Туреччина вчора відзначала велике свято — 90–річчя проголошення Турецької Республіки. У цей день 1923 року в результаті конституційної реформи історія Османської імперії завершилася, і почалася історія сучасної, світської Турецької держави, заснованої Мустафою Кемалем Ататюрком.
Нинішній прем’єр–міністр Туреччини Реджеп Тайїп Ердоган до ідей світськості ставиться обережно, позаяк дотримується помірковано ісламістських поглядів. Проте 29 жовтня 2013 року виявилося для нього подвійним святом, адже в цей день у Стамбулі відбулося офіційне відкриття його улюбленого дітища — залізничного тунелю під протокою Босфор.
Будівництво тунелю, який отримав назву «Мармарай», тривало дев’ять років і коштувало, за різними даними, від 3,3 до 4 мільярдів євро. Адже конструкції, прокладені на глибині 55 метрів (це найглибший у світі підводний тунель), мають витримувати землетруси потужністю 9 балів.
Проте причиною найдовших затримок із реалізацією проекту був не брак коштів чи технологічні складнощі, а численні археологічні знахідки, на які постійно наштовхувалися будівельники. Як повідомляє «Євроньюз», загалом було знайдено близько 40 тисяч старовинних предметів, у тому числі цілу флотилію з тридцяти візантійських кораблів.
Також роботи доводилося відкладати через протести місцевих мешканців, які відмовлялися «в інтересах держави» продавати свої будинки, що опинилися на шляху будівництва, та протестували проти винищення парків.
Досі європейську й азійську частину Стамбула сполучали тільки два мости. Після введення «Мармарая» в експлуатацію через Босфор щодня зможуть швидко переїздити понад півтора мільйона пасажирів — це п’ята частина пасажиропотоку 14–мільйонного міста.
Щоправда, рух громадського транспорту по тунелю почнеться тільки з наступного року. Як іронізують скептики, тунель відкрили, а саму залізницю до нього не провели. Насправді «Мармарай» є частиною однойменного проекту масштабної модернізації стамбульської залізниці. І поки що він і справді не інтегрований у систему міського транспорту. Навіщо, в такому разі, було поспішати з урочистим відкриттям?
На думку критиків Ердогана, все з його примхи — буцімто прем’єр аж надто поспішав приурочити відкриття до «ювілею» Республіки.
На церемонії презентації напівзакритого тунелю, окрім Ердогана та інших високих гостей, був присутній японський прем’єр–міністр Сіндзо Абе, адже Банк Японії виступив одним із головних спонсорів проекту. Його автори сподіваються, що «Мармарай» не лише розвантажить мости через Босфор, посприявши таким чином зниженню загазованості, а й сприятиме розвитку торгівлі між Західною Європою та Азією (передусім Китаєм).
ДОВІДКА «УМ»
Проект будівництва підводного тунелю через Босфор іще 150 років тому замислив султан Абдул Меджид. Проте на той час реалізація такого технічно складного задуму була неможливою.
Будівництво тунелю, який отримав назву «Мармарай» (від сполучення турецьких слів «Мармара», тобто Мармурове море, та «рай» — рейки), почалося лише у 2004 році. Окрім тунелю, проект передбачає реконструкцію 63 кілометрів приміських шляхів і, в підсумку, створення 76–кілометрової залізниці високої пропускної здатності, що з’єднуватиме Гебзе і Халкали.
Сам тунель складається з 11 секцій, кожна завдовжки 130 метрів і вагою близько 18 тисяч тонн. По завершенню реконструкції шлях із Гебзе в Халкали, як передбачається, займатиме 104 хвилини.