«Якби одеський винахідник Йосип Тимченко мав трохи більше везіння і народився не в Російській імперії, то саме його прізвище стояло б у всіх енциклопедіях і підручниках», — переконаний Сергій Гавриленко, історик кіно, консультант британської Королівської академії наук. Він разом із колегами привіз до України виставку кінознімальної техніки, присвячену 120–річчю першого комерційного показу рухомих картинок в Україні. Тому самому, що відбувся у 1883 році в Одеському готелі «Париж» iз легкої руки звичайного техніка Тимченка. Саме йому і його винаходам присвячена більша частина експозиції.
Йосип Тимченко сам не розумів, що він зробив для кіно. Він найперший сконструював дисковий проектор, який міг переносити зображення на велику площину і демонструвати анімацію для широкої аудиторії. Не маючи плівки, винайшов найнадійніший фіксатор для кадрів. «Якби він знав що таке патент, і розумів на порозі якого відкриття стоїть, то його винахід міг би бути в чотири рази ефективнішим за винахід братів Люм’єр. Такої страбілізації кадру, яку запропонував Тимченко, не дає жоден сучасний апарат. Якби світовий кінематограф розвивався на основі його винаходу, то зараз він був би значно досконалішим», — вважає продюсер проекту, кінорежисер Сергій Куркаєв.
Щоб це довести, група техніків на чолі з професором Гавриленком нещодавно створила апарат на основі розрахунків Тимченка (саму камеру механік так і не зробив, вона залишилася лише у кресленнях і мріях). Зараз він на доопрацюванні, але невдовзі на нього можна буде зняти повноцінне кіно.
Натомість відвідувачам виставки показують проектор — машину, за допомогою якої Тимченко демонстрував свою анімацію. Кілька хвилин налаштування різкості і встановлення світла і... стається диво — апарат починає голосно тріщати, глядачі перетворюються на відвідувачів ілюзіону, а по екрану біжить коник. Щоправда, скаче він задом наперед, але це вже прорахунок сучасних майстрів. Вони неправильно розташували картинку, але вирішили нічого не змінювати, бо так веселіше.
Надалі дослідники планують здійснити грандіозний проект в пам’ять про геніального російського фотографа Сергія Проскудіна–Горського, якому вдалося створити кольорове фото, рівня якого не може досягти навіть сучасна фототехніка. Науковці вирушать у експедицію і наново відзнімуть на відтворений фотоапарат Горського всі ті місцевості, що зафіксовані на його фотокартках.