Путiвник по «Молодостi»

18.10.2013
Путiвник по «Молодостi»

Столичний кінотеатр «Київ» — головна локація «Молодості» — чекає на фестивальну публіку. (Юрія САПОЖНІКОВА.)

Міжнародний кінофестиваль «Молодість», 43–й за рахунком, стартує вже завтра, 19 жовтня. Особливість «Молодостi» у тому, що на відміну від зіркового конкурента Одеського кінофестивалю, більшість представлених тут фільмів ви ризикуєте більше ніде не побачити. «УМ» пропонує короткий путiвник iз найцiкавiшими подiями фестивалю.

«Оленіада»

В основному конкурсi три секції — повнометражне, короткометражне та студентське кіно. Змагання за «Золотого оленя» цього року обіцяє бути напруженим, серед претендентів чимало «стрічок», які вже побували на багатьох міжнародних фестивалях. До прикладу, сингапурська драма «Іло Іло» завітає у статусі володаря «Золотої камери» як найкращий режисерський дебют у цьогорічному Канні. Історія розгортається навколо незвичної дружби важкого підлітка та його покоївки. Мандрівна мексиканська картина «Золота клітка» про підлітків, що самотужки дістаються від Гватемали до США, має нагороду Канна за найкраще акторське виконання у секції «Особливий погляд». Аргентинський фільм «Хазяї» — особлива згадка преси у Канні — історія про слуг, що грають у багатіїв, заправляючи маєтком, доки справжні хазяї у від’їзді. Є тут і учасник Берлінале — потужна драма «Вага слонів» про те, як малий хлопець береться розслідувати зникнення його однолітків у містечку.

Смакує по–українськи

Хто не вірить у наше кіно, той може для цікавості підрахувати кількість українських стрічок на «Молодості». Попри окремий національний конкурс, що налічує 24 короткометражки, та українських прем’єр у кількості 5 картин, фільми наших кінематографістів цього року потрапили в усі три конкурсні секції. В повнометражній — відбудеться світова прем’єра фільму Дмитра Мойсеєва «Такі красиві люди» — історія п’ятьох відлюдьків, якi живуть біля моря. У студентському конкурсі покажуть кримінальну замальовку Філіпа Сотниченка «Обійми», а в короткометражному змагатимуться «Помин» Ірини Цілик і «Так закінчилось літо» Марини Рощіної.

Серед помітних робіт — і призери Одеського кінофестивалю: «Уроки української» Руслана Батицького та «Дорога» Максима Ксьонди.

Особлива українська прем’єра — класика «За двома зайцями» з віднайденою українською доріжкою.

Зіркова хода

Спеціальних подій та показів, позначених такою собі уявною червоною зірочкою, цього року більш ніж достатньо. Чого варта програма «Фестиваль фестивалів» — панорама найкращого за останній рік. Не пропустіть показ найкращого, за версією цьогорічного Венеційського журі, фільму — авангардної драми «Бродячі пси» малайзійського режисера Цая Мінляна. Не лише тому, що той привіз статуетку лева з острова Лідо, а й тому, що класик азійського кіно цей фільм назвав останнім у своїй кар’єрі.

Серед зіркових показів призер Берліна, однак уже глядацький — бельгійська історія кохання «По розірваному колу». Є тут і володарі гран–прі: «Золотого леопарда» Локарно — містична історія Альверта Серра «Історія моєї смерті» про зустріч Казанови з Дракулою, та «Золотого ведмедя» Берліна — драма «Поза дитини» Каліна Пітера Нецера, що відродила сподівання на нове румунське кіно.

У списку гостей iз Канна — призер за найкращий сценарій — «Доторк гріха» Цзя Джанке, така собі стрічка–метафора про «вірус насилля», та нагорода у режисерській категорії — кримінальна драма «Елі» мексиканського режисера Амата Ескаланте, про 12–річну дівчинку, що закохується у продажного поліцейського.

Окремою подією для київської публіки стане показ нового фільму корейського провокатора Кім Кі Дука «Мьобіус». Стрічка не має жодної репліки, однак картинка більш ніж шокуюча: дружина, не змирившись зі зрадою чоловіка, відрізає геніталії їхньому синові...

Велику увагу приваблять одразу дві картини програми ЛГБТ–фільмів «Сонячний зайчик» — «Том на фермі» Ксавьє Долана та «Геронтофілія» Брюса ЛяБрюса. Обидві стрічки отримали схвальні відгуки на Венеційському кінофестивалі, а «Тома на фермі» навіть відмітили нагородою міжнародної асоціації кінокритиків.

