Канн у сльозах і скандалах

21.05.2014
Канн у сльозах і скандалах

Кадр із фільму «Майдан: дівчата-янголи тет-на-тет із «Беркутом» на Грушевського.

До 67-го Каннського кінофестивалю на Лазурному узбережжі Україна готувалася заздалегідь. Тож не дивно, що з понеділка вся увага кінокритиків і звичайних глядачів прикута до Українського національного павільйону, в якому створили міні-Майдан зi славнозвісною «йолкою», майданівськими шинами, шоломами і жилетами «преса» на честь журналістів, які постраждали впродовж цієї зими.

Канн задумався, чи буде Європа вільною

Український павільйон як магнітом притягує глядачів. У Франції всі як один говорять про підтримку єдності нашої країни, а особливо після перегляду документальних стрічок творчого об’єднання Babylon’13 та «1+1 Продакшн» — «Небесна сотня», «Кіно громадянських протестів», «Чорна книга Майдану», «Київ. Війна на Інститутській» та «Жінки Майдану». На знак солідарності з Україною глядачі малювали на обличчях синьо-жовті прапори, фотографувалися з шинами і пов’язували євромайданівські стрічки на сумки та одяг. «Дуже важливо, щоб світ зрозумів, що це не просто локальна подія України. Це питання того, чи буде Європа вільною сьогодні», — зазначив телеканалу «1+1» гендиректор кінофестивалю «Молодість» Андрій Халпахчі.

Також Голлівуд із нетерпінням чекає на показ повнометражного двогодинного документального фільму «Майдан» Сергія Лозниці, прем’єра якого відбудеться сьогодні на Рив’єрі в офіційній програмі як спеціальна подія.

Навколо картини, яку знімали під час сутичок у Києві, розгорнувся досить великий ажіотаж, як iз боку преси, так і з боку глядачів. Та й сам Лозниця для цього підкинув дрова у вогонь. На прес-конференції він відмовився надавати коментарі російським журналістам через їхнi «нечесні» матеріали про Україну, повідомляє телеканал «Дождь». Сергій Лозниця розпочав зустріч із журналістами із заяви з приводу кампанії за негайне звільнення українського кінорежисера Олега Сенцова, якого затримали в Криму. З 15 травня Сенцова утримують у Лефортово — слідчому ізоляторі в Москві, підпорядкованому Міністерству юстиції Росії.  Режисера звинувачують у підготовці організації теракту на основі свiдчень двох невідомих осіб, які нібито вказали на режисера як на організатора.

Бойкот чи «лайно»

Цьогоріч Канн з усіх боків оповитий скандалами. Уже на церемонії відкриття у Театрі Люм’єр, на головній локації кінопоказів, під час прем’єри стрічки «Принцеса Монако» режисера Олів’є Даан із Ніколь Кідман та Тімом Ротом у головних ролях, відбулося перше непорозуміння. Фільм присвячений Грейс Келлі — голлівудській зірці, княгині Монако, матері князя Альбера II, яка трагічно загинула 1982 року. Ще на стадії створення картини князівський дім вимагав змінити сценарій. Унаслідок того, що продюсери проігнорували гнів Монако, королівська сім’я бойкотувала кінофестиваль і жорстко розкритикувала стрічку. Існувала загроза, що «Принцеса Монако» зовсім не вийде на екрани.

Картині «Ласкаво просимо у Нью-Йорк» Абеля Феррарі, в якій віднедавна громадянин Росії Жерар Депардьє зіграв головну роль, пощастило менше, ніж «Принцесі Монако». Стрічку про колишнього директора-розпорядника Міжнародного валютного фонду Домініка Стросс-Кана, фаворита президентських виборів у Франції, мачо, який вів життя у розкоші між шампанським, сигарами та оргіями, мали намір не допустили до показу в Каннi. Та Президент Каннського фестивалю Жиль Жакоб заступився за «Ласкаво просимо...»: «Це особлива картина, яка не з’явиться в кінотеатрах. А шкода». Після прем’єри адвокат Стросс-Кана — Жан Вейл заявив на радіо Europe 1, що цей фільм «лайно, собачі какашки». Тепер після скандалу в Каннi на новий фільм Депардьє чекає два шляхи — продаж на дисках і доступність на інтернет-платформах.

Кінофестиваль триватиме до 24 травня. За ці кілька днів iще не один фільм може потрапити в немилість каннської публіки і якщо не бути названим «лайном», то потрапити під бойкот.