«Є земне, а є небесне»

11.09.2013
«Є земне, а є небесне»

На відміну від української школи, ікони пензля російських, грецьких чи західноєвропейських майстрів були добре вивчені вже давно. У нас же праць на тему релігійного мистецтва старовини майже немає. Прогалину заповнює львівський іконописець Лев Скоп, що вже 27 років займається реставрацією дерев’яної церкви св. Юра в Дрогобичі, що належить до світової спадщини ЮНЕСКО. Днями вiн презентував свою нову книжку «Техніка та технологія українського церковного маляр­ства у Галичині XV—XVIII ст.», в якій розповідає про особливість розпису галицьких образів.

«Ми об’їздили в експедиціях чимало міст і сіл Галичини, багато бували у Турківському та Дрогобицькому районах, — каже Лев Скоп. — Наші художники були освічені і добре знали богослов’я. А священики давали їм простір для роботи. Український розпис значно відрізняється від тогочасних європейської, грецької та російської шкіл». За словами автора, характерною особливістю російської іконописної школи було суворе дотримання канонів. Образи часто малювали в монастирях, використовуючи для цього заготовку. Кожен монах малював тільки одну, відведену йому, деталь у всіх іконах. Тобто один образ створювало одразу кілька людей. Тому ікони були схожі одна на одну, мов дві краплі води. «Наші ж майстри завжди малювали поодинці, — каже пан Скоп. — Навіть якщо вони і об’єднувались у цехи чи наймали когось для допомоги, все одно до своєї роботи нікого не підпускали, й весь образ малював лише один художник. Саме тому українські ікони вирізняються демократичністю стилю і не схожі між собою».

Окрім того, ікони в тогочасній Галичині — «прозорі», бо художники малювали їх штрихами. «Увесь малюнок зроблений лише одинарними штрихами, — пояснює майстер. — Тому зблизька здається, наче він прозорий, і чим далі відходиш від ікони, тим насиченішим стає образ. Іноді здається, що він навіть світиться». Такий образ ніби випромінює особливу благодать. Це вимагало від майстра неабиякого професіоналізму, адже зайвий штрих фарбою міг усе зіпсувати. «Натомість у російській іконописній школі образи «заливали» фарбою, — продовжує Лев Скоп. — Кожен елемент вбрання, наприклад плащ, по кілька разів замальовували шарами фарби. Зблизька образ виглядає чітко і насичено, а коли відійдеш на кілька кроків — він стає розмитим».

Ще однією особливістю галицьких ікон було те, що майстри не могли собі дозволити дорогих фарб чи оздоби, тож використовували те, що мали під руками. «Часто можна прочитати, що росіяни чи греки їздили по глину у Вірменію, варили основу для позолоти на спеціальих жирах чи оздоблювали ікони дорогоцінним камінням, — каже автор книжки. — У наших майстрів такого не було. Пішов накопав глини, розтер її — от і червона охра, додав вугілля — чорна». З метою економії замість коштовного каміння використовували в оздобі вовче чи собаче ікло, інколи навіть зуб кози. Матеріал натирали до блиску, і виглядав він не гірше, ніж коштовності.

Незвичайними були і підходи до персонажів у образі. Так, за словами редактора книги Тетяни Думан, в Україні було дуже багато образів страшного суду. І дуже багато з них були вилучені, адже «не відповідали» канонам. «Хтось писав цареві листа, де розповідав, що в такому–то селі на образі страшного суду священик був у пеклі. І образ вилучали. Це доводить різницю в мисленні, адже українці розуміли, що є земне, а є небесне. І все, що на землі — грішне».

  • «Якби на Майдан відразу 100 тисяч вийшло, стріляти злякалися б»

    З Олексієм Колісником, відомим на Волині дослідником проблем державотворення, кандидатом психологічних наук, професором Східноєвропейського університету імені Лесі Українки, розмовляли за кілька місяців до початку другого українського Майдану, в серпні 2014-го. >>

  • Навіть Азаров намагався...

    Після Революції гідності мовна ситуація в Україні погіршилася, і  це відбувається тому, що уряд не представляє українську ідентичність, підтримка української мови сприймається як зазіхання на людські права російськомовних. >>

  • Яценюк — політик № 1 в Україні?

    Щонайменше дивними виглядають заяви так званих «одноразових» політологів чи експертів про те, що невелика пауза пішла на користь Арсенію Яценюку, і що вже невдовзі він зможе запалати «новою зіркою» на політичному небосхилі… >>

  • «Зараз іде загострення складної суспільної хвороби»

    У біографії заслуженого лікаря України Володимира Карпука є період, коли він, як кажуть, ходив у політику: був народним депутатом України від блоку «Наша Україна» у Верховній Раді 5-го і 6-го скликань, деякий час працював заступником голови Волинської облдержадміністрації з гуманітарних питань. Тобто спробував владу на смак у різних її іпостасях. >>

  • «Щоб ми перемогли»

    Цьогорічне вшанування Героїв Крут чи не вперше винесло на загальнодержавний рівень аналітичне, а не емоційне, як досі, бачення подій відомого бою. Упродовж майже 100 років українська поезія оспівує трагізм загибелі «300 студентів» і шпетить тодішнє керівництво УНР за «зраду» — мовляв, відмовилися від війська, самі сиділи в Києві, а хлопчики гинули. >>

  • Ангели над Майданом

    До кінця тижня у виставкових залах Центрального будинку художника Національної спілки художників України (вулиця Січових стрільців, 1-5 у столиці) триватиме сьома Всеукраїнська бієнале історичного жанру «Україна від Трипілля до сьогодення в образах сучасних художників». >>