Третій за рахунком фестиваль «Незалежність» малобюджетних, однак амбітних фільмів із США покликаний показати, що, окрім голлівудських студій, на західній півкулі успішно функціонують маленькі кіновиробництва з меншим бюджетом, самобутніми режисерами та спроможністю конкурувати у міжнародному прокаті.
Цьогоріч фестиваль зробив акцент на документальну складову, а програма пістрявіє не лише цікавими прем’єрами, а й зустрічами та майстер–класами з режисерами. Зокрема, вперше буде представлено проект «Інді–Лаб» — лабораторію підготовки фільмів від сценарію до кінцевої реалізації. «Інді Лаб» розпочав роботу ще в листопаді, під час практичної сесії 12 учасників проекту під керівництвом лауреата багатьох професійних премій у сфері журналістики та документалістики, автора «Нью–Йорк Таймс» Девіда Франса розробили сценарії і знімальні плани своїх фільмів. Під час фестивалю на учасників чекають семінари з режисури та монтажу, а вже 18 грудня, наприкінці фестивального тижня, вони представлять глядачам свої роботи. Водночас організатори запевняють, що всі майстер–класи та лекції будуть доступні і простим глядачам, а не лише учням документальної школи. Зокрема, 14 грудня програмний директор фестивалю Роксі Топорович проведе майстер–клас на тему «Жінки у кіно».
Сама документальна програма — традиційно безкоштовна. Тут, зокрема, — підбірка з дев’яти гостросоціальних фільмів, що встигли побувати на кінофестивалях у Локарно, Каннах та «Санденс». «Валентайн Роуд» — аналіз подій 2008 року, коли у штаті Каліфорнія у провінційному містечку восьмикласник двічі вистрелив у потилицю однолітку за те що той, вочевидь, проявляв до нього гомосексуальну симпатію. Страшні події розглядають під мікроскопом, досліджуючи життя як жертви, так і вбивці, їхнє оточення, умови (обоє жили у неблагополучних сім’ях). «Прийняті за незнайомців» — історія найвідомішого інді–гурту Америки The National. Світовий тур цих музикантів з 20–річним стажем тут зображений як інтимний та зворушливий щоденник режисера фільму — Тома Бернінгера, брата фронтмена The National, Мета Бернінгера.
Призер «Санденсу», МКФ у Мілані та Гданську, «Кревний брат» розповідає історію Рокі Браата з Піттсбурга, який ніколи не знав своєї сім’ї, однак знайшов її, потрапивши до Індії в притулок ВІЛ–інфікованих дітей. Молодий хлопець кидає все, аби піклуватися про хворих дітлахів, знаючи, що багатьох урятувати не вдасться. Новаторська та художня манера зйомки робить «Кревного брата» однією з найцікавіших стрічок документальної програми. «Сіль у повітрі» — картина, знята американцем Енріко Калленом, про українські Карпати. Головний герой — туманне село у гірській місцевості. Тут розташована безцінна соляна шахта, якій більш як 3500 років. Сіль безпосередньо впливає на ландшафти та життя місцевих жителів. Подихати чистим соляним повітрям сюди приїздять люди, хворі на астму. Зворушлива історія «Сіль у повітрі» торкається теми найціннішого продукту українців ще з часів козацької доби.
Програма художнього кіно налічує 7 фільмів. Добрій половині цих антиголлiвудських стрічок цього року прогнозують номінації на «Оскар». Зрештою, Американська кіноакадемія ніколи не ігнорувала «меншого брата». Так «Небраска» Александра Пейна, іронічна чорно–біла картина вже має нагороду з Канна. Виконавцю головної ролі Брюсу Дерну було вручено трофей за найкращу акторську гру. Історія тут розгортається навколо стосунків батька та сина. Старий подорожує через штати, аби забрати свій лотерейний виграш. Водночас син намагається напоумити батька, переконати, що його дурять звичайним рекламним бюлетенем. «День праці» Джейсона Райтмена — ще один імовірний номінант на «Оскар». Надворі 1987 рік. Мати–одиначка Адель (Кейт Вінслет) та її 13–річний син дають притулок чоловіку, що стікає кров’ю (Джош Бролін), та згодом він виявляється в’язнем–утікачем, засудженим на 18 років за вбивство.
«Станція Фрутвейл» — режисерський дебют Райяна Куглера, переможець останнього «Санденса» та Канна. Фільм заснований на реальних подіях і розповідає про молодого темношкірого хлопця Оскара Гранта (у виконанні Майкла Б. Джоржана) з бандитського району. Напередодні Нового року, 31 грудня, він прокидається з відчуттям, що щось має статись. Оскар вирішує змінити своє життя на краще, стати кращим сином, кращим чоловіком та батьком, однак трагічні події на станції Фрутвейл у новорічну ніч стануть йому на заваді. «Повелитель лавин» Девіда Гордона Гріна вже має «Срібного ведмедя» з Берліна. Маргінальна історія дружби тут змальована на тлі лісових пейзажів. Суворий спостерігач Елвін (Пол Радд) і брат його дівчини Ленс (Еміль Хірш), млявий і збентежений, проводять літо перефарбовуючи смуги заміського шосе, пошкодженого лісовою пожежею.
Фестиваль американського кіно «Незалежність» триватиме 13—19 грудня в кінотеатрі «Київ».