У дитинстві метр світового кіно дивував своїми надзвичайними фантазіями. Він писав фантастичні оповідання й не забував застосовувати свої ідеї та придумки на практиці: одного разу разом з друзями зробив діючу катапульту, а потім — невеличкий підводний апарат, щоб послати в ньому подорожувати по дну річки нещасне мишеня... Можна лише собі уявити, скільки клопоту мали з ним батьки та вчителі. І, напевне, таки проявляли тоді вищий педагогічний пілотаж, оскільки не відбили у Джеймса Камерона бажання бути сміливим у своїх мріях, вчинках, творчості. Одинадцять «Оскарів» отримав один лише його «Титанік» — результат фантастичний, результат, на який спроможна людина не лише талановита, а й здатна вірити в абсолютний тріумф, тоді як для інших він назавжди залишиться нездійсненною мрією.
Джеймс Камерон народився 16 серпня 1954 року в місті Капускасінг (Канада). Батько, Філіпп Камерон, працював інженером, а мати, Ширлі, була художницею. Першим кінематографічним потрясінням Джеймса Камерона стала «Космічна Одіссея 2001» Стенлі Кубрика, після перегляду якої з путівкою у життя майбутній геній світового кіно визначився раз і назавжди. Хоча те рішення видалося Камерону аж занадто сміливим: він мріяв знімати фільми, але водночас вважав, що великими режисерами народжуються не в провінційному канадському містечку. Одного разу раціоналізм таки переміг, і Джеймс пішов навчатися до Каліфорнійського університету, де мав вивчати фізику. Потім Камерон вирішив вивчати літературу, але згодом усвідомив, що все це «не гріє», тож нехай і література, і фізика краще стануть справою життя для інших. Водій, художник, слюсар — після свого нетривалого студентства Джеймс не байдикував, до того ж не полишив писати фантастичні оповідання. А у 1977-му, коли на екрани вийшов перший епізод «Зоряних воєн», відбулося чергове й вирішальне «загострення» мрії дитинства. До того ж цей фільм був таким схожим на той, який він мріяв зняти! Нерішучий Камерон, який вичікував і шукав, поступився місцем Камерону, який твердо сказав собі «Зараз або ніколи!» і почав діяти.
Наступ Джеймс повів одразу на кількох флангах: разом з друзями він пише сценарій, бере в оренду камеру й іншу необхідну для зйомок техніку, хлопці знімають, намагаючись самостійно розібратися у процесі фільмування, а сам Камерон ще й влаштовується на студію Роджера Кормана. Спершу йому доручили виготовляти міні-декорації, невдовзі талановитий хлопець уже працював арт-директором, створював спецефекти і навіть був консультантом фільмів «Андроїд» та «Галактика Терору».
Першою самостійною роботою режисера Джеймса Камерона став сіквел до фільму «Піраньї». Італійський продюсер Ассонітіс планував обмежитися мінімальним фінасуванням і хотів особисто контролювати зйомки — саме тому він і запросив молодого й невередливого Камерона, який, гадав, слухатиметься в усьому й не набридатиме надмірною ініціативністю. Але дебютант від свого уявлення про те, яким мусить бути цей фільм, відмовлятися не збирався. До того ж з'ясувалося, що бюджет проекту виявився навіть меншим від обіцяного, а до знімальної групи входили самі лише італійці, які ні слова не розуміли англійською. Надії дешево і несердито зняти кіношку розбилися об принциповість молодого режисера: під час зйомок вони з продюсером посварилися так, що Ассонітіс заборонив Камерону монтувати фільм. Але Камерон зовсім не збирався бути маріонеткою у руках знахабнілого продюсера — він підібрав ключ до «монтажки» і потай від усіх перемонтував свою картину. Таким непростим виявився дебют Джеймса Камерона, хоча був у тій некрасивій та сумній історії один знаковий момент. Виснаженого нервово та розлюченого режисера мучили тоді нічні жахи. І одним із персонажів жахливих снів був страшний робот, який згодом став прототипом «Термінатора».
