Велич Замкової гори

15.05.2014
Велич Замкової гори

Пам’ятний хрест на Замковій горі, де за часів СРСР майорів синьо-жовтий прапор. (автора)

Великоднього вівторка, увосьме поспіль, дебеславці відзначили своє особливе навіть у масштабах України свято — День підняття прапора. Хоча у Львові також щовесни вшановують першу в його новітній історії появу 3 квітня 1990-го синьо-жовтого стяга над міською ратушею, проте львівській акції передувало офіційне рішення міськради незадовго до кончини трухлявого Радянського Союзу. Резонансні ж події в Дебеславцях, навпаки, сталися на піку моці СРСР у середині 60—70-х років минулого століття.
«Цьогорічні святкування відбувалися під знаком революційних подій, епіцентром яких був київський Євромайдан, — розповідає сільський голова Дебеславців Богдан Бойчук. — До нас приїжджали мешканці Харкова, Донецька, Миколаєва та інших регіонів держави, котрі разом із коломийською сотнею на столичному майдані Незалежності протистояли банді Януковича. Коли вони виступали біля пам’ятного знака на нашій Замковій горі, багато хто не стримував сліз. Та й як їх було стримати, коли побратими зі сходу і півдня України просили: «Не залишайте нас без підтримки, бо без вас ми нічого не варті».

«Якщо прапор наш, то слава Україні!»

Замкову гору, увінчану блискучою банею нового храму Святого Миколая, видно з лівобережжя Пруту на десяток кілометрів від Дебеславців. І не тільки в навколишніх селах, а й iз пожвавленої траси Коломия — Чернівці. Саме ця географічна особливість, часовий збіг Великоднього понеділка з першим травня 1967-го й зухвалий вчинок когось з українських патріотів викликали страшенний переполох у найвищих кабінетах КПУ та КДБ. Це ж треба було такому статися: на Замковій горі — страшніше від блискавок посеред ясного неба — замайорів, прив’язаний до берези, величезний синьо-жовтий стяг. І бачили його люди всієї округи. Висів він там цілу добу, захищений застережливим написом «Заміновано», аж поки зі Львова прибули сапери. Ніякого вибухового пристрою вони там не знайшли, проте суспільний струс від події багаторазово перевищував імовірний тротиловий еквівалент.

Нишпорки спецслужб із ніг збивалися в пошуках націоналістів, з якими вже нібито було давно покінчено. «Великоднього понеділка я встала рано поратися по господарству, — пригадує Ганна Покидко, зв’язкова ОУН на псевдо «Галка», засуджена до десяти років неволі, які відбувала в сумнозвісному таборі «Кенгір». — Був чудовий весняний ранок. Задзвонив церковний дзвін, закликаючи на вранішнє Богослужіння. Підняла голову в напрямку церкви — й оціпеніла. На горі, метрів за сто з чимось від нашої хати, на березовому дереві тріпотів синьо-жовтий прапор. Перше радісне враження змінилося тривогою. Перед очима промайнули картини катувань, нелюдські муки і страждання, які довелося пережити. Вбігла до помешкання: «Хлопці, біда! На горі наш прапор!» — «Якщо наш, то не біда, Ганю. Якщо наш, то слава Україні!» — заспокійливо відповів давній побратим мого чоловіка Володимира, також колишній член ОУН, Гриць Петрівський, котрий приїхав до нас погостювати на Великдень».

