«Бігморди»

17.08.2004
«Бігморди»

Вулична агiтацiя за кандидата вiд влади стала темою для анекдотiв i мiшенню для зловмисникiв.

      Кількість велетенських рекламних щитів-бігбордів із легко впізнаваним образом Прем'єр-міністра Януковича та однословесним переліком його чеснот не залишає сумнівів, що кандидат від влади у виборчу кампанію пре, як Маяковський, — вагомо, грубо й зримо. Незважаючи на «такі добрі-добрі очі» й лагідну усмішку Віктора Федоровича (а класні стилісти і фотографи, як повідомляють свої люди, билися над потрібним кадром Прем'єра упродовж кількагодинної фотосесії, а потім ще й на комп'ютері замучилися підмальовувати), народ скаже, як зав'яже. «Бігморди» — так припечатав київський фольклор широкоформатний продукт навколовладних політичних технологів . Його задум і зміст, на думку експертів, видає російське походження політрекламістів, а гасло «Вибір-2004» навіть кольоровою смугастою гамою — темно-синє й біле — ніби скальковане зі стилю «Союзу правих сил» на останніх виборах до російської Думи.

      Про сенс прем'єрського «тому що» на плакатах у народі ходять байки й анекдоти. Але поговоримо передусім про оцінку задекларованих витрат на «бігмордівську» агіткампанію Януковича. Як відомо, максимальний розмір виборчого фонду кандидатів у президенти, дозволений законодавством, — 10 мільйонів гривень. Тож унаслідок масованої візуальної атаки на виборця в останнього закрадаються сумніви: чи відповідають витрати дозволеним?

      Керівник виборчого штабу «єдиного кандидата» Сергій Тигіпко повідомляв пресі про те, що зараз по всій Україні розміщено загалом 250 бігбордів з агітацією за Януковича, і більшість із них — у Києві. Припустимо, що повірили «начштабові» на слово і прокалькулюємо оголошені тимчасово не працюючим на основній посаді головою Нацбанку цифри. Виготовлення і встановлення на бажаний термін однієї «великої дошки» коштує 450 «умовних одиниць», те саме з підсвіткою — 500, сповіщають розцінки в солідній київській рекламній фірмі «Луверс». Швиденько прикидаємо — виходить близько 100 тисяч доларів (або більше півмільйона гривень) на агітацію бігбордами, що нібито вписується у 10 мільйонів гривень максимальних витрат. Те саме казав і Тигіпко: мовляв, не переживайте, у нас із цими підрахунками все гаразд, та й у виборчому фонді не настільки багато грошей, як ви гадаєте. Але ось тут і чекає заковика.

      За проголошеною логікою штабістів, 250 бігбордів розподілено на всі 25 регіонів держави. Скільки ж щитів встановлено в Києві? Кореспондент «УМ» проїхався лише кількома вулицями Оболонського району Києва і нарахував уже на них 12 «бігмордів». На п'ятачку перетину вулиць Героїв Сталінграда і Героїв Дніпра рекламісти примудрилися втулити аж чотирьох «януковичів». Монтажники саме завершували один із витворів наочної агітації. «Чому немає напису, хто виробник і на яких підставах розміщується політична реклама?» — цікавлюся, бо таких написів вимагає закон про вибори Президента. «Виробляє фірма «Вектор-буд», — байдуже стинають плечима робітники з галицьким акцентом. — А крім нас, ще й багато інших...».

      З огляду на те, що лише в одному столичному районі за «єдиного кандидата» агітує, за найскромнішими підрахунками, зо два десятки недешевих щитів, з огляду на 14 районів Києва можна припустити, що заявлена паном Тигіпком цифра 250 вичерпується уже в самій столиці. А ще ж є 24 області, де також маячить бозна-скільки облич єдиного кандидата від влади із доказами «тому що». Хоча чому «бозна-скільки»? Як свідчать джерела «УМ», у межах усієї України «працює» 2500 бігбордів із портретом Януковича. Тобто Сергій Тигіпко зменшив реальну цифру рівно вдесятеро. А ще, кажуть, є замовлення на 500 додаткових «бігмордів»...