Шукаючи гроші на зйомки першого «Термінатора», Камерон паралельно працював над сценаріями інших фільмів, які також увійшли до класики сучасного світового кінематографа — «Рембо-2» та «Чужі». А історія «Термінатора» почалася тоді, коли Джеймс Камерон продав свій сценарій екшн-продюсеру Гейл Анні Хард усього лише... за долар. Щоправда, з умовою, що сам зніматиме цей фільм. Без жодної надії на успіх, Хард виділяє на зйомки картини дуже скромний, всього лише шість з половиною мільйонів доларів, бюджет, і Камерон почав знімати. Після виходу стрічки на екран продюсер мусила визнати, що помилялася: «Термінатор» зібрав у прокаті понад сто мільйонів доларів, а Джеймс Камерон та Арнольд Шварценеггер прокинулися знаменитими й мало за голову не хапалися від творчих пропозицій. Камерон узявся за «Чужих», яких знімав за своїм же сценарієм. І знову успіх: 180 мільйонів доларів у прокаті, сім номінацій на «Оскар», дві статуетки за кращі візуальні та звукові ефекти. Далі була «Безодня»: фантастичні підводні зйомки, чотири номінації на «Оскар», одна перемога... Камерон відкидає найпривабливіші пропозиції й дозволяє собі знімати те, що сам хоче. Навіщо втілювати чужі мрії, якщо на відсутність фантазії, як ми пам'ятаємо, Камерон ніколи не скаржився? Він знову береться за «Термінатора» — продовження історії стало на той час найдорожчим кінопроектом, другий фільм зібрав уже півмільярда доларів у прокаті, перекресливши всі існуючі на той час рекорди. Успіх, слава, гроші, і все це — ще до «Титаніка», який підніс режисера до всіх мислимих і немислимих кіновершин.
«Ця історія зацікавила мене ще тоді, коли я знімав «Безодню», — згадує Камерон. — Я вивчав історію «Титаніка», у ній було багато пробілів та неясностей. Але, працюючи над фільмом, ми намагалися бути якнайближче до реальних подій. Я навіть зустрічався з людьми, які врятувалися після катастрофи «Титаніка», але тоді, у 1912-му, вони були немовлятами і знають про ту трагедію хіба що з розповідей своїх батьків».
Уперше спустившись на дно, група Камерона дивом не врізалася у затонулий «Титанік» — вони не мали спеціальної навігаційної акустичної решітки. І це був не єдиний ризик для тих, хто взявся розповісти світові про ту страшну катастрофу. Зараз можна стверджувати напевно, що ризикував, у першу чергу, сам Камерон, який не захотів запрошувати у свій фільм мега-зірок. «Том Круз хотів знятися у ролі Джека, — згадує режисер. — Я це почув від його агента, але не відповів Крузу, бо не знав, що з того вийде. Ді Капріо був простим милим хлопчиком, але він «приходив, бачив і перемагав» — а це була одна з головних чеснот Джека Доусона».
Одні лише спецефекти в «Титаніку» обійшлися в 40 мільйонів доларів і складають півгодини з усього тригодинного фільму. Інші рекорди «Титаніка» вже ввійшли до підручників з історії кіно: одинадцять «Оскарів», понад 2 мільярди доларів у прокаті, сотні мільйонів відеоверсій... Під час зйомок члени знімальної групи носили футболки з написом «Мені вже нічого не страшно — я працював з Джеймсом Камероном» — і цей факт не менш показовий, ніж усі цифри та досягнення «Титаніка». До речі, автором портрета Роуз, який у кадрі пише закоханий герой Ді Капріо, насправді є Камерон — недарма його матуся вчила у дитинстві тримати в руках пензлі та олівці. Цей малюнок, а також рульове колесо з корабля режисер залишив собі, а декорації, що майже повністю повторювали сам «Титанік», довелося розібрати — модель займала майданчик, на якому мали знімати фільм про Джеймса Бонда.
Кіно для Камерона було завжди на першому місці, відповідно, жінка, яка була поруч, мусила з цим миритися. Але тест на терпимість музи Джеймса Камерона, як правило, провалювали. Перший шлюб режисера розпався саме тоді, коли той працював над своєю дебютною стрічкою і сварився з хитрющим італійським продюсером. Шлюб з Гейл Анною Хард закінчився, коли розійшлися їхні творчі шляхи. Наступною дружиною режисера стала Кетрін Бігелоу, що була режисером ще одного проекту Камерона, стрічки «На гребені хвилі». Потім режисер одружився з актрисою Ліндою Гамільтон, яка знялася в обох «Термінаторах» і в 1984-му народила Джеймсу Камерону доньку Жозефін Арчер. П'яту спробу звити щасливе сімейне гніздечко невгамовний Камерон здійснив шість років тому. Із Сузі Еміс режисер зійшовся на зйомках «Титаніка», де вона грала епізодичну роль онучки Роуз.
Скандал, що розгорівся у 1998-му, залюбки смакував «доброзичливий» Голлівуд: звинувативши чоловіка у зраді, ображена Лінда вигнала його з їхнього будинку в Малібу й відсудила в Камерона 100 мільйонів доларів для себе та Жозефін. У Голлівуді про особисте життя Джеймса Камерона жартують: ще трішки, і він зможен побити рекорд Ліз Тейлор, яка виходила заміж вісім разів. А що, все може бути — для чоловіків, як відомо, у п'ятдесят років життя тільки починається.