Екперименти у кінолабораторії

Чи не найбільша секція цьогорічної «Молодості» — програма експериментального кіно Cinergy. Секція з’явилась два роки тому. Цього року вона розрослась у кілька підсекцій. У рамках «Синергії» покажуть панораму німецького відеоарту, фільми, що межують iз відеоперформансом під назвою «Графічні галюцинації», картину у вигляді трьох новел під назвою «3x3D», що досліджує технічні перевороти у кінематографі від трьох класиків: Пітера Грiнуея, Жана Люка Годара та Эдгара Пера, а також ретроспективу фільмів експериментатора Кріса Маркера.

Незмінними залишаються секції нацiонального кiно. У французькій панорамі ,зокрема, покажуть фільм «Минуле» Асґара Фархаді (режисера оскароносного «Розлучення Надера та Симін»), що отримав цього року нагороду в Канні за найкращу жіночу роль. У німецькій секції пройдуть покази учасників Канна та Карлових Вар, «Два життя» Георга Масса та «Джерело життя» Оскра Рьолера. Доброю традицією залишається програма «Довгі ночі короткого метру».

Росія у «Жовтні»

У цьогорічному списку російського кіно «Молодості», яке на фестивалі вже давно має окремий пунктик у програмі, — вісім позицій. Топ–прізвищ у титрах цієї добірки шукати не варто, але деякі перспективні цікавинки та інтригуючі моменти тут, безумовно, присутні. Так, дебютна стрічка журналіста Дмитра Константінова «Прощання» була відібрана як фільм–закриття «Кінотавра». Прем’єра «Рознощика» Андрія Стемпковського відбулася на фестивалі у Роттердамі. «Роман iз кокаїном» — останній фільм Геннадія Сідорова, який зі своїми «Старухами» зібрав чимало нагород престижних фестивалів. У «Романі...» одну з головних ролей виконала епатажна Ксенія Собчак... Фільм–спогад Георгія Параджанова «Всі пішли» Росія знімала у кооперацiї з Грузією та Чехією, ця стрічка розповідає про життя вірмен у СРСР в 60–х роках. Знайомлячись з анотаціями кінокартин, не можна не відзначити, що більшість сюжетів обертається навколо гостросоціальних тем, які сучасна Росія ігнорувати не бажає.

Фільми «Тижня російського кіно» демонструватимуть у кінотеатрі «Жовтень».

ДИТЯЧИЙ СЕАНС

Упродовж тижня дітлахи можуть переглянути вісім конкурсних картин. Україну у проекті «Молодість — дітям» представить «Іван Сила», який днями вже вийшов на широкі екрани.

За першість у цій номінації позмагаються також фільми «Люблю тебе, мамо» (Латвія, режисер Яаніс Нордс, картина здобула Гран–прі престижного конкурсу Generation Kplus на Берлінському МКФ–2013 і номінована від Латвії на «Оскара»); «Клара і таємниця ведмедів» (Швейцарія); «Літо з Антоном» (Бельгія, документальний фільм); «Вони повернуться» (Бразилія, жанр — роуд муві)...

Поза конкурсом юні глядачі зможуть переглянути легендарну стрічку Віктора Греся «Чорна курка, або Підземні жителі». На фестивалі її представить режисер та члени знімальної групи.

«Дитячу» секцiю демонструватимуть у кiнотеатрi «Кiнопанорама».

 

МАЙСТЕР–КЛАСИ

Своїй традиції влаштовувати майстер–класи провідних фахівців європейського кінематографа «Молодість» не зраджує і цього року. Вже післязавтра відбудеться зустріч із легендарним австрійським режисером Ульріхом Зайдлем та оператором Вальфганом Талером. Автори знаменитої трилогії «Рай» (першу частину номінували на «Золоту пальмову гілку» Канна, друга отримала спеціальну відзнаку фестивалю у Венеції, прем’єра останньої частини відбулася в рамках Берлінале) — одні з найтитулованіших гостей нинішнього кінофоруму. У програмі «Молодості» — й перша повна ретроспектива фільмів «Ульріх Зайдль. Тотальна ретроспектива». Також режисер привезе в Україну виставку власних фоторобіт, присвячених «райській» трилогії. «Знімаючи фільм, я намагаюся віднайти шлях до правди або, принаймні, показати своє сприйняття цієї правди, — говорить режисер. — Я усвідомлюю і враховую те, що комусь мій погляд на реальність може й не сподобатися».

Цього ж дня зустріч своїм молодим колегам призначає Лордан Зафрановіч. Режисер культової стрічки «Окупація в 26 епізодах», автор вісімдесяти фільмів є одним із найяскравіших представників так званої Празької школи югославських режисерів, до якої також відносять Еміра Кустуріцу. Майстер–клас російського режисера Андрія Сильвестрова називається «Нові можливості мови кіно: мистецтво ближче, ніж цифра».