      Тож помножимо 3000 щитів на 450 умовних одиниць, і вийде 1 млн. 350 тис. доларів, або майже 7 млн. 200 тис. гривень. Врахуйте при цьому, що агітація через бігборди — лише невелика частина виборчої кампанії пана Януковича. Ще потрібно оплачувати публікації в газетах, сюжети на ТБ і радіо, роботу збирачів підписів і роздавачів листівок, власне друковану продукцію, інші плакати, лайт-бокси, наклейки і футболки з безсмертним «Я.»... А ще ж є оренда приміщень, витрати на транспорт, зарплата працівників штабів... Де ж та прозорість, про яку любить говорити Сергій Тигіпко? Чому штаб Януковича бреше навіть про «бігморди»? І з якого «общака» фінансується виборча кампанія гаранта послідовності влади у державі?

      Поки простий люд тихо лається і плюється, особливо палкі «прихильники» Януковича відреагували на появу «бігмордів» побутовим вандалізмом. У хід пішли целофанові пакети з фарбою, мазутом та іншою гидотою. Щоправда, для центральних телеканалів це був лише чудовий привід «наїхати» на суперникiв Віктора Януковича. Опозиція, мовляв, не має інших способів протидії, донецька депутатка Раїса Богатирьова в ефірі новин УТ-1 рішуче вимагає припинити провокації. Хоча чого влада очікувала від народу, який скрізь бачить перед собою здоровенний «фейс» голови уряду, i якого аж розпирає вiд щасливого життя «пiд Януковичем»?

      А тим часом відраза «низів» до методів проведення владою агітаційної кампанії таки вносить певні корективи. За даними «УМ», «верхи» з оточення Януковича постановили надалі не зображувати на щитах високе і ясне чоло (хоч цуценят бий!) Прем'єр-міністра України. Тепер за «єдиного» агітуватимуть на плакатах близькі до народу знаменитості — скажімо, Сергій Бубка, Андрій Шевченко, Софія Ротару. А ще — Леонід Кравчук. Невже допоможе?..

Олександр ЛЯЩ,

Данило ІВАНІВ.

 

ДО РЕЧІ

      Довірена особа кандидата в президенти Віктора Ющенка Микола Катеринчук повідомив, що до минулого четверга до ЦВК було направлено вже 76 скарг з приводу порушень Віктором Януковичем правил ведення виборчої кампанії та агітації. У цих скаргах увагу Центрвиборчкому звертають, зокрема, на те, що бігборди із зображенням обличчя Януковича, масово розклеєні по всій державі, не містять обов’язкових даних, передбачених статтею 59 Закону «Про вибори Президента», а саме: установи, що здійснила друк; тиражу плакатів; відповідальної за друк особи. Відштовхуючись від конкретних прикладів, юрист вимагав оголосити попередження кандидатові на пост Президента України Януковичу Віктору Федоровичу. Але Центральна виборча комісія, розглянувши претензiї, вирiшила, нiби звинувачення в порушеннях не вiдповiдають дiйсностi.
     P.S. Микола Катеринчук заявив про готовність оскаржити відмови ЦВК у Верховному Суді.
     А зі штабу "Нашої України" тим часом повідомили, що фірма, яка розміщує на бігбордах агітацію за Януковича, відмовилася на таких самих умовах узяти політичну рекламу Ющенка.

  • Львовом — з колядою

    Львів, який неофіційно називають культурною столицею України, уже не один рік виборює право називатися і Різдвяною столицею. До всіх різдвяних сюрпризів цього року долучиться іще один — пасажирів львівських трамваїв та тролейбусів протягом свят будуть тішити популярні різдвяні мелодії у виконанні улюбленців не лише львів’ян, а й усіх українців — «Піккардійської терції» та Павла Табакова. >>

  • Ірина Геращенко: ЄС налаштований на асоціацію завдяки «війні» з Росією

    Перший сесійний тиждень Верховної Ради після літніх канікул почався напрочуд мирно: без бійок, без блокувань, без фізичних ексцесів і морального тиску у форматі «опозиція vs влада». Депутатів примирила Європа. Точніше, євроінтеграційний напрям, що ним крокує Україна. >>