Близько десятої ранку, за спогадами очевидців, у село понаїхало військових i цивільних оперів зі службовим собакою. Того дня взяти слід їм не вдалося. Майже два місяці шукали й допитували, як розповів «УМ» місцевий краєзнавець Володимир Покидко, всіх підозрілих, його батьків зокрема, аж поки 21 червня заарештували 30-річного колгоспного тракториста Степана Ткача. Єдиний компромат, який на нього «навісили», — укорочений на 30 сантиметрів стандартний півтораметровий шнурок для запуску двигуна трактора. Нібито саме цим відсутнім огризком був прив’язаний прапор на Замковій горі. Арештанта, батька двох малолітніх дітей, спершу допитували в Коломиї, а потім передали в руки більш «кваліфікованим» івано-франківським дознавачам, котрі невдовзі таки вибили необхідні зізнання. Своїй дружині Ганні, котру згодом допустили до нього на побачення, Степан сказав, що несила було терпіти тортури, і він підписав усе, що йому підсунули. Напевне, завдяки тому, що недовго впирався, Ткачеві присудили «м’яке» покарання — 2,5 року неволі. Проте він не відбув і половини строку — помер в ув’язненні за нез’ясованих досі обставин, хоча ніколи до того не хворів і мав міцне здоров’я. Ті події залишили глибокий трагічний слід у родині Степана Ткача. Хто насправді вивісив тоді прапор, так і залишилося таємницею.

Владний переляк у день Миколи Чудотворця

Серед компартійно-кадебістської номенклатури Дебеславці й раніше вважали територією «націоналістичної нестабільності», позаяк до середини 50-х років минулого століття в різних кінцях села, переважно біля церкви, обов’язково — як не старалися каральні органи та місцеві сексоти — на національні свята то тут, то там з’являвся синьо-жовтий прапор як вияв непокори «совітам». Та після першотравневого інциденту 1967-го над Дебеславцями ще більше згустилися хмари тотальної підозри й невсипущого нагляду. І те, що сталося в цьому селі 19 грудня 1974-го, на храмове свято Миколи Чудотворця, викликало у прикарпатських служителів радянської влади переляк, який неможливо описати словами: на Замковій горі всупереч найретельнішим пересторогам знову замайорів синьо-жовтий прапор.

«І цього разу сміливця не вдалося затримати по гарячих слідах, — розповідає Володимир Покидко.— Під підозру потрапили всі мої односельчани, хто симпатизував українській ідеї або мав у родині учасників національно-визвольної боротьби. Лише наступного року, коли український національний стяг хтось вивісив у Косові, оперативники КДБ та МВС добралися до уродженця Дебеславців Михайла Слободяна, котрий мешкав у сусідньому селі Трач, де організував підпільну патріотичну організацію «Гомін». Він зізнався, що піднятий на Замковій горі 19 грудня 1974-го прапор — справа його рук. За вироком суду Михайла Слободяна було позбавлено волі на 11 років».

Дебеславці не згиналися

Сучасні Дебеславці (до складу сільради входять також менші за територією та кількістю мешканців населені пункти Ганнів, Залуччя та Липники) на вигляд — дещо бідніші від лівобережних сіл. І цьому є пояснення. За радянської влади, можливо, як покарання за непокірність, село насправді було відрізано від світу. Відсутність мосту через Прут створювала безліч проблем. Аби, приміром, добратися до Коломиї, яку добре видно із Замкової гори, доводилося намотувати в об’їзд утричі більше кілометрів. Село старіло на очах, позаяк молоді сім’ї вважали за доцільніше перебиратися на постійне проживання на протилежний, «цивілізованіший», берег Пруту. Ситуація почала поліпшуватися, коли за незалежної України таки вдалося збудувати міст, газифікувати село, відремонтувати заклади освіти й охорони здоров’я, збудувати стадіон.

