаках і гелікоптерах було цілком можливо.
Автор цих рядків сам був свідком того, як у вересні-жовтні 2004 року просто з аеродрому базового табору «Дельта» в Ель-Куті (Ірак) відправляли на Батьківщину наші підрозділи. Близько десяти рейсів, і всі виявилися успішними, позаяк усе було продумано до дрібниць. Розвідники «шерстили» місцину навколо аеродрому в радіусі щонайменше десять кілометрів! Обліт місцини здійснювали ще й безпілотники, а під час самого зльоту і посадки, причому тільки вдень, «борт» iз миротворцями щоразу супроводжувала пара американських гелікоптерів «Апач». І, що також не менш важливо, сідали і злітали тоді наші транспортники за афганським варіантом, себто по спіралі...