Верба замість пальми

11.04.2014

Шостий тиждень Великого посту називається Вербним, бо завершується він освяченням верби по церквах у неділю. Це свято зветься — Вхід Господній в Єрусалим на вільні страждання. За біблійною історією, люд у Єрусалимі зустрічав Христа вигуками «Осанна! Благословен, хто йде в ім’я Господнє!» і встеляв йому шлях пальмовим гіллям. Христос в’їжджав до міста миру, сидячи на віслюкові, бо в писанні сказано, що Месія прибуде саме таким чином. Богослови пояснюють: віслюк символізує матеріальне, а його осідлання означає перемогу духовного над земним. Пальмове гілля для тогочасних людей символізувало безсмертя (бо ці рослини могли жити до 200 років), це також був знак майбутнього. Утім, встеляючи пальмовим гіллям дорогу перед Ісусом, люди все ще гадали, що бачать Царя земного, що влада Його — звичайна. І покинули Його в найтяжчий час страждань, ще й домагалися: «Розіпни!». Велич Христової сили відкрилася людям тільки після Воскресіння.

А поки що Спасителю відкрився краєвид Святого міста, і Він заплакав за ним. Бо знав, що невдовзі місто буде зруйновано, а Єрусалимський Храм — знищено. Мовив: «О якби ти хоч цього дня пізнало, що потрібно для миру тобі! Та тепер від очей твоїх сховане це. Бо прийдуть на тебе ті дні, і твої вороги валом тебе оточать… і зрівняють з землею тебе, і поб’ють твої діти в тобі, і не позоставлять каменя на камені, бо не зрозуміло ти часу відвідин твоїх». Тоді ж Спаситель увійшов до Храму і повиганяв з нього торговців.

За стародавнім звичаєм, на це свято по церквах України святять вербові гілки, які чимось нагадують пальмові. Вже у «Ізборнику Святослава» (1073 рік) згадується «Праздьникь вьрбьньї». Увечері в суботу, що називається Лазаревою (в пам’ять про воскрешення Христом Лазаря) люди приносять до церкви вербові галузки. Уранці священик кропить її свяченою водою, і молільники стоять до кінця служби з гіллям і запаленими свічками, що знаменує перемогу життя над смертю. Після служби діти «б’ються» такими галузками, таким чином бажаючи здоров’я, бадьорості духу і довгого життя. При цьому приказують:

Верба б’є, не я б’ю,

За тиждень — Великдень!

Уже недалечко

Червоне яєчко!

По селах ще зберігся звичай на Вербну неділю садити свячену гілочку в землю, особливо біля криниць та над водоймами. У хаті свячені гілочки затикають за ікони. Їх не годиться викидати. У давнину гілочками торішньої свяченої верби розпалювали у печі, коли пекли паски. Нині минулорічні галузки можна віднести до лісу чи парку.

  • «Як тебе не любити, Києве мій!»

    Щорічно в останній тиждень травня жителі столиці святкують День міста. Свято чекатиме буквально на кожному кроці y центрі міста, адже цього року програма заходів нараховує 35 різних художніх, культурно-освітніх і спортивних подій. >>

  • Кровна залежність

    У жінки, яку покусали собаки в Миколаєві, медики діагностували гостру крововтрату і хронічний сепсис, який є прямою загрозою для життя. Їй терміново потрібно кілька сеансів переливання крові. Лікарі просять усіх небайдужих городян надати допомогу і здати кров. Нагадаємо, потерпілій через отримані травми ампутували праву руку. >>

  • «По-моєму, чувак, нас кинули»

    Невідомий нещодавно виманив майже 40 тисяч грн. за уявне пальне у 67-річного фермера із Золочівського району Львівщини. З цього приводу ошуканий чоловік звернувся в поліцію. >>

  • Конвеєр репресій

    Учора в Сімферополі й Алупці окупованого Криму відбулися чергові обшуки у будинках кримських татар. За словами адвоката Еміля Курбедінова, у більшості випадків, затриманих людей у масовому порядку відвозять до так званого «Центру «Е» у місто Сімферополь (центр боротьби з екстремізмом при МВС Росії). >>

  • «Херсон» наснився

    У ватажка терористичної «ДНР» Олександра Захарченка вочевидь сталося сезонне психічне загострення. Інакше, як пояснити його чергове словоблуддя: мовляв, бойовики «можуть претендувати на Херсонську область й інші населені пункти». >>