Та найцінніше, мабуть, надбання мешканців Дебеславців — ні на що не розміняна національна гідність. У селі аж до середини 50-х років тривав підпільний рух опору московським окупантам. Дебеславці не згиналися і на засланні. «Тесть розповідав мені, що часто співав iз друзями на березі Іртишу, куди їх виселили за участь в ОУН, «Ще не вмерла Україна», а москалі-сибіряки підтягували зі словами «харашо, аднака, пают хахли». Вони не розуміли, про що там співається. А в Західній Україні за одне необережно сказане слово могли посадити. Тому підняття прапора на Замковій горі в ті важкі часи — безумовно геройські вчинки. Дух патріотизму ніколи не зраджував більшість моїх земляків. У нас майже півсела побувало на Євромайдані. Там навіть намет стояв із написом «Дебеславці». Хто не зміг поїхати, допомагав, чим міг. Лише в перші дні революції в селі зібрали 11 тисяч гривень та спорядили фургон із продуктами на підтримку майданівців. І нікого не треба було просити. Наші люди допомагали з власної доброї волі та найщиріших патріотичних почуттів. Це вже в нас напевно закладено в генах».

ДОВІДКА «УМ»

Перші письмові згадки про Дебеславці датовані першою половиною ХVІІ століття. Історичні джерела підтверджують, що в 1648 році повстанці під проводом Семена Височана, галицького соратника Богдана Хмельницького, зруйнували твердиню на місцевій Замковій горі, яка належала польським магнатам Яблуновським.

За давніми переказами, цю місцевість населяли покутяни ще за правління короля Данила, котрий запросив сюди трьох братів боярського роду Томенків із київської землі для організації оборони південних рубежів князівства. Один із них, Доблеслав, зі своїми воїнами переміг тут вершників монголо-татарського хана, увічнивши своє ім’я в назві поселення Дебеславці. А сусіднє село Ганнів, де колись була ставка ординців, називалося Ханів.

У другій половині ХІХ століття на території Дебеславців діяла потужна деревообробна фабрика Kosinski, столярні вироби якої в 1894 році було удостоєно золотої медалі на Львівській виставці промислових товарів.

  • Викинемо орду із Храму

    Кремлівський цар Ірод, прикидаючись миротворцем, винайшов нову формулу брехні, твердячи, що, мовляв, «русскіє і украінци — єдіний народ». Але ж звідки тоді споконвічна війна вовків в овечій шкурі проти нашої Вітчизни, чому геніальний Василь Симоненко писав: «Україно, ти моя молитва, ти моя розлука вікова, гримонить над світом люта битва за твоє життя, твої права»? >>

  • «Марусю, мовчи! Тут на базарі яєць більше, ніж у нас картоплі»

    Весна вже покликала господарів у поле. На базарах не проштовхнутися: люд вибирає насіння та міндобрива, шукає, чим би земельку покропити, щоб бур’яни не росли і зайвий раз не брати сапу до рук. «Візьміть ще оцей перепарат, під корінь внесете. Він стимулює ріст і зміцнює рослину», — припрошує продавець молоду жіночку, яка купує яскраві пакети з імпортним насінням. >>

  • Загиблих треба шанувати, а не робити з них дороговкази

    У 2012 році в лісовому урочищі поблизу села Мощена, що біля Ковеля, з’явилося нове військове кладовище. Навесні 1944 року тут точилися кровопролитні бої за Ковель, тому солдатських поховань у цій місцині є ще чимало. Відшукати їх і навіть ідентифікувати — справа благородна й необхідна. Бо війна справді не закінчена доти, доки не похований її останній солдат. >>

  • За бабці Австрії і під Російською імперією

    На початку ХХ століття Українська держава відновила свою незалежність, яку два її історичних сусіди — західний (Польща) та північний (Росія) — хитрощами, підступністю та збройною агресією ліквідували, а Україну загарбали та поділили між собою. >>

  • Рахівниця й тоталітаризм

    Як відомо, минулорічної весни наше Міністерство культури заявило про необхідність створення в Україні музею тоталітаризму, який би розкривав весь масштаб злочинів комуністичного режиму проти українського народу. >>

  • Норвезькі остарбайтери

    Лубенський благодійний фонд «Надія і Батьківщина» впродовж багатьох років розшукує в Україні громадян, які під час Другої світової війни були вивезені на примусові роботи до Норвегії, і підтримує творчі контакти з відповідними норвезькими установами. >>