Через рік українські продюсери та режисери зможуть розраховувати на фінансування фільмів, дистрибуції та розвитку кінотеатрів за рахунок Європейського фонду підтримки кіно — Eurimages («Євроімідж»). У Держкіно повідомили, що Україна розпочала процедуру вступу. За його даними, Українська кіноасоціація спільно з Державним агентством України з питань кіно провела попередні переговори, результатом яких стало ініціювання процесу вступу України до Європейського фонду.
«Днями отримано офіційну відповідь з секретаріату фонду про те, що Eurimages розпочинає процедуру прийняття України до програми, яка відбуватиметься у кілька етапів. За планом, Угода між Україною та Eurimages може бути підписана у жовтні 2014 року і Україна може стати повноправним членом Європейського фонду підтримки кіно вже з січня 2015 року», — йдеться у повідомленні Держкіно.
Якщо в Eurimages Україна отримає позитивне рішення, тоді наші кіномитці матимуть доступ до європейської системи спільного виробництва, а також до європейського прокату. Щорічний бюджет Eurimages, який формується за рахунок внесків держав–членів фонду, а також за рахунок прибутку від діяльності Фонду, складає 25 мільйонів євро. Розподіляючи ці кошти, Eurimages надає підтримку у таких секторах, як ко–продукція, кінопрокат, демонстрація фільмів та цифрове обладнання кінотеатрів. Також Європейський фонд фінансує повнометражні, анімаційні та документальні фільми, які знімаються в Європі.
Голова Державного агентства України з питань кіно Катерина Копилова нагадала, що питання про необхідність вступу до Eurimages в Україні піднімається друге десятиріччя поспіль. Однак, на її думку, реальна можливість вступу до Eurimages у країни–претендента виникає лише тоді, коли вона спроможна представити якісні, з точки зору кіноіндустрії, проекти, які плануються до реалізації, а також окремі напрями кінореформи, що реалізуються.
За її словами, це стало можливим після двох років реформування галузі кіно. «Нарешті Україна готова до співпраці з європейськими партнерами у створенні фільмів спільного виробництва. Саме якість кінопроектів, які плануються до виробництва, і дозволяє нам звертатися до Eurimages і в подальшому отримувати допомогу у створенні фільмів, а також у проведенні окремих напрямів кінореформи, що наразі реалізується в Україні», — додала Копилова.
Директор Української кіноасоціації Ігор Савіченко розповів, що українські продюсери давно мріяли про джерело фінансування, відмінне від державного, а Eurimages дає таку можливість. «Підтримка європейського фонду — це не просто фінансова участь, це знак якості і гарантія того, що фільм стане цікавим для європейського дистриб’ютора. Важливо також і те, що за фінансової підтримки Eurimages майнові права залишаються у продюсера», — сказав Савіченко.
На гранти найбільшого європейського фонду, який існує з 1989 року, можуть розраховувати 36 із 47 країн–членів Ради Європи. Останніми у 2011–му в Eurimages вступили Росія і Грузія. Минулого року фонд підтримав 68 європейських стрічок, у тому числі останній фільм Ларса фон Трієра «Німфоманка», нову роботу Мішеля Гондрі «Піна днів», стрічку Паоло Соррентіно Apparato Umano.
З ПЕРШИХ ВУСТ
«Загальна сума, яку фонд виділив на підтримку російських проектів, перевищила розмір щорічного внеску до його бюджету, — коментує співпрацю Росії з Європейським фондом представник Eurimages у РФ Леонід Демченко. — З середини 2011–го сім фільмів за участі Росії отримали підтримку фонду. Першим проектом був фільм «Мій маленький» Сергія Дворцевого, створений спільно з Німеччиною та Польщею. Наступним підтримали спільний проект Росії та Ірландії «Москва ніколи не спить» Джонні О’Рейлі. Завдяки фонду в європейський прокат у Румунії вийшли «У суботу» Олександра Міндадзе та «Ейфорія» Івана Вирипаєва, прокат фільму «Олена» Андрія Звягінцева був підтриманий в Угорщині та у Франції, стрічку «Як я провів цього літа» Олексія Попогребського побачили глядачі Угорщини та Румунії.
Також п’ять російських кінотеатрів були приєднані до мережі Eurimages/Europa Cinemas. Вони отримали фінансову підтримку, яку спрямовали на прокат, просування і популяризацію європейських фільмів, проведення кінофестивалів, поліпшення умов кінопоказу і технічного оснащення кінотеатрів».