Анатолій Матвійчук за освітою — журналіст, а за покликанням — поет. Можливо, саме ці два фактори і вирізняють його з–поміж інших естрадних виконавців, адже більшість його пісень тяжіють до певної філософії, що в популярному жанрі вважається зовсім не обов’язковим. Останнім часом в iнтернеті, особливо в соціальній мережі «Фейсбук», Анатолій активно дискутує щодо захисту українського інформаційного простору від російської попси та серіалів, а також викладає свої гостросоціальні вірші. Про це та інше «УМ» вирішила поговорити з артистом напередодні його творчого вечора «Полустанок любові», який відбудеться 5 квітня у столичному Театрі оперети.
Пісня «Жити» про Майдан стала рингтоном для телефона
— Анатолію, за першою професією ви — журналіст. Не з’являється бажання завести десь блог і стати для України кимось на зразок Навального?
— Я свого часу був хорошим журналістом, запевняю вас, але в нинішній журналістиці так багато скандалів... Мене ж учили писати про долі людей, їхні погляди, справи, найкращі мрії. Тому свої думки я більше викладаю у вірші чи в соціальні мережі. Люба (дружина) навіть ревнує мене до «Фейсбука».
— Нині iнтернет дає практично безмежні можливості як для спілкування автора з читачами, так і для подолання інформаційної ізоляції, в якій нині опинилася українська пісня.
— Так, хоча iнтернет підірвав продаж компакт–дисків і багато компаній стоять на межі банкрутства: сьогодні не вигідно продавати диски, бо все можна знайти в iнтернеті. Але можливості його і справді великі. Інколи навіть дивуєшся, як швидко поширюється інформація. У мене був випадок: у найгарячіші революційні дні на Майдані, коли палали шини на Грушевського, я написав вірш «Жити». За одну ніч я зробив аранжування, наклав вокал, звів запис, тоді узяв відеоряд із «Еспресо–тв» (хай уже вони мене пробачать), змонтував кліп і закинув його в iнтернет. І буквально за 3 дні було 3 тисячі переглядів. Ця пісня і досі є там. А пізніше друзі розповіли мені історію, коли в Дніпропетровську у водія «маршрутки» задзвонив телефон. І рингтоном у нього була саме ця пісня.
— Під час Євромайдану ви написали серію віршів, які так само виклали в iнтернет. А самі брали участь у тих подіях?
— Я приходив кілька разів — спочатку на Михайлiвську площу, тоді на майдан Незалежності. На сцені виступати не напрошувався. Але кожного разу я повертався додому і засідав за вірші. А потім одного вечора я захворів на грип, отримав ускладнення і практично місяць не міг говорити. І весь найгостріший період протистояння я пролежав удома хворий. Все поривався на Майдан, але Люба стримувала. Плакав від безсилля, коли дивився, як тих хлопчаків розстрілювали снайпери, і досі відчуваю вину за те, що я в той час був не там.
— Але кажуть, що ваші вірші таки читали на Майдані.
— Мені теж про це розповідали. Так що духовно я таки був присутній там, і люди це оцінили. Це приємно. А вірші розлетілися по всьому світу. Сьогодні завдяки iнтернету їх читають в Англії, в Америці, в Італії. На Західній Україні зробили на їхній основі літературно–музичну радіокомпозицію. А в Тернополі пройшов творчий вечір пам’яті героїв Небесної сотні на основі моїх віршів.
— Часто доводиться чути, що Майдан минув, а все лишилося, як і раніше.
— Частково це так. По поверхні пройшла хвиля, а всередині люди, які ставили палці в колеса, продовжуватимуть це робити. Але з іншого боку — відбулися великі зміни у масовій свідомості в позитивний бік. Ми відчули себе нацією, і це відчули всі народи і країни світу. І нам би зараз не розгубити цей кредит довіри. Нам треба максимально зближуватися з Європою, приймати їхні закони, їхню систему судочинства, антикорупційні правила ведення економіки. Нам треба вчитися жити чесно і цивілізовано, позбавлятися совкових стандартів. Нас чекає величезна щоденна копітка робота, доки люди не побачать результатів.