  • Віра Ульянченко: Обласна влада ні на кого не тисне і ні перед ким не плазує

    Представляти Віру Іванівну, певно, зайве. Її ім'я й по батькові (саме так — без прізвища) говорить саме за себе ще з тих часів, коли вона була першою помічницею Віктора Ющенка на початку століття. Навіть листи до неї, як розповідає сама Ульянченко, підписують просто: «Вірі Іванівні». І доходять.
    Про те, якою впливовою вона є, як поважає її думку сам В.Ю. і як запросто вона спілкується з найбагатшими людьми України, ходять легенди. Коли глава держави призначив Віру Ульянченко керівником Київської обласної держадміністрації, багато хто сприйняв це скептично: одні висловлювали сумніви в умінні Віри Іванівни «перекваліфікуватися» з «няньки Ющенка» в «губернатори», інші іронізували, називаючи це призначення «почесним засланням» подалі від Банкової. Відтоді минув понад рік, і голоси скептиків стихли. А легенди про впливовість Віри Іванівни анітрохи не потьмяніли.
    І ще ремарка: напередодні виборів брати інтерв'ю у партійного керівника області завжди складно — воно в будь-якому разі виглядатиме «піарним». Але, зрештою, коли ж владі й звітувати про свої успіхи, як не перед виборами? Як каже правдоруб Віра Іванівна, «виборець сам повинен у всьому розібратися». До речі, найулюбленіше її слово — «безперечно». >>

  • В'ячеслав КИРИЛЕНКО: Ми змогли повернути довiру людей

    «В «України молодої» диктофони добре пишуть?» — запитав Кириленко, щойно кореспондент «УМ» переступив поріг його кабінету в партійному офісі «Нашої України». «А що, — питаю, — ви зірвали голос?». Кириленко підморгує: «Почався виборчий тур».
    Наша розмова відбулася наступного дня після того, як десант «НУНС» повернувся з першого етапу виборчого туру, який проліг через Сумщину, Полтавщину та Кіровоградщину. А днем по тому «нашоукраїнці-самбісти» мали вирушити на Дніпропетровщину. Власне, наша розмова з Кириленком і почалася з того, як він оцінює старт виборчих турне. >>

  • Андрій Шкіль: Регіони — «діти» слухняні. Але нерозумні

    Якщо «Наша Україна» до останніх передз'їздівських днів тримала інтригу з виборчим списком, то Блок Тимошенко «вистрелив» іншим. «Списочники» БЮТ лишились у своєму попередньому складі, зате присутність з-поміж 103 депутатів V скликання (яких Юлія Володимирівна за відданість і стійкість залишила при кандидатській надії) особливого гостя — президента Європейської народної партії Вілфреда Мартенса — привернула загальну увагу. Мартенс приїхав не просто так — він запросив «Батьківщину» приєднатися до клубу ЄНП. Ця подія відразу потягнула за собою обговорення ідеологічного керунку, в якому рухатиметься БЮТ, відсунувши на другий план ініціативи, з якими виступала на з'їзді Тимошенко, не кажучи вже про інший актуальний аспект — стосунки БЮТ з колегами від «Нашої України — Народної самооборони». Втім на все свій час. Час підписувати спільні угоди і час їх виконувати. Або не виконувати. Наразі помаранчеві демократи обіцяють триматися разом, а що з того вийде — побачимо після 30 вересня. Поки що про внутрішні процеси всередині Блоку Тимошенко з «УМ» говорить депутат IV—V скликань, 14-й номер у виборчому списку БЮТ Андрій Шкіль. >>

  • Замiсть авантюр та полiтичної хитростi демонструйте власне бачення розквiту країни

    Учора глава держави спілкувався з журналістами, в тому числi вже традиційно — у прямому ефірі двох національних телеканалів. Президент вкотре відійшов від офіціозу, а заодно і похмурих владних кабінетів — зустріч з представниками ЗМІ знову проходила на «зеленій галявині» секретаріату. >>