Кількість велетенських рекламних щитів-бігбордів із легко впізнаваним образом Прем'єр-міністра Януковича та однословесним переліком його чеснот не залишає сумнівів, що кандидат від влади у виборчу кампанію пре, як Маяковський, — вагомо, грубо й зримо. Незважаючи на «такі добрі-добрі очі» й лагідну усмішку Віктора Федоровича (а класні стилісти і фотографи, як повідомляють свої люди, билися над потрібним кадром Прем'єра упродовж кількагодинної фотосесії, а потім ще й на комп'ютері замучилися підмальовувати), народ скаже, як зав'яже. «Бігморди» — так припечатав київський фольклор широкоформатний продукт навколовладних політичних технологів . Його задум і зміст, на думку експертів, видає російське походження політрекламістів, а гасло «Вибір-2004» навіть кольоровою смугастою гамою — темно-синє й біле — ніби скальковане зі стилю «Союзу правих сил» на останніх виборах до російської Думи.
Про сенс прем'єрського «тому що» на плакатах у народі ходять байки й анекдоти. Але поговоримо передусім про оцінку задекларованих витрат на «бігмордівську» агіткампанію Януковича. Як відомо, максимальний розмір виборчого фонду кандидатів у президенти, дозволений законодавством, — 10 мільйонів гривень. Тож унаслідок масованої візуальної атаки на виборця в останнього закрадаються сумніви: чи відповідають витрати дозволеним?
Керівник виборчого штабу «єдиного кандидата» Сергій Тигіпко повідомляв пресі про те, що зараз по всій Україні розміщено загалом 250 бігбордів з агітацією за Януковича, і більшість із них — у Києві. Припустимо, що повірили «начштабові» на слово і прокалькулюємо оголошені тимчасово не працюючим на основній посаді головою Нацбанку цифри. Виготовлення і встановлення на бажаний термін однієї «великої дошки» коштує 450 «умовних одиниць», те саме з підсвіткою — 500, сповіщають розцінки в солідній київській рекламній фірмі «Луверс». Швиденько прикидаємо — виходить близько 100 тисяч доларів (або більше півмільйона гривень) на агітацію бігбордами, що нібито вписується у 10 мільйонів гривень максимальних витрат. Те саме казав і Тигіпко: мовляв, не переживайте, у нас із цими підрахунками все гаразд, та й у виборчому фонді не настільки багато грошей, як ви гадаєте. Але ось тут і чекає заковика.
За проголошеною логікою штабістів, 250 бігбордів розподілено на всі 25 регіонів держави. Скільки ж щитів встановлено в Києві? Кореспондент «УМ» проїхався лише кількома вулицями Оболонського району Києва і нарахував уже на них 12 «бігмордів». На п'ятачку перетину вулиць Героїв Сталінграда і Героїв Дніпра рекламісти примудрилися втулити аж чотирьох «януковичів». Монтажники саме завершували один із витворів наочної агітації. «Чому немає напису, хто виробник і на яких підставах розміщується політична реклама?» — цікавлюся, бо таких написів вимагає закон про вибори Президента. «Виробляє фірма «Вектор-буд», — байдуже стинають плечима робітники з галицьким акцентом. — А крім нас, ще й багато інших...».
З огляду на те, що лише в одному столичному районі за «єдиного кандидата» агітує, за найскромнішими підрахунками, зо два десятки недешевих щитів, з огляду на 14 районів Києва можна припустити, що заявлена паном Тигіпком цифра 250 вичерпується уже в самій столиці. А ще ж є 24 області, де також маячить бозна-скільки облич єдиного кандидата від влади із доказами «тому що». Хоча чому «бозна-скільки»? Як свідчать джерела «УМ», у межах усієї України «працює» 2500 бігбордів із портретом Януковича. Тобто Сергій Тигіпко зменшив реальну цифру рівно вдесятеро. А ще, кажуть, є замовлення на 500 додаткових «бігмордів»...
Тож помножимо 3000 щитів на 450 умовних одиниць, і вийде 1 млн. 350 тис. доларів, або майже 7 млн. 200 тис. гривень. Врахуйте при цьому, що агітація через бігборди — лише невелика частина виборчої кампанії пана Януковича. Ще потрібно оплачувати публікації в газетах, сюжети на ТБ і радіо, роботу збирачів підписів і роздавачів листівок, власне друковану продукцію, інші плакати, лайт-бокси, наклейки і футболки з безсмертним «Я.»... А ще ж є оренда приміщень, витрати на транспорт, зарплата працівників штабів... Де ж та прозорість, про яку любить говорити Сергій Тигіпко? Чому штаб Януковича бреше навіть про «бігморди»? І з якого «общака» фінансується виборча кампанія гаранта послідовності влади у державі?
Поки простий люд тихо лається і плюється, особливо палкі «прихильники» Януковича відреагували на появу «бігмордів» побутовим вандалізмом. У хід пішли целофанові пакети з фарбою, мазутом та іншою гидотою. Щоправда, для центральних телеканалів це був лише чудовий привід «наїхати» на суперникiв Віктора Януковича. Опозиція, мовляв, не має інших способів протидії, донецька депутатка Раїса Богатирьова в ефірі новин УТ-1 рішуче вимагає припинити провокації. Хоча чого влада очікувала від народу, який скрізь бачить перед собою здоровенний «фейс» голови уряду, i якого аж розпирає вiд щасливого життя «пiд Януковичем»?
А тим часом відраза «низів» до методів проведення владою агітаційної кампанії таки вносить певні корективи. За даними «УМ», «верхи» з оточення Януковича постановили надалі не зображувати на щитах високе і ясне чоло (хоч цуценят бий!) Прем'єр-міністра України. Тепер за «єдиного» агітуватимуть на плакатах близькі до народу знаменитості — скажімо, Сергій Бубка, Андрій Шевченко, Софія Ротару. А ще — Леонід Кравчук. Невже допоможе?..
Олександр ЛЯЩ,
Данило ІВАНІВ.
ДО РЕЧІ
Довірена особа кандидата в президенти Віктора Ющенка Микола Катеринчук повідомив, що до минулого четверга до ЦВК було направлено вже 76 скарг з приводу порушень Віктором Януковичем правил ведення виборчої кампанії та агітації. У цих скаргах увагу Центрвиборчкому звертають, зокрема, на те, що бігборди із зображенням обличчя Януковича, масово розклеєні по всій державі, не містять обов’язкових даних, передбачених статтею 59 Закону «Про вибори Президента», а саме: установи, що здійснила друк; тиражу плакатів; відповідальної за друк особи. Відштовхуючись від конкретних прикладів, юрист вимагав оголосити попередження кандидатові на пост Президента України Януковичу Віктору Федоровичу. Але Центральна виборча комісія, розглянувши претензiї, вирiшила, нiби звинувачення в порушеннях не вiдповiдають дiйсностi.
P.S. Микола Катеринчук заявив про готовність оскаржити відмови ЦВК у Верховному Суді.
А зі штабу "Нашої України" тим часом повідомили, що фірма, яка розміщує на бігбордах агітацію за Януковича, відмовилася на таких самих умовах узяти політичну рекламу Ющенка.