«У росіян — тотальна ідеологічна інформаційна політика геббельсівського типу»
— Зараз багато точиться розмов про інформаційний простір і потребу його захисту від російського впливу.
— Це питання кричуще для мене. Не буде держави, якщо ми не збудуємо свій інформаційний простір. Сьогодні територія без інформаційного простору — ніщо. Бо ми ходимо по своїй землі, а в головах у нас чужі думки, чужі ідеї, чужі пісні, чуже кіно.
— Але ж російські телеканали видалили з кабельної мережі.
— Подивіться в телепрограму: на всіх каналах у прайм–таймі — досі засилля російськомовних мілітарних серіалів, де головними героями є менти, спецпризначенці, прокурори, слідчі, бандити. Уся ця бандитська героїка, менталітет зводиться до того, що людина зі зброєю завжди права і всі проблеми можна вирішити таким чином. А що робиться в музичному просторі? У тих же українських хіт–парадах iз десяти вісім — російські виконавці.
— Що ж робити?
— З цим треба категорично закінчувати. Їх треба м’яко, толерантно витискати з нашого інформаційного простору. Перед загрозою зовнішнього ворога чиновники зрозуміли, що потрібна перш за все армія. Але другим пунктом я би назвав навіть створення Міністерства інформаційного простору. Треба братися за своє радіо, телебачення, наповнювати ефіри своїми людьми, митцями, філософами, етнографами, політиками і культурними діячами. Можливо, певний час картинка буде не така яскрава, як російська. Нічого. Потерпимо. Європейське телебачення теж не таке яскраве, як американське. Але там люди розуміють, що є форма, а є зміст. Давайте переходити на сприйняття змісту, а не милуватися, як папуаси, на яскраві блискітки.
— Останнім часом артисти теж стають жертвами інформаційних воєн. В Україні бойкотують концерти російських митців, які підтримали агресію Путіна в Криму. З іншого боку, росіяни організовують цькування Андрія Макаревича, який виступив на боці України.
— Чим українці відрізняються від росіян? У росіян — тотальна ідеологічна інформаційна політика геббельсівського типу. У них є одна точка зору і повна заборона на альтернативні погляди. У нас — інакше. У нас народ звик сприймати різні точки зору. Росіяни зараз накручені і тільки й чекають, щоб хтось показав пальцем на ворога. Позавчора ворогом був чеченець, учора був ворог грузин, сьогодні — українець. Їхній президент показав — і вони вже стоять на цирлах. Вимагають нашої крові. Кричать, що ми бандерівці. Я киянин, я народився в Києві. Тато народився на Хмельниччині, мама — на Сумщині, а мені кажуть, що я «бандера». Це ж смішно.
— Чи вплинула ця ситуація на ваші стосунки з друзями?
— Частково так. Я не належу до екстремістськи налаштованих людей, але часто від артистів, які народилися в Донецьку, Луганську, я відчуваю певну ворожість. Дехто з тих, із ким я спілкувався, почали мені закидати, що я сам писав російськомовні пісні і досі їх співаю, як я можу виступати проти росіян. Я нормально ставлюся до російського народу і російської культури. Я погано ставлюся до російської ідеології і до президентського курсу Росії. Мені не хочеться мати ворогів серед росіян, але у них у свідомості живуть догми і міфи, які їм вбили в голову ще з часів війни. Вся Європа уже перегорнула цю сторінку, а в Росії все законсервувалося.
— Але такий ідеологічний вплив спостерігається і на певній частині України.
— На жаль, люди на сході України теж підпадають під цю інформаційну доктрину. Час зрозуміти, що наша основна проблема не в тому, що хтось живе на сході, а хтось — на заході. А в тому, що ми і Крим профукали, і Східну Україну продовжуємо втрачати лише через те, що там немає якісної інформаційної політики, немає культурних обмінів. Останній, хто активно це просував, був Леонід Кучма, який розумів, що Україна — не Росія. А всі інші президенти були зайняті своїми локальними проблемами.
— До речі, про Крим. Ви там часто виступали. У чому причина такого агресивного ставлення жителів півострова до України?
— Я вже казав, що ще при Кучмі тут була збалансована культурна політика. У мене не було року, щоб я 2–3 рази не був у Криму. Виступав і в Севастополі в Українському культурному центрі, і в Євпаторії в санаторії «Примор’я» — його головлікар Микола Васильович Сакун був великим патріотом і не минав нагоди запросити українських артистів. Щороку виступав в «Артеку» на фестивалі «Сузір’я», вів зустрічі з Леонідом Каденюком. Але останні 5–6 років, при уряді Партії регіонів, це все — як обрубалося. Представники правлячої партії займалися в Криму лише тим, що відтискали землі, санаторії, власність кримчан. Їм було не до культури. І вони самі спровокували таке ставлення. Не в мові справа. І не в культурі. А в тих людях і в персоналіях, яких конкретно зненавиділи кримчани.
— Чи можливий нині культурний діалог?
— Кримчани поки що ще перебувають в ейфорії і не розуміють, чим це може для них закінчитися, що замість одних проблем прийдуть інші, які будуть не легшими. А з Україною вони могли б вирішувати свої проблеми спільно. На жаль, поки що це не реально.
«Гламуру — капут, хай живе українська свідомість»
— Ваш творчий вечір був запланований на 7 березня, але довелося переносити.
— Так, спочатку він був запланований на 7 березня в Жовтневому палаці. Але на день концерту там лишалася Самооборона Майдану, в залі та коридорах спали люди, головне — не було під’їздів до Палацу, тож ясно, що там ніяких концертів не могло бути. Тому вирішили перенести у Театр оперети, і припало це на 5 квітня. І тут вийшла цікава символіка: минулого року я відсвяткував своє 55–річчя, це — 5–й «Полустанок любові» і відбудеться він 5 квітня.
— Усі свої творчі вечори ви називаєте «Полустанок любові»
— Так сталося, що 20 років тому я вибрав цю назву і досі їй не зраджую. «Полустанок любові» — це місце, якого немає на карті, але яке є в моїй душі, куди я час від часу приїжджаю і запрошую своїх друзів, колег, музикантів.
— Він відрізнятиметься від попередніх?
— Спеціально до вечора я записав кілька нових пісень, кілька давніх і добре відомих переаранжував. У концерті братимуть участь народна артистка України Алла Попова, квартет «Гетьман», Анатолій Гнатюк. До речі, сам концерт спочатку планувався більш веселим, жартівливим, але після останніх подій я зробив його більш ліричним, емоційним.
— А вірші з Майдану будуть?
— Звичайно. До речі, на вечорі буде презентація моєї нової збірки, куди увійдуть і ці вірші. Друзі зараз у Хмельницьку в типографії поспішають, щоб встигнути привезти її до концерту.
— Чи вплинуть останні події на український шоу–бізнес загалом?
— Мені здається, вони вже вплинули. Скільки патріотичних пісень з’явилося останнім часом? Думаю, в репертуарі наших співаків найближчим часом не буде дешевих пісеньок, розцяцькованих костюмчиків а–ля Діма Коляденко. Їм на зміну прийдуть костюми хакі хлопців з Майдану. Сьогодні в тренді трошки інше — і зовнішнє, і внутрішнє. Ми — уже зовсім інша нація. Гламуру — капут, московським «фенєчкам» — теж капут, хай живуть українська свідомість, українська культура і українська ідентичність.
ДОСЬЄ «